Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 1317 ggr
[Ily143]
0

Vitamin tabletter?

Hej! Jag är inte direkt den personen som är så där jätte duktig på att äta väldigt mycket grönsaker, frukt går bra då jag tycker det är jätte gott men jag gillar inte grönsaker så mycket.. Jag har aldrig gjort det och har aldrig ätit mycket av den men när jag tagit blodprov har mina värden varit bra. Men jag är trött väldigt ofta (är 17 år) så tänkte kanske börja ta vitamin tabletter, men jag undrade bara om det är farligt om ens värden är bra? Alltså till exempel att jag inte har för lite järn i kroppen och så tar jag järntabletter. Till ett exempel. Jag vet ju självklart att det bästa är om jag börjar äta mer grönsaker men jag vill bara veta om det är okej att ta vitamintabletter och isåfall vilka är bäst att ta? Jätte tacksam för svar och hoppas någon förstod vad jag menar! :)

[tk1971]
0

Jag har ätit multivitamin- och mineraltabletter i åratal - just för att jag vet att jag äter dåligt. Det är ju ingen fara med de vattenlösliga vitaminerna, eventuellt överskott kommer ju ut med urinen. De fettlösliga vitaminerna är ju en lite annan sak. Du får helt enkelt tänka igenom hur din kost ser ut, läsa på om näringsrekommendationerna och fundera på om det är nåt som det kan vara brist på.

Carrolinline
0

Köp "Kvinna" finns på apoteket, dem blir jag piggare av iaf :)

Aniara14
0

#0 Har du kollat ditt blodvärde, så du vet om du har järnbrist/blodbrist?

Om man redan har bra blodvärde, så finns det ingen poäng med att ta järntabletter, men om man faktiskt har järnbrist/blodbrist, så kan det göra väldigt stor skillnad på hur man mår.

Så därför tycker jag att du ska börja med att kolla upp hur det ligger till, och sen gå vidare utifrån det resultatet.

Typiska symtom på järnbrist/blodbrist är:

Trött och orkeslös
Nedstämdhet
Onormal blekhet
Ljusrött blod (ska vara mörkrött)
Blir fort andfådd vid ansträngning
Blir ofta förkyld, influensa och/eller andra infektioner
Yrsel och/eller hjärtklappning, i synnerhet när man reser sig hastigt upp
Huvudvärk
Öronsus

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Thiah]
0

Jag äter en såndär allt i ett kapsel med  vardagsvitaminerna + järn + omega 3. 

Jag har fått höra att kvinnor i fertil ålder(alltså vi som har mens) bör äta järntabletter åtminstone vid mensen för att vi tappar järn. Jag är dock en sådan som alltid ligger lågt så jag äter gärna hela tiden.