Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2104 ggr
Jessicahagstrom94
0

Hur gör ni?

Hejhopp!

Jag funderar lite över hur ni gör för att komma ihåg p-piller, ni som använder det? jag är för glömsk, jag glömmer hela tiden bort dom och då får jag mens nästan på en gång och det går jag inte med på längre nu när jag skaffat pojkvän..😂🤔😞

Vad är ett bra alternativ som man slipper komma ihåg?
Hur funkar P-stav till exempel? Är det säkert? Gör det ont?

MonicaLagerquist
2

Lägg pillren på samma ställe som tandborsten.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

När jag hade p-piller tog jag det alltid på kvällen innan läggdags då kom jag ihåg det bäst

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1

Jag hade alarm på mobilen tidigare, i början när jag inte var van vid det än.

Jag läser alltid en stund på kvällen, så nu har jag helt enkelt lagt pillrena på boken. Då kan jag inte glömma/missa dom (:

//Jessie

Portie
0

När jag hade p-piller så brukade jag ta dom samma tid och lägga dom på ett synligt ställe så jag skulle komma ihåg. Dock så började jag glömma att ta rätt ofta på senare tid så därför skaffade jag p-stav i samråd med barnmorska. Funkar jättebra och jag är så nöjd över att slippa stressa för att ta piller. Hade inte så mycket biverkningar av det heller, inte som jag hade med piller.

Det gör inte ont att sätta i, dom stryker på en bedövningssalva någon timme innan isättning. Det enda som känns är när dom stramar huden men när dom för in själva staven så känns det inte så mycket. Efteråt är det ömt och bultar och man får ett stort blåmärke. Men när det har lagt sig så känns det inget överhuvudtaget.

Fridaaaa
0

P-ring rekommenderar jag. Den har man 3 veckor, tar ut och får mens och sätter in en ny en vecka efter man tog ut den förra. Finns en app för den också.

[Miramax]
0

Vid tandborsten.

Jessicahagstrom94
0

Det var ett bra tips att lägga dom på ett synligt ställe :) jag har påminnelse på mobilen men jag brukar typ säga "äsch jag tar det sen" och sen glömmer jag bort det för att jag har raderat påminnelsen🥵

P-ring vet jag inte om jag vill ha, låter drygt..
P-stav är värt att fundera på men det låter så läskigt när folk berättar att det gjorde ont att sätta i/ta ut och hur det går till, haha..

[Thiah]
0

Jag har dem på nattduksbordet, går inte att missa dom där. Jag glömmer mina direkt om jag inte ser dom.

Jessicahagstrom94
0

jag har mina vid fönstret i rummet, kanske är en dum plats ändå 😕

Lägger dom på en bättre plats nu på en gång :)

Jetaime
0

Jag tar alltid mina tabletter på kvällen. Har rutin att ta dom innan jag går och lägger mig (tar även annan medicin). Och har alltid mina tabletter i väskan, som jag alltid har med mig :)

emeliiiiieee
0

P-staven gör inte ont att sätta i, man får bedövning. Gör ont nån dag efter bara. Vet ej hur säker den är men jag blev då inte gravid på 3år. Nackdelen är alla biverkningar. Jag gick upp ca 30-40kg med min(ovanligt enligt bm). mellanblödningar i 7 månader hade jag med. Men sen funkade den toppen. Värt att kolla upp

Karmatarerskanise
0

Jag fick börja med p ringar eftersom jag alltid glömde mina piller. Ett väldigt bra beslut :) De få gånger man behövdr komma ihåg p ringen har jag larm och appen på.

Fridaaaa
0

#7 Är smidigt 🙂 Man slipper tänka på att komma ihåg sina piller dagligen, och så finns då appen som påminnelse 🙂

-Aida-
0

Jag ställde en karta upp mot högtalaren vid datorn, de är där jag äter frukost och jag kan bara inte missa den för den är ju rakt framför mig.

