Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2216 ggr
Maria
0

Klimakteriet

Finns det någon kvinna härinne som genomgått klimakteriet?

Detta är ingen fråga utan mer funderingar.

När jag var 48 så försvann min mens helt i ett år.

När jag opererades för en hjärntumör vid 49 så vaknade jag efter operationen på NIVA och det var blod i hela sängen kändes det som och det tog ett tag innan både jag och sköterskorna fattat att jag fått mens 😉 Sedan hade jag det i 3 månader regelbundet och sedan försvann den igen och nu är den  borta för gott. Jag är 52 idag.

Jag har fortfarande värmevallningar men inte lika ofta.

Vad jag märkt är däremot att jag har blivit så torr i huden. Jag smörjer och smörjer men det känns som jag "dammar"😃 Minns att min mamma var likadan och jag fattade aldrig varför hon inte smörjde sig men hon sa att hon gjorde det.

Jag tycker i alla fall att det är en befrielse att slippa mensen.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Min mamma fyller 60 i augusti. Hon hade mens för 6 månader sedan. Hoppas det var den sista. Men man vet aldrig, det har gått lång tid innan så hon trodde att den var slut men så kom den igen ;)

Maria
0

Min mamma var också "sen" och hade mens ända till 60-års åldern.

Jag har länge haft tamponger i min ryggsäck men jag tror att jag kan slänga dem nu😃

/Maria

Karmatarerskanise
0

2 Skönt :)

pyromanen
0

Inte än men följer tråden. Närmar mig väl ( 46 år). Har senaste 2-3 åren fått mycket rikligare mens och inte lika regelbundet som förr. Oftast längre tyvärr.

Maria
0

#4 Jag fick också rikligare mens mot slutet.

/Maria

annia1
0

Maria du börjar med om nån genomgått klimakteriet. Jag vet inte om det nån gång tar slut egentligen. Utan det är nog mer att man har mer eller mindre besvär av olika slag.

När det gäller klimakteriet så finns inte heller nåt generellt för det varierar från kvinna till kvinna. Enda jag kommer på nu som gäller generellt. Att har mensen varit borta ett år och sen kommer tillbaka så ska man undersöka sig.

En sak som sägs, gäller nog inte alla. Att man kan titta på sin mamma för mycket stämmer överens med hur hon hade det. Både när det började och vilka besvär som hon haft. Jag har inte som min mamma haft det, det har däremot min syster.

Jag har läst om personer som sagt att dom inte hade nå besvär alls i början (efter mensen slutat) för att efter ca 5 år få besvär. Och tvärtom att de haft mycket besvär i början som sen gått över. Och det finns även de som har svettningar eller andra besvär i stort sett livet ut.

När det gäller mig själv. Jag är 52 år. Jag började komma in i klimakteriet för ca 10 år sen. I början blev jag bara lite extra varm då och då så det var inga problem. Med lite extra varm menar typ att det känns som man har lite lite feber eller att man har varit ute i solen lite för länge.

Sen började det successivt bli oftare med att jag blev extra varm. Sen efter några år (kan inte säga hur många) så började jag få svettningar. I början var det inte så mycket och jag började med alternativa medel. Dom hjälpte ca 1 mån sen fick jag byta till ett annat. Efter ytterligare nåt år så fick jag svettningar så jag blev blöt och då mest nattetid när jag lagt mig. 

Så efter att ha använt alternativa medel några år så fick jag lov att gå över till vanligt läkemedel med östrogen för att hålla svettningarna borta. Hade de mest kommit dagtid så hade det nog fått vara, men jag hade de mest nattetid så de störde sömnen och till slut fanns inget val.

Så efter ca 10 år så ser jag inte när det ska sluta för läkemedlet jag tar hjälper inte fullt ut, men det är inte mer än att jag står ut med det.

.

vallhund
0

Det har varit en intressant serie om det i P1 nu i sommar, hörde det senast igår kring 19.30 , eller var det 20?

För egen del trodde jag det skulle gå smidigt med tanke på herediteten men så blev det inte. Fick ta bort livmodern pga cellförändringar, när det visade sig vara en tumör så blev det akut borttagning av äggstockarna. Fick inte ta några mediciner öht, inte ens örtpreparat pga tumörrisken med de ämnen som liknar östrogen som finns i t ex Remifemin.

Hade det ganska besvärligt med främst nattliga svettningar i några år, men det är helt borta nu drygt 15 år senare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maria
0

#6 Menar du att man är i klimakteriet livet ut?

Förr hette det ju övergångsåldern. Jag tror i och för sig att många kan ha besvär flera år men att det är övergående.

/Maria

vallhund
0

#8 Jag har då aldrig hört talas om att man skulle ha problem livet ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Karmatarerskanise
0

6 Jag tror det är övergående. Aldrig sett något annat fören nu då du skrev det.

annia1
0

Som jag sa så är alla kvinnor olika. En del har inga besvär alls, en del har besvär under en tid, andra har besvär livet ut. 

Jag känner en kvinna i verkliga livet, vet inte exakt ålder. Hon kom i klimakteriet runt 50, är idag en bra bit över 70 och har fortfarande efter över 20 år svettningar.  Tittar jag på mig själv, jag har varit där i runt 10 år. Det började med lite gran för att sen öka och skulle jag sluta med medicin så skulle jag flyta bort så för min del så har jag nog många år kvar än innan svettningarna ev slutar.

Sen beror det också på vad man lägger in i klimakteriet. Är det bara svettningar (vallningar) så många av de som får dom har det bara under ett antal år. Men det finns annat som också kan komma i samband med klimakteriet och som endera kan bli bestående eller vara övergående, som tex humörsvängningar och sömnrubbningar. 

Så det finns ingen fix gräns hur länge man har besvär utan det skiljer från kvinna till kvinna. Likaså vilka besvär man har och i vilken grad.

.

Maria
0

#11 Det är inte så att eftersom många tillför kroppen östrogen så att säga skjuter upp klimakteriet och när man slutar med hormonerna så hamnar man där igen?

/Maria

annia1
0

Maria nu ska jag inte säga, men jag tror inte det. För det är ju dina egna hormoner som ställer till det. Nu vet jag inte hur jag ska formulera mig. 

Det är ju de egna hormonerna som inte "vet hur dom ska ha det" när man har problem. Så man ska inte hamna i samma när man slutar, för då skulle ju de som äter östrogen aldrig  kunna sluta med dom. Och jag tror att om det var så skulle man inte ens skriva ut hormoner eftersom man ju bara skjuta upp problemet.

Så att man skriver ut hormoner är väl (antar jag) mer i avvaktande på att egna hormonerna förhoppningsvis ska hamna i balans igen.

.