Ögonproblem
Hej, jag har under den senaste tiden haft lite problem med mina ögon och tänkte höra om detta är någon ni kanske känner igen?
Som rubiken lyder är det ögonen som är problemet…
Jag sitter nästan hela tiden och blinkar.
Även när jag ligger och blundar så måste jag "blinka".
Jag funderade på om detta kunde bero på torra ögon så jag sköljde precis ögonen med "Ögonvatten", men då började det svida :(
Ögonen är inte röda eller något sådant.
Vad tror ni detta kan bero på?
Jag har haft torra ögon sedan november, och när jag inte använt ögondroppar på flera timmar, dvs om ögonen är riktigt torra (antar jag), så svider ögonen när jag har i ögondroppar igen (mina ögon blir däremot röda också då, och blodkärlen i ögonen har blivit ganska mycket synligare). När ögonen är torra så måste jag också blinka oftare än vanligt. Du kan ju testa att ha i ögondroppar några gånger och se ifall det blir bättre. Dock med visst mellanrum. En ögonläkare sa att jag skulle ha i ögondroppar en gång i halvtimmen, en annan sa att det "räckte" med en gång i timmen. Men jag brukar ha i droppar när jag känner att ögonen börjar bli torra. Om du testar ögondroppar ska du dock se till att köpa dem i endosförpackningar, då droppar i flerdosförpackningar oftast innehåller konserveringsmedel som försämrar ögonhälsan på sikt. Den senaste ögonläkaren jag var hos nämnde också att koksaltlösning (var det sådant du hade i?) endast återfuktar ögonen direkt, och inte att ögonen förblir fuktiga något tag efter att man använt lösningen. Då ska man ha i ögondroppar istället, eller ögongel.
Jag blinkar också ofta när jag blundar. Vet inte varför. Har alltid gjort det tror jag, så tror inte det har med torrheten att göra. Är nog en sådan där vana.
Men om ögonen känns konstiga eller så så bör du kolla upp det! Rekommenderar dig att gå till en optiker och fråga, eller ringa sjukvårdsupplysningen.
Kan vara allergi. Pollen troligtvis.
Du kan gå till ett apotek och beskriva dina "symptom" så bör dom kunna hjälpa dig .:)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Håller med jag också att du kan ha torra ögon, #1 skrev jätte bra om de tycker jag.
Jag känner också behov att blinka mycket för att de blir snabbt tort, jag besväras inte mycket av de så jag behandlar de inte, sen blinkar jag ibland när ögonen är stängda, de tror jag mer är en sorts vane grej, jag lyckades sluta med de i alla fall.
Som #2 skev så kan du också rådfråga apotekspersonalen, jag har dock upplevt, och hört från andra håll, att apotekspersonal tenderar att inte ha så stor kunskap om just torra ögon. Så jag skulle rekommendera att rådfråga även en optiker, såvida du inte finner att personalen på ditt apotek är kunniga i ämnet.
Tack så mycket för svaren 😃
Jag vaknade idag med röda och irriterade ögon, så jag stack till apoteket och köpte ögondroppar 🙂
Så jag får se hur det hjälper.
Kan tipsa om ögondropparna från Blink. De finns i flerdosförpackning och har ocupure konserveringsmedel som omvandlas till salt och vatten innan droppen når ögat (testa dock endospipetter först, då de är bäst och säkrast). Beroende på hur ofta du behöver droppa så kan det bli ganska dyrt att ha torra ögon. När jag köper endospipetter så gör jag nog slut på dem efter lite mindre än en vecka (de som jag gillar, Tears naturale, kostar 79 kr styck), och blir lätt att jag har i droppar inte så ofta som jag skulle behöva just för att spara pengar, vilket inte alls är bra. Nu kommer jag nog klara mig på en förpackning från Blink på kanske 1,5-2 veckor.
Ögondroppar har dock inte en så långvarig effekt att man alltid klarar sig på dem under natten utan att vakna av torra ögon (min erfarenhet). Jag gör så att jag använder Blink intensive tears (kostar runt 99 kr) under dagen, och innan jag går och lägger mig så använder jag Viscotears ögongel (endospipetter!), som ska hålla i flera timmar. Vaknar dock vid fyra- halvfem-tiden av att jag måste droppa ögonen igen.
Förhoppningsvis så är dina ögon bara tillfälligt torra och behöver bara fuktas under en kort period för att återhämta sig. Om de börjar göra ont och om du plötsligt får sämre syn så bör du dock gå till en optiker och be om en remiss till en ögonläkare, samt även om ögonen inte blir bättre trots droppar. Du bör nog också ta reda på varför du fått torra ögon. Kan vara allergi, för mycket sittande framför datorn eller TV:n, ögonsjukdom, m.m. Även dålig luft i hemmet, mögel, m.m., kan påverka.
Precis som #4 skriver har apotekspersonal ingen utbildning i ögondroppar. De vet ofta inte vad de säljer, vad det är för skillnad på dropparna och när man ska använda vad.
Jag är en vidareutbildad optiker och även för mig (med 4 års heltidsutbildning om ögat) är det till viss del en djungel. Marknaden på ögondroppar är väldigt stor och det är ganska få av dropparna som visat positiv effekt i studier.
Att du blinkar ofta låter som ett torra-ögon-problem. I ögonlocken sitter det massor av kanaler som läcker ut fett i tårfilmen när man blinkar, för att tårfilmen inte ska dunsta från ögat lika fort. Om fettet blir för trögflytande eller som det blir stopp i någon av dessa kanaler så kommer det inte ut fett som det ska och tårfilmen påverkas och ögonen känns torra. Man kan massera ögonlocken försiktigt efter en varm dusch för att "hålla igång" fettkörtlarna. Annars rekommenderar jag också att du testar ögondroppar, utan koncerveringsmedel som i sig är uttorkande. Det finns även flergångsflaskor som är utan koncerveringsmedel om du droppar ofta. Jag rekommenderar Blinks Intensive Tears PLUS på flaska eller TheraThears engångspipetter eftersom de visat goda resultat i studier på ögondroppar.
Se över din kost, ett högre intag av Omega3 har visat god effekt i vetenskapliga studier. Dock är detta en förändring som tar tid, så innan du kan utvärdera resultat behöver du ha ätit Omega3 i 3 månader. Se dock upp för att ha för högt intag av Omega 6 (som finns i många preparat och i kött) för det har motsatt effekt.
Skicka gärna PM om du undrar något eller vill ha fler tips eller hjälp!