Praefatio
0

Jag gav upp p-piller och satte in stav efter ett tag. Mycket smidigare, förutsatt att kroppen klarar av hormonella p-medel vilket min tyvärr inte gör längre…

Det gör inte ont att sätta in, man är väl bedövad. Sedan kan det göra lite ont någon enstaka dag, samma typ av smärta som man har av ett blåmärke så det är verkligen ingen smärta att vara rädd för 🙂

Karmatarerskanise
0

7 Drygt på vilket sätt?

Facie
0

Jag har ett alarm på mobilen som ringer varje dag vid samma tid.. Har haft det så sen fyra år tillbaka och helt ärligt hade jag inte klarat de utan haha!

Pretty wise //

Omorika
0

Har så dåligt minne att jag aldrig ens provade (dömt att misslyckas) så satt in spiral direkt istället.

jossa5
0

Jag använder p-spruta, och det är ju lätt att komma ihåg var tredje månad. Slipper mens, men har lite värk när den ska vara. Sen blir jag lite stingslig när det är dags för ny spruta, men i övrigt är det jätteskönt.

5 minuter hos barnmorskan, så har man fått sprutan och kan gå hem igen. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fridaaaa
0

#19 Ja inget för spruträdda i alla fall hehe (som jag hehe)

jossa5
0

#20 Haha, näe, så är det ju. P-ringen låter ju dock som ett bra alternativ. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Fridaaaa
0

#21 Ja jag ångrar inte att jag testade det, passar mig perfekt. 
lite obehagligt första gångerna man ska ta in och ut tycker jag men sånt man vänjer sig vid 🙂  Den känns inte heller.

cattisa
0

P-plåster är en jättebra uppfinning! Jag har använt Evra i många år. Man byter plåster en gång i veckan i 3 veckor och är utan plåster den 4:e veckan när blödningen kommer. Plåstret sätter man på baken eller på armen t ex.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Karmatarerskanise
0

Jag ogillade p plåster. det låtsnade i alla kanter där skit samlades och huden blev irriterad. Påverkade migg humör.

P ringar byter du mer sällan o h släpper ett ännu jämnare hormonutsläpp.

getflikkan
0

Jag bestämde en tid på morgonen och var det helg så satte jag alarm så jag kunde vakna å ta pillret vid den tiden. Tillslut vart det en rutin och då glömde jag aldrig :)

Bananbullar
1

Jag hade alltid med mig ppillerna i min mobilplånbok. Tog de på morgonen tillsammans med tandborstningen. Och glömde jag då, tja, då tog jag de någon timme senare eftersom jag alltid hade de med mig.

Idag har jag pring och det är det bästa valet jag har gjort! Enkelt, känns inte, man behöver inte komma ihåg någonting, jämnare hormonutsläpp. Perfekt! Rekomenderar starkt. 👍

[Lillmatten]
0

Jag lägger dem vid tandborsten och så har jag alarm på mobilen :)

Valkyrija
0

Ta de i samband med något. Gör det till en vana att kanske ta de ihop med frukosten, innan du lägger dig, när din favoritserie på TV börjar.. Ja, på en tid som du kommer ihåg och så det blir en vana :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Linda89
0

Tandborste och i handväskan speciellt nu på sommar och alarm i mobilen ett måste. En kompis har P-stav och är jätte nöjd

[Oceansoul]
0

Har knaprat p-piller sedan jag var 18 och är nu 24. Det har liksom blivit en vana, det finns appar man kan installera som påminner en också men har inte behövt det eftersom att jag är sådan rutin människa.

Jessicahagstrom94
0

Tack för alla tips :) jag har lagt dom på bordet bredvid sängen och har en påminnelse på mobilen, det hjälper :)

[Ily143]
0

Jag har mina i plånboken och har påminnelse på mobilen! Min pojkvän är också duktig på att påminna mig om att ta dom! När det är skola så är det vid den tiden som jag åker till gymmet jag ska ta mina piller så det är lätt för mig att komma ihåg :)

[Tuulikki]
0

Jag har mina minipiller i min dosett så jag tar dem samtidigt som mina mediciner. Kanske inte funkar för alla dock, är ju inte alla som äter medicin dagligen🤐 

Jag ska helst ta både mediciner och minipiller samma tid varje dag så jag har en påminnelse på mobilen där det står typ MEDICIN!! för annars vimsar jag bort det🤪