Tvingas?
Kan man tvingas till abort om man är under 15/18? Super tacksam för svar!
Nej. Enligt lag får man göra abort upp till vecka 18. Efter det måste man ha tillstånd (men jag minns inte varifrån). Ingen kan tvinga dig att göra abort, det är din kropp. Däremot kan människor i ens omgivning få det att kännas som tvång - oavsett om det gäller att behålla eller göra abort.
tillägg: tillståndet jag pratade om ges om man av någon anledning inte kan ta hand om barnet (ex drogmissbruk eller att man blivit våldtagen) eller om det medför stora risker att behålla.
#1 tack så mycket! Skönt att läsa.
Och en fråga på det, kan man tvingas till en gyn undersökning?
Nej, Allt ska ske på dina villkor. Vill du inte göra en gynundersökning så ska dom inte tvinga dig!
Jag tror inte att någon kan tvinga dig att göra något du inte vill. Däremot är det bra att lyssna på rekommendationer från utbildade personer som kan sin sak. Jag vet att det låter otäckt med gynundersökning men det handlar ju om ditt välmående och vad som är bäst i längden :) Vill man kan man önska om att få en kvinnlig gynekolog om det känns lite tryggare.
Nej det är du som bestämmer om du vill ha barn eller inte.
Fast om du är gravid, och behåller, så kommer du till slut få gå med på gynekologisk undersökning.
Fast om du är gravid, och behåller, så kommer du till slut få gå med på gynekologisk undersökning.
#8 - Nej, det görs ingen gynekologisk undersökning så länge graviditeten fortlöper som den ska.
/Christine
#9 Liknande då, ungen ska ut med.
#10 - Att föda ett barn är inte i närheten av en gynekologisk undersökning.
/Christine
#11 Det är din personliga åsikt.
Det grävs ganska mycket i underlivet när man föder barn.
#12 - All sjukvård i Sverige är frivillig, så även förlossningsvården. Man får bestämma precis var hur och hur man vill föda sitt barn, med eller utan sjukvårdspersonal som "gräver i underlivet".
/Christine
#13 Du menar att du uppmuntrar ts, som verkar vara minderårig, att föda ett eventuellt barn ensam hemma? Okej.
#14 - Det skrev jag inte, och vi vet faktiskt ingenting om TS.
/Christine
Såhär står det på 1177:
Abort när man är under 18 år
Om man är mellan 15 och 18 år har man rätt att självständigt fatta beslut om att avbryta graviditeten, utan att föräldrarna får veta om det. Det är ändå viktigt att man som tonåring talar med sina föräldrar eller någon annan vuxen person som man har förtroende för, till exempel i skolan. Man väljer sedan själv om man ska göra abort eller inte.
Om man är under 15 år är man enligt lagen minderårig och föräldrar eller vårdnadshavare måste vara med och fatta beslut. Men det är inte alltid ett absolut krav. Är man gravid, under 15 år och absolut inte vill att ens föräldrar ska veta om det, så kan vårdpersonalen välja att inte tala med dem. Då kan man istället bli erbjuden hjälp av kurator eller en annan stödperson.
#7 du verkar inte veta så mycket om graviditeter och förlossning….det går inte alls att jämföra med en gynologisk undersökning
#12 rena dumheterna det är då verkligen ingen som "gräver i underlivet" vid en förlossning visst man blir undersökt ett antal gånger men det görs med respekt och med hänsyn och man brukar själv alltid ha ett val vill man absolut inte bli undersökt vid ett tillfälle så kan man vänta….
#15 Och som jag skrev, om nu denna person under 18 eller 15 fullföljer en graviditet kommer denna troligen ha någon som "gräver" i hennes underliv.
#16 Det går det visst att göra. I båda fallen undersöks man, med händer.
Du menar att man inte visas respekt och hänsyn vid en vanlig gynekologisk undersökning?
