Pearly PFC
Jag hittar inte en svensk sida om denna apparaten så det får bli en på norska, hoppas alla förstår ungefär ;) Här kan du läsa om Pearly PFC
Är det någon som provat något liknande? Jag är så extremt trött på att ha humörsvängningar, mindre lust (till allt möjligt!) med mera. Spiral skulle kunna vara ett alternativ, men är rädd för att det inte skall gå eftersom jag inte har fött något barn plus att man kan få mycket mens osv.
Pearly är ju svindyr men det är verkligen något jag skulle kunna tänka mig att prova, för att knapra piller funkar inte för mig. (Har provat olika sorter)
Tja, det enda som kan vara trist e ju att när man har som mest lust, så får man väl låta bli eller använda kondom, men tja jag funderar på att göra detsamma, men jag använder en app….inte lika säkert men samma princip skulle jag tro.

Ja, men det kan jag faktiskt tycka är mer värt än att aldrig ha lust :P
mm absolut!

Det är en vanlig ägglossningsdator, finns att köpa i sverige oxå under varierande namn.
Har inte använt en själv, tycker det är alldeles för bökigt.
Qui dormit, non peccat
Tycker det är så dyrt med sån dator, annars hade jag gärna provat =)
http://www.naturafemme.se/p-datorerna/pearly-p-dator-583064 En sida på svenska om p-dator
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ingen som har provat? Jag har beställt lite info om den nu så jag hoppas de kommer på posten snart!
Hur har det gått för dig LinnJ?
Jag är på gång att köpa en p-dator själv nu… Men har inte till hundra bestämt mig för om jag vill ha en Pearly eller den större LadyComp… Till en början var jag helt bestämd att jag skulle skaffa en Pearly (min väninna har använt LadyComp i flera år och jag tycker att den är lite stor och klumpig….). Men nu har jag börjat fundera lite över det där med batteriet - att man måste skicka in den för att få batteriet bytt - och då vara utan datorn en vecka. …Det känns så krångligt! SÅ mycket lättare att bara ladda den hemma när det behövs…. även om den är stor och ful :P hahaha!
Vore så roligt att höra om du köpte någon p-dator och vilken du då valde och varför du valde just den! :)

Det blev en hormonspiral!
Det som gjorde att jag bestämde mig för spiral istället var att det var dyrt och så kändes det lite osäkert. Hade även pessar under en kortare period och det fungerade jättebra förutom att det var lite bökigt och att man måste ta ut den varannan dag. Men det är utan hormoner!
Vill man inte lägga pengar på en dator så kan pessar vara ett bra alternativ, man kan köpa det på nätet utan några problem. Kostar en tusenlapp men den håller väl ett år eller två. Spiral funkar helt okej för mig tycker jag, det skönaste är såklart att jag slipper mens helt. Det negativa är dåligare hy.
Jag köpte en ladycomp i vilket fall! Känns värt pengarna för hormonfria 10år :D
#9 Återkom gärna med information om hur det funkar. :) Att göra det till en vardagsrutin osv.
Jag funderade väldigt starkt på en pdator. Så gick jag till ungdomsmottagningen och skulle ha nya piller för bara 3 månader och berättade det eftersom att jag ville bli hormonfri. Den blicken alltså.. HAHA
Men i alla fall berättade hon då om en ny hormonspiral som kommit Jaydess, som är som 5minipiller per månad. Alltså avsevärt mycket mindre än vad jag tidigare käkat (cilest28) Så den satte jag in för ungefär en månad sedan. Än så länge inga biverkningar.
Lägger till att kostnaden var 60kr och kan sitta i i 3 år (bor i stockholm är 23)
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Jag är tyvärr emot spiral och ser inte det som ett alternativ att ha kopparspiral för att inte äta hormon ;( Hoppas du blir nöjd ändå #11 du ska ha det som passar dig
#13 Det är ingen kopparspiral, en lågdoserande hormonspiral var det.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

#12 varför är du emot spiral? Bara nyfiken, du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill.

VAd kul att du gjorde det!! När det är dags att ta ut min spiral så kommer jag nog inte sätta in en ny, Kanske jag tar ut den innan också. Just nu funkar det bra med den, men jag tycker att det där svänger lite mellan tiderna. Kanske det är först nu som min kropp vant sig med den dosen hormoner? Det är ju ganska lite hormoner om man jämför med p-piller iallafall.
Nåja, skriv gärna dina uppfattningar. Är det värt de tusenlapparna?
#14 jag har aldrig varit för någon form av spiral, dels för att det ger en ökad risk för att infektioner går upp i livmodern, sedan är jag emot kopparspiral för att jag trivs inte med att ha koppar i kroppen eftersom det är giftigt (skapar därför en miljö där spermierna dör) retar slemhinnorna i livmodern/livmoderhalsen. Eftersom jag själv hade stora problem med smärtor ville jag inte riskera värre problem då spiral är känd för att kunna ge smärta (för vissa bara vid mens medan andra har mer konstanta smärtor) och rikligare blödningar/sekretion. Det var ju inte allt för länge sedan(?) som man inte rekommenderade spiral till unga tjejer som inte hade fött barn för att det fanns en liten risk för sterilitet. (Så sa de till mig när jag var tonåring och bad om alternativ.) Detta verkar de dock ha ändrat sina rekommendationer om för nu verkar alla få skaffa spiral om man vill - utan att de varnar om detta. Men jag tror att det viktigaste är att hitta något som passar en själv :)
#15 Jag ska absolut uppdatera er så mycket jag kan! Jag hade ju själv önskat fler åsikter om den så hoppas att fler känner som jag men ännu inte vågat ta steget! :) Men absolut, jag vill ju att informationen ska spridas! :) Allt för många vet inte ens att den här typen av preventivmedel finns! Än så länge har jag inget dåligt att säga om den - men har ju inte haft den så länge så jag har inte riktigt fått en "riktigt ärlig" chans att säga så mycket! Men jag återkommer då och då längre fram! :)

#16 tack för svar :) jag själv har ingen direkt åsikt om spiral eftersom jag aldrig undersökt det så det var intressant att läsa.
#17 får man fråga hur det har gått med p-datorn?
Jag är själv jättetaggad på att köpa en men när jag nämnde det för BM sa hon att 25 är en för fertil ålder för dator (?) och hon föreslog spiral istället, vilket jag är extremt skeptisk till.
#19 Tack det går väldigt bra! :) Jag har haft min … 4 månader(?) nu och trivs väldigt bra! Jag upplever att jag fortfarande får lite fler gula/röda lampor än optimalt men jag har verkligen lärt känna min kropp så jag känner att jag kan avgöra om de gula borde vara gröna eller röda.
Jag kombinerar min LadyComp med billingmetoden och känner mig väldigt bekväm och trygg med det! Rekommenderar den till alla som vill ha kontroll och kunskap om sin kropp, oavsett ålder! Jag är också 25 år och har aldrig hört att det skulle vara ett problem?