Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1403 ggr
[postmortum91]
0

Borde jag gå?

Här kör vi lite OT.

Imorn fyller min barndomsvän 24 år och idag har hon fest som hon brukar ha.
Jag har jobbat nu i 4 veckor utan någon ledig dag eftersom jag har flyttat mitt i allt, och alla lediga dagar har jag fått slitit som ett djur. Förra året var jag inte heller på hennes fest, och jag har sagt att jag ska komma. Jag känner verkligen INTE för det här av olika anledningar:
1. Det här är min ENDA lediga dag på lääänge, imorn ska jag tvätta och packa upp lådor från flytten och även jobba ett par timmar.
2. Det kommer jättemycket folk dit som ska dricka, och jag känner inte för att dricka. Folk kommer gnälla på att jag aldrig dricker eller att jag går för tidigt.
3. Hon ska ju ha "familjekalas", vilket jag brukar vara med på eftersom vi känt varandra sedan födseln och jag har väldigt bra kontakt med hennes släkt, därför kanske det räcker med att jag kommer då och kan ta med en present?
4. Jag hade velat fira henne på ett lugnt sätt, kanske att hon och jag spelar lite ps1 och käkar lite tårta och bara umgås, idag kommer jag känna mig aningen överflödig då det kommer så många ändå.
5. Det ska antagligen åska ikväll och jag är livrädd för åska och festen ligger 40 minuters gångväg härifrån.
6. Jag vill så gärna bara sitta och ta det lugnt och spela sims 3 som jag inte kunnat spela på månader.

Vad ska jag göra? 
Hon förväntar sig att jag kommer, jag har "dissat" förut och det förväntas antagligen att jag som är henne närmast kommer. Dock har vi glidit ifrån varandra en del senaste åren, detta beror inte på att jag inte kommer på hennes fester, det är snarare en produkt av att vi glidit ifrån varandra.

Tacksam för svar!

Maria
1

Jag svarade inne på den andra tråden och trodde jag var här på kvinna i Fokus😉

Jag tycker att är man nära vänner så ska man kunna förstå varandra såpass. Du är trött och orkar inte.

Däremot kan jag kanske tycka att det är i senaste laget att tala om det samma dag.

/Maria

Karmatarerskanise
2

Jag hade gått en stund i alla fall om jag sagt att jag ska komma och om jag inte var där förra året.. Dessutom är det dålig stil att avboka samma dag.

Frågan är ju dock hur viktig personen numer är för dig och hur viktigt det är för henne om du kommer eller inte. 

Själv hade jag blivit ledsen om en vän avbokade samma dag med förekomna anledning.

CelsiusT
2

Jag tycker att du ska vara ärlig och förklara att det är din enda lediga dag på länge och du behöver vila och att du gärna skulle vilja träffa henne på tu man hand så ni får chans att umgås närmare vilket det inte blir på en fest och förklara att du tycker det är trevligare/roligare. Kan ju också nämnas att du gärna kommer på hennes kalas (om du nu är bjuden på det). Lägg fram det som att du gärna vill träffa henne så det inte blir att du dissar henne utan kanske att ni istället bestämmer en dag ni kan ses.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[postmortum91]
0

Okej, tack hörni för era synpunkter.
Jag ska ringa och förklara läget.

Praefatio
3

Hur gick det? Jag hade ringt och avbokat med orden: "Jag längtar efter att träffa dig och kommer på din familjemiddag som vanligt, men du vet ju hur mycket jag jobbat och flyttat och grejer så jag känner att jag behöver få vara ledig en kväll så jag kommer inte på födelsedagsfesten. Hoppas ni får en jätterolig kväll!" typ. Du dissar ju inte hennes födelsedag, du bara avstår från fyllefesten :) Hade min bästa vän hoppat en stor fest men kommit på den mysiga middagen så hade jag inte reagerat alls faktiskt.

[postmortum91]
7

Det gick bra, hon förstod och verkade inte alls reflektera närmare på det. Vi ska träffas på torsdag och se på nya Sailor moon och spela lite spyro 2 och fira henne  stillsamt, på bästa sätt enligt min åsikt :P