Nu börjar de väl låta lite otrevligt med att "gräva", de är ju inte ett dugg trevligt att ha någon som sitter och tittar in, de vet väl alla kvinnor, någon som heller inte blivit undersökt förut på de viset så tycker jag de låter väldigt avskräckande att få läsa att någon ska sitta och gräva.
Man får alltid råd av vården om vad som är bra att göra för hälsans skull men de finns inget tvång på något alls, jag kände en kvinna som gick mer än halva sin graviditet utan att bli undersökt en enda gång av vården, de va hennes val.
#18 det låter mest som om du enbart vill provocera
självklart visas man även hänsyn vid en gynekologisk undersökning
och varför är det så hemskt att bli undersökt med händerna det sker ju vid en massa andra undersökningar oxå
sen brukar personalen alltid vara noggrann och använda handskar vid gyn undersökning och förlossning
Tillägg det vore oxå bra om man visade lite hänsyn till T.S en ung rädd gravid kvinna får höra en massa "skräckhistorier" som det inte är ett dugg sanning i
Håller helt med Ladydragon! Att använda uttryck som "gräva runt i underlivet" är otroligt onödigt, särskilt i kombination med felaktig information.
Forskning visar att kvinnor som föder hemma utan medicinska hjälpmedel upplever förlossningen både mindre smärtsam och bättre än kvinnor som föder på sjukhus. Så en förstagångsföderska som är minderårig eller inte spelar faktiskt ingen roll. Varför skulle det vara dåligt att informera om att man kan göra så?
/Christine
#22 Man får tänka lite på åldern och hur många barn man fött tidigare. En så ung person är troligen inte färdigvuxen, och kan få problem vid en födsel. Att föda första barnet hemma rekommenderas heller inte.
Vilken forskning är det du vill visa?
#21 Varför påstår du att det inte är sanning i det jag skriver? Man är och petar i underlivet vid en förlossning. Om ts är så pass rädd för det borde hon gå och göra abort snabbt.

Ingen kan tvinga dig till abort men det kan vara bra att gå och prata igenom det med någon utbildad.
Sen tvingar ingen dig att göra en gynekologisk undersökning och dom "gräver" verkligen inte i underlivet. Jag hade myomer (muskelknutor i livmodern) och fick göra många undersökningar under graviditeten men har man inte det behöver man nog inte göra en enda gynundersökning. Visst känns det lite otrevligt att lägga upp sig i en gynstol med en lampa riktad rakt in. Men det gjorde inte ont och gynekologen var väldigt försiktig och skicklig.
Vid förlossningen "grävde" dom inte heller runt i underlivet. När jag kom in kollade dom hur öppen jag var och sen lämnades jag ifred till det var dags att börja krysta.
Just vid förlossningen upplevde jag det som att man brydde sig inte att någon var där och petade. Mitt i smärtan kände jag inte det ens. Tyckte inte ens det kändes när dom satte sugklockan.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Mitt första barn fick jag som 16 åring och jag kan meddela att det va då ingen som "grävde" mig i underlivet när jag födde. Förlossningen då var lika dan som den är i dag. Dom sitter framför och tar i mot din bebis när den kommer ut.
Blir det dock komplikationer under din graviditet så kan det ju hända att du får gå på kontroller.
#26 Då kan det inte varit en speciellt bra barnmorska. Sitter och tar emot gör de enbart inte.
Doktorerna gav mig rygg bedövning och lustgas. det va det jag fick. Och det gick kanon! Jag väntar just nu mitt 4rde barn och det är aldrig någon som grävt i mig :) Och jag har legat på både KSS och Näl.
Gör du dock kejsarsnitt så måste dom ju ta ut bebisen. Jag har fött både vaginalt och kejsarsnitt. Men Jag föredrar att föda normalt.
#23 - Jag håller helt med om att man inte är färdigvuxen före 18 års ålder, men det måste ju finnas en anledning till att vi blir könsmogna tidigare och tidigare, och dessutom lever vi längre. Ser ändå inte att man måste ta hänsyn till ålder eller att man fått barn tidigare, jag födde mitt första (enda) barn enbart med lustgas som medicinsk smärtlindring och nu i efterhand tycker jag att jag hade klarat mig utan den också, och jag skulle göra om det alla dagar i veckan! Man undrar hur många barn du själv fött och vad för upplevelse du fått utav det? För det låter inte som att du har fått rätt hjälp när du uttrycker dig som du gör.
Angående hemförlossningar: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/32740/1/gupea_2077_32740_1.pdf
/Christine
27 Om du har blivit grävd i har du fått en inkompetent barnmorska.
#30 Inte då. Jag har varit hos kompetenta barnmorskor och läkare.
#31 uppenbarligen INTE. Kompetent vårdpersonal gräver inte i undrlivet. Thats it.
#32 Jodå, det gör de.
På dig då. Inte på andra i tråden och inte på någon jag känner.
Tråkigt att du har den upplevelsen. Men sluta hävda osanningar. Att du varit med om det betyder inte att andra behöver vara det.
#34 Det är inte en osanning, de är och gräver i underlivet.
Du kanske lägger in mer i ordet gräver än vad jag gör, det kan inte jag hjälpa.

#35 Vi menar förmodligen olika saker med gräver i underlivet. När jag hör gräver ser jag framför mig en barnmorska med handen inne och gräver runt på ett hårdhänt sätt. Den upplevelsen har jag aldrig haft utan tvärtom att dom är lugna och försiktiga.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
35 Ordet har en betydelse.
http://sv.m.wiktionary.org/wiki/gr%C3%A4va
Gräva i gynekologisk mening är inte annat än negativt. Så använd rätt ord vid rätt tillfälle.
#35 När man pratar om att gräva i sammanhang med gyn undersökning uppfattar jag de som att de kommer bli en obehaglig upplevelse och kanske smärtsam, när man skriver på forum ska man också tänka på hur man formlerar sig och låta trevlig, att gräva låter inte trevligt, speciellt inte om man inte suttit i en sån stol förut, hade jag inte haft min första undersökning ännu kan jag lova att jag hade suttit och gråtit till din formulering angående att de sitter och gräver, man vet faktiskt inte vem som sitter vid datorn eller om personen är känslig eller ej och skriver man i en tråd som är så seriös som denna att man är en ung tjej som kan vara gravid och känner obehag inför undersökningar och ha ett liv i magen då ska man väl ändå formulera sig på ett trevligt sätt och ha respekt för personen i fråga och inte få de att låta obehagligt när barnmorskor faktiskt har mycket respekt och hänsyn för den som ska bli undersökt.
#37 Jag ser inte det som negativt.
Inlägget med filmen togs bort eftersom ts inte efterfrågat den och jag inte har möjlighet att kontrollera den.
TS jag hoppas att du kan vända dig till någon vuxen person i din omgivning som kan följa med dig till barnmorska och även finnas tillhands under hela graviditeten samt förlossningen. Att ha någon som verkligen talar om vad du vill och inte vill. Jag tycker dok att det är bra att dom kollar hur mycket man öppnar sig så man ser att det går fammåt i förlossningen. Har fått 2 barn och båda förlossningarna var barnmorskan över täcket när hon skulle känna, efter som jag inte öppnar mig så behövde jag göra kejsarsnitt men andra barnet gick det bra med hjälp av mediciner få lite fart på det hela. Den som svarat bra hur vida detta med tvingas till abort fick du av #16. Jag hoppas det går väl med allt hur det nu än är :)
Hade jag fött hemma, vilket jag planerade att göra, skulle barnet med största sannolikhet dött. Alla komplikationer kan inte förutses.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Har född 3 barn och alldrig upplevt någon otrevlig "grävning". Enbart respekrfullt bemötande och undersökningar som är till för att hjälpa.
Har född 3 barn och alldrig upplevt någon otrevlig "grävning". Enbart respekrfullt bemötande och undersökningar som är till för att hjälpa.
TS ingen kan tvinga en till abort utan det är helt upp till den gravida kvinnan själv oavsett ålder. Men självklart påverkar omgivningen en med sina tycken men beslutet sker helt på enskild basis.
Angående den tragiska konversationen om gynekologisk undersökning. Jag är gravid, har fått göra två undersökningar under graviditeten pga av sjukhusbesök, första för att göra ett vaginalt ultraljud och den andra för jag fick magkrämpor. Kan säga att gynekologiska undersökningar är inget att vara rädd för, och man ska verkligen inte sätta negativa tankar omkring det utan gyn. undersökningar är mycket bra undersökningar och utförs av utbildad vårdpersonal. Och ingen kan berätta för TS hur det känns förrän TS själv har gjort det. Alla upplever det helt olika, själv har jag aldrig haft några problem alls och om man som person upplever det obehagligt ska man berätta detta innan undersökningen samt prata under undersökningen vad som är obehagligt och inte. Jätteviktigt att kunna ha en konversation med barnmorskan/läkaren som gör den gynekologiska undersökningen.
#46 gav ett väldigt bra svar tycker jag. Jag har aldrig varit gravid, och har inga planer på att bli det. Däremot har jag de senaste ca 20 åren regelbundet gått på gyn kontroll, och oftast haft olika personer som utfört kontrollen eftersom jag alltid gått kommunalt och flyttat mycket. Bemötandet har alltid varit proffessionellt, och jag har aldrig upplevt det som obehagligt eller motbjudande.
Hur man upplever saker och ting är så personligt. Jag går alla gånger hellre till gynekolog eller tandläkare än att någon skall röra vid mina fötter. Pedikyr är faktiskt bland det mest obehagliga jag varit med om. Så olika är vi människor. 🙂
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Nog är det väl ganska vanligt att det förekommer någon slags gynundersökning under graviditeten och/eller i samband med förlossningen? Vid båda mina graviditeter har jag gjort gynundersökningar, men av olika anledningar. I slutet av graviditeten har de t.ex. känt om livmodertappen har börjat öppna sig ännu, och även gjort en så kallad hinnsvepning. När de skulle sätta igång förlossningen lade de någon slags gel på tappen. De tog hål på hinnorna under förlossningen. När jag fick en stor blödning i vecka 12 gjorde de ett (vaginalt) ultraljud.
Jag tror det bästa är att vänja sig vid tanken. Och det är inget farligt, även om det kan vara obehagligt. Jag var 18 år när jag var gravid första gången, och därmed gjorde min första gynundersökning.
Det är verkligen dumt att rekommendera en förstföderska att föda barn ensam hemma. Mest kanske för att det är svårt att avgöra vad för slags komplikationer som man bör åka in till sjukhuset för (hur vet man som förstföderska vad som ÄR en komplikation, t.ex.?). Har man en barnmorska närvarande ser jag inget problem, men å andra sidan brukar man inte få "tillåtelse" till hem-förlossning vid första graviditeten.
#48 råden när jag var gravid var i alla fall att Gynundersökningar skulle man vara försiktig med då det kunde öka risken för infektioner
men vid vecka 12 brukar man inte göra ett vanligt ultraljud? det fick jag i alla fall göra då det var lite osäkerhet om i vilken graviditetsvecka jag var i
men det hör nog till det jag skrev ovan infektionsrisk
hinnsvepning m.m det görs väl för att skynda på förlossningen och inget som görs på alla gravida kvinnor?

Du kan inte tvingas, dock är inte lämpligheten den bästa om man tänker behålla det.
Det är nog olika i olika landsting, när man gör vanligt ultraljud. På mitt rutin-UL i vecka 14 gjorde de på magen 🙂
Nej, givetvis ska man inte göra gyn-undersökningar i "onödan", men det finns ändå en ganska stor risk att en barnmorska eller läkare kommer stoppa in fingrarna i ens underliv någon gång under graviditeten och förlossningen. Om inte annat för att känna efter hur mycket man öppnar sig under förlossningens gång.
Så jag menar bara att man nog ska vara inställd på att faktiskt behöva "råka ut" för det.