Menskopp
Jag har köpt en menskopp och ska nu använda den för första gången.
Men jag är verkligen livrädd för införningen och utförningen.
Speciellt när man ska ta ut den, jag förstår inte hur man ska göra liksom, vet man när man släppt på "trycket" eller vad man ska kalla det? Vill inte direkt att de ska göra ont när jag tar ut den.
Och hur tar man ut den på bästa sätt? Ska man stå upp eller sitta på toan? Hur långt ska man föra in den?
Hemsida: Nivinas kaniner
Har du provat tampong någon gång? Gjorde det ont då?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Använder tampong jämt. Och nej de gör inte ont. Eller ibland har de gjort ont men inte så ja tänkt riktigt på det.
ok… för mig är tampong smärtsamt, menskopp gör däremot inte ont alls och är väldigt skön att använda istället för tampong.
Visserligen är alla olika. Men det är ändå väldigt ovanligt att det gör ont.
Nu har jag testat koppen men tog ur den ganska snabbt.
Det var inte alls lätt att föra in den. När den väl kom in så kändes det som att den vecklades ut men ja vet inte.. Och då kunde jag fortfarande känna den utanför, eller ja inte direkt utanför men hela piggen var ute iaf och precis där piggen börjar från koppen där kände jag den. Kunde alltså inte få in den längre. När jag skulle känna om den va utvecklad så kunde jag inte få in ett finger så tänkte jag drar ut den, och skulle lossa p¨å vakuumet men jag får liksom inte tag i själva koppen alls, tycker de känns som jag nyper mig själv vid öppningen o de gör bara ont. Så jag var tvungen att dra ut den genom att dra i piggen vilket man inte ska göra..
Suck.. Testade två gånger o båda gångerna gick likadant. Vill testa igen men vet inte om jag vågar. Vad gör jag för fel?
Du gör inget fel när du sätter in den i alla fall för den verkar sitta rätt!
Endel är ganska "grunda" i slidan och då kan det bli så att piggen sticker ut. Det gör inget om det inte känns obehagligt, i så fall kan man klippa ner eller av piggen.
Jag är ganska grund så jag har klippt ner piggen så det bara är en liten liten plopp kvar vid fästet.
När du tar ut den däremot måste du våga klämma ihop koppen lite för att lätta på vakuumet. Har du långa naglar? Det är lättare att man råkar nypa sig själv med långa naglar tycker jag.
Om du sätter ett finger mot koppen när den sitter inne, och sedan låter fingret glida längsmed koppen upp mellan koppen och slidväggen så blir det lättare att få in fingret emellan utan att nypa sig själv.
Då får man lättare grepp om själva koppen. Lossnar inte vakuumet direkt då kan man prova att vrida/snurra lite på koppen när man håller så brukar det lossna.
prova igen du! Det är ju liksom inget farligt utan bara en fråga om att hitta/upptäcka vilket vis som fungerar bäst för en själv och sedan träna tills man får in tekniken och vanan.
Jag övade när jag inte hade mens och när jag kom på hur det fungerar bäst för mig tog det bara ett par övningar så fick jag till det.
Lycka till! 👍
Okej!
Ja, jag testade igen o de kändes som att den satt rätt så lät den va i en timme ungefär. Hade hela piggen ute nästan(hade åkt in ytterst lite). Behövde kissa sen så tänkte ta ur den, satte mig på toa o försökte få ut den, kunde inte få ett bra grepp om koppen alls så jag fick ta tag i piggen o "krysta" ut lite tills jag fick ett bra grepp om koppen, och efter det gick det bra. Passade på o klippa piggen lite samtidigt, och då var den fortfarande ute lite så tänkte jag väntar nån timme o ser. Men efter att jag satte mig så fick jag världens smärta pga att den skavde så. Så gick o klippte ännu mer. Nu känns det helt okej :).
Det hade iallafall inte läckt någon gång så den sitter nog bra!
Den sitter ganska så grundt. För jag vet att när jag har tampong så kan jag inte föra in den så långt alls.
Vågar dock inte kissa med den på ännu haha. Dessutom känner jag mig mer kissnödig med den i, fast jag inte är det :/..
Känslan av kissnödighet är något som brukar lägga sig när man vant sig mer vid den. Varför är du rädd att kissa med den i? Är du rädd att den ska åka ur? Risken att den skulle göra det är i stort sätt obefintlig om den sitter rätt.
Sitter den fel däremot kanske man kan krysta ut den.. men det har jag också svårt att tro.