Sterilisera sig?
Hej hej,
Sitter här och funderar över detta med sterilisering. Är en tjej på 30 år, och har inga planer alls på att skaffa barn över huvud taget.
Använder mig av p-spruta just nu, vilket är superskönt då jag inte får någon mens… Men just i svängarna när det är dags att ta en ny så får jag ganska mycket humör, så fundering om sterilisering ploppade upp i tanken.
Undrar ju givetvis över mycket angående det hela, och ska ta kontakt med barnmorska för vidare råd. Men tänkte höra om det är någon här inne som steriliserat sig, och hur det gick? Komplikationer och hur det blev efteråt. Vore hemskt glad för svar.
Vill man inte berätta öppet så kan jag skriva ett PM, så kan man prata där. :)
Bara en fråga men man kan väl inte skriva PM till dig om du är anonym? Om inte du börjar PM:et då såklart ^^
Nej, så är det ju, men man kanske kan vågar/vill lämna en liten kommentar, så kan jag skicka första PM:et. :)
Jag mådde bra efter. Gjorde en abort i samma veva. Har hört att man kan få mer mensvärk efter en sterilisering men det fick inte jag. Jag fick sova under ingreppet. Allt är som innan. Det är ca 2 år sedan nu.
Steriliserade mig då jag var 40 och hade 3 barn. Min mens förändrades radikalt! Från obefintlig mensvärk i alla år innan till att jag nu måste äta värktabletter kontinuerligt under ca 3 dygn varje månad. har hsmnat på akuten två gångar också med smärtor så jag höll på att svimma trots att jag stoppat i mig mer vörktabletter än man får. Ändå så ångrar jag det inte. Det fanns inga andra p-medel som funkade och resten av månaden mår jagbra.
Jag steriliserade mig för några månader sedan. 29år och inga barn. Läkaren var inte pigg på att gå med på det, speciellt inte som att jag fortfarande kommer att förtsätta med p-ring men han gick med på det till slut.
Kom in till operation ca 13.00 (huuungrig Lyan vid det laget eftersom man inte får äta innan) och kunde åka hem redan 15.30. Hade rejält ont första dagarna, speciellt från gasen de använde för att blåsa upp buken. Ett par stygn lossande redan efter ett par dagar och ärren var inte snygga men det blir bättre och bättre efterhand som de bleknar.
Är så glad att jag äntligen tog tag i saken och fick det gjort! Inte bara för att jag inte vill ha barn nu utan även för att om jag skulle vilja ha barn i framtiden då jag inte anser att jag är tillräckligt bra "avelsmaterial". Skulle jag få superduperbarnlängtan så finns det barn som behöver hjälp som man kan hjälpa istället för att skaffa egna.
Tack för era svar och att ni berättat hur det var för er! Blir att fundera lite till för mig, visste nämligen inte att mensen fortsätter efter att man steriliserat sig.
Ifall du tänker på och sterilisera dig pga mensen bla så finns det väl något annat mindre permanent än så och göra? :o Är lite yngre med mindre erfarenhet och kunskap om detta. Men! Vet ett par ppiller jag bytte till så märkte jag knappt ens när jag fick min mens. Inget som kändes, märktes eller syntes för min del! :)
Ifall du tänker på och sterilisera dig pga mensen bla så finns det väl något annat mindre permanent än så och göra? :o Är lite yngre med mindre erfarenhet och kunskap om detta. Men! Vet ett par ppiller jag bytte till så märkte jag knappt ens när jag fick min mens. Inget som kändes, märktes eller syntes för min del! :)
#7 Jo, tar p-spruta nu, och av den har jag ingen mens alls. Men det är inte enbart pga det som tanken dykt upp, utan för att barn är ingen plan alls jag har. Såg det bara som en positiv bieffekt att slippa ha mens. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag har ju fortfarande p-ring trots att jag är steriliserad vilket är mycket bekvämt med tanke på mensen men iom att jag är bipolär så behöver jag även ringen för att motverka mycket av hormonsvängningarna så vet inte om det går att få fortsätta med andra preventivmedel om man inte behöver dem för annat än vad de är till för
jag steriliserade mig vi senaste kejsarsnittet för snart 2 år sedan. Var då 29 år. Jag & mannen hade diskuterat det i många år. Jag har extremt svåra graviditeter där jag sätter mitt liv på spel. förlorade vår förstfödda & nära att jag strök med också. Vi har sen dess lyckats få två barn. Sen blev jag förbjuden att bi gravid igen. Så vid lillpojkens födelse steriliserades jag.
Första riktiga mensen var hemsk. Det tog några månader innan kroppen var återställd. Nu har jag mens som jag ska & inget jag lider utav. Om man ska slippa mensen helt så måste man plocka bort allting. Vi en vanlig sterilisering klipper de bara av syr igen ändarna. Om man plockar bort allt, som är ytterst ovanligt måste man äta hormoner.
Detta är inget vi ångrar. Men mkt papper att skriva på
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering