Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettkillsnack
Läst 3732 ggr
ShyAhme
0

Blyg + Träffa killar

Hej! Det här kommer säkert bli väldigt rörigt och långt, men jag måste verkligen få ur mig det här nu. 

Jag är en 18 år gammal tjej som är väldigt blyg, Jag har inte alltid varit det utan det började när en lärare klagade på allt jag gjorde i skolan. Jag har faktiskt lyckats bli mindre blyg de senaste åren, men jag är fortfarande blyg. 

Min blyghet har förstört mycket för mig bl.a. vänner och killar. Ingen har liksom orken att stanna kvar för att jag ska börja lita på dom och öppna mig så de ser vem jag verkligen är. Det har också förstört det att jag inte ''vågat'' haft ett förhållande. Det har varit några killar som velat träffa mig, men jag har alltid skjutit det åt sidan och hittat på ursäkter på varför jag inte kan. 

Det är en kille jag skrivit med några månader nu, kanske 8? Vi har skrivit ganska mycket och ofta. Han har flera gånger velat träffa mig, men jag har faktiskt varit ärlig att jag inte vågade för jag var så blyg. Men helt ärligt så vågar jag inte träffa killar pga. mitt utseende, jag är så rädd att de ska tro att jag ser bättre ut än jag gör, för jag är ganska stor och ser inte så jätte bra ut enligt mig själv och hur skulle någon annan isåfall kunna tycka jag ser ok ut i verkligheten? Iallafall för någon vecka sen så skrev jag till honom när jag och några hade förfest och då skrev han att han var i närheten eftersom jag hade druckit alkohol så gick jag med på att han skulle komma dit, så efter lite sms:ande så åkte han nästan en timme (!!) för att komma dit.

När han väl kom gick jag och en kompis ut och mötte honom. Jag ska säga så att när jag dricker så försvinner min blyghet, men den kom tillbaka när jag träffade honom. Jag kommer inte ihåg så jätte mycket om vad som hände men jag vet att ja va ganska tyst, tror jag. Jag fick reda av min kompis att jag tydligen kramat och pussat honom när vi skulle gå iväg, haha!

Sen skrev han att det va kul att ses, och sen ursäktade jag mig för att jag var så full.. Sen så skrev han inget mer.. Och han svarar inte på vad jag skriver till honom, jag har skrivit kanske max 3 gånger. 

Grejen är jag vet inte om jag gillar den här killen på det sättet egentligen.. Men jag blir ju ledsen när han inte hör av sig. Var jag verkligen så ful och tjock? Det var faktiskt ett stort steg för mig att träffa honom, och det var exakt det här jag var rädd för att det skulle hända. Nu kommer jag ju aldrig våga att träffa någon igen, tänk om det händer igen. 

Jag har stor lust att skicka iväg ett sms och fråga vad han håller på med och ifall jag var så ful och tjock så det är därför han inte vill se mig igen. Jag vill ju nog hellre veta att det är därför än att han bara slutar höra av sig!😢

Miowi
1

Jag vet hur det är att vara blyg, och hur svårt det är att bli av med det när man känner pressen att vara mer framåt för att andra ska tycka man är rolig. Jag har alltid varit blyg, tyst och väldigt försiktig. Har kämpat hårt för att ta för mig mer men det finns alltid stunder då det inte alls går, som när min killes pappa ska vara lite kaxig eller när man träffar folk som man vet att man "måste" göra gott intryck på (exempelvis nya kollegor), men det är bara att kämpa!

Vad du än gör, fråga inte om han inte svarar för att du är ful och tjock (vilket jag är 110% säker på att du inte är!) helt enkelt av den anledning att du inte ska trycka ner dig själv så och visa det för andra. Det jag gjort för att försöka bli mer trygg med mig själv är att tänka på mina bra sidor istället för det dåliga. Jag har dagar då jag bara tänker på mina för breda höfter, hur kort jag är, om man har nån prick i ansiktet osv - men kämpa för att se det bra! Se de vackra ögonen, den fina personligheten när du väl vågar öppna dig för någon, se de bra sakerna du har och du gör!

Det är supersvårt, jag vet! Men när du väl märker hur otroligt kul du kommer ha när du vågar vara mer öppen och ta för dig mer vid nya sällskap - det kommer vara så värt alla "risker" som man tar när man är blyg och säger något fast man inte känner sig redo för att prata. Du behöver inte öppna dig för mycket, avslöja hemligheter som du inte vill ska spridas, ta för dig för att hitta roliga vänner och sen får du själv avgöra med tiden vilka som är värda att prata om hemliga saker med.

Så, om denna kille inte uppskattar dig - kämpa vidare, du kommer hitta massa människor i ditt liv som tycker om dig precis för den du är, för du är grym!