Kopparspiral
Hej!
Jag ska skaffa kopparspiral nästa gång min mens kommer! Så jag undrar om det gjorde mycket ont när de satte in den och om det funkar bra!
vill gärna ha både negativa och positiva svar tack!
Kappukeki
Jag tycker det gör väldigt ont att sätta in en spiral, har gjort det två ggr nu. Men jag hade inte tagit någon värktablett innan jag satte in den så det rekommenderar jag dig att göra!
Mvh Linn
#1 :O varför har du satt in den 2 gånger ? man kan väl ha den i 5 år ?
Kappukeki

jag tyckte det gjorde ont, riktigt ont, men jag fick sätta om den tre gånger eftersom gynekologen misslyckades två. inget ont om henne alls, ibland går det fel, men det var inte skönt. efteråt hade jag typ mensvärk i ett par dagar, åt en del ipren då. tog väl ca en menscykel innan allt började kännas helt bra, och nu 4 år efteråt skulle jag verkligen inte välja något annat. det är helt klart värt de där minuterna av smärta. bästa preventivmedlet jag haft :)
#2 Jag satte in den första när jag var 18 och den andra förra året när jag var 23 :)
Mvh Linn
#3 okej :D ja med tanke på allt hormorner som man få av allt annat preventivbedel så tycker jag att kopparspiral lät bra!
#4 okej ! :D
jag är bara rädd att jag inte kan få barn sen :S
Kappukeki
Har satt in en spiral men var då en hormon, känns säkert lika att sätta in dom.
Första gången så satte min BM den fel så jag bara hade ont hela tiden. Isättningen gjorde superont och jag grät av smärtan. Men det tog bara några sekunder. :)
Den andra gången gjorde jag det på sjukhusets gyn. Den gången bad jag om lugnande/smärtstillande. Jag fick då en ketoganspruta och jag bara låg och skrattde när läkaren satte in den. Så gör du det på sjukhuset så kan du be om starkare smärtstillande annars är det Alvedon + ipren som gäller. :)
Efteråt hade jag som en liten mensvärk i nån vecka.
#6 okej och du har trivs hela tiden ? :)
Kappukeki
Ja, jag älskade min spiral tills jag fick ta ut den igår pga en livmoderinfektion och att spiralen åkte ur av sig själv :/
Detta är nog ganska vanligt med koppar med.
Ang hormonerna så har jag knappt känt av dom så som jag gjorde med min pstav. :)
hur farligt är en livmoder infektion? ? kan man bli steril?
Kappukeki
Enligt läkaren igår, Ja går det för långt kan man bli steril. Jag har tur om jag kan få barn då jag har gått med denna infektionen sen jag satte in den(ca en månad) :)
oj :$ men du märkte ingenting om att det var infekterad i början ?
Kappukeki
10 Låter konstigt att dom påstår att du haft infektion sedan den sattes in. Vad baserar dom det på? Dom såg ju inget på förra besöket.
Ingen aning. Läkaren sa så iallafall
Jag tycker inte det gjorde så ont att sätta in den,några djupa andetag fick man väl ta men inte så fruktansvärt som man hört folk säga och som jag trodde :)
#14 åh vad bra! men är det vanligt att man få en infektion?
Kappukeki
15 Riskerna för infektioner ökar.
Koppar ökar på östrogenproduktionen så har man kopparspiral kan det vara bra att ta tillskott av zink så man inte får hormonoblans på sikt.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Jag har haft min sen i höstas. Jag tog tabletter innan fast det gjorde omt med isättningen ändå. Hade sedan ont i 2-3 dagar, och nu vid varje mens gör det ruskigt ont i livmodern som stt den kniper runt spiralen och vill krampa ut den. Mycket mera mens och tre dagar längre och tre dagar med värktabletter. Jag är glad över att det är hormonfritt! Känner mig mer som mig nu :)
#17okej, jag äter zink tabletter nu också så det är nog inga problem ;) #18 jobbigt att det gör så ont :$ men det är ju olika för alla så få se hur ont det kommer att göra på mig :$
Kappukeki
Jag tyckte det gjorde fruktansvärt ont, värre än att föda barn.
20 Du tyckte det var värre att sätta in en liten spiral än att trycka ut ett huvud? 🤔🤔
#21 Det gjorde definitivt mer ont att sätta in en spiral än att föda barn, ja. På mig, jag vet inte hur andra reagerar. Men så har det känts för mig, både före och efter jag fött barn.
När jag fick spiral insatt gjorde det ont i ca 2 sekunder. På ett sätt så jag kände det som att jag skulle spy, men så kortvarigt som 1-2 sekunder. Sen jobbade livmodern på med sammandragningar i någon sorts försök att bli av med denna främmande pryl därinne. Det innebar att jag blödde konstant tills jag gav upp och fick den urplickat ( efter ca 6 månader)
#23 oj .. det var en lång tid du kämpade .. gjorde det ont hela tiden eller bara då mensen kom ?
Kappukeki
Det mesta av tiden gjorde det inte ont annat än som svag mensvärk eller inget alls.