Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 3338 ggr
E love S
1

Vad är det..?

Nu imorse när jag vaknade såg jag något brunt geggigt i mina trosor, såg ut som bruna flytningar, någon som vet vad det är? Det kan väl inte vara mensen? Vill verkligen inte det.. Snälla hjälp!

ChristineL
0

Ja, mens eller brun flytning, låter inte som något konstigt. Varför vill du inte ha mensen?

E love S
0

#1 Asså jag känner inte att jag är redo än typ.. Jag är senast in i puberteten av tjejerna i min klass och ändå får det först..? De andra har kommit långt in i puberteten men än inte fått det.. Men är det inte så att mensen kommer efter att brösten börjat växa eller nåt sånt?

ChristineL
0

Det finns inget samband mellan bröstens utveckling och när man får mens. Det är helt individuellt. Och det är säkert fler som har fått mens i din klass men det är ingen som vill säga att man var först ;)

[rumelle]
0

Ja, det låter som att det är din första mens som har kommit. För mig började det också med bruna flytningar i ett par dagar innan blödningen kom igång. Numera kommer blödningen direkt, men i små mänder första dagen.
Det är väldigt individuellt när mensen kommer i puberteten, man måste inte ha fått bröst först. För mig började brösten växa när jag var 10-11 och mensen kom först när jag var 13.

Karmatarerskanise
2

Grattis till din första mens!

E love S
0

Tack, fast jag känner mig inte särskilt glad över den x| Var det därför jag hade så ont vid sidan igår när jag böjde mig ner? Och att jag hade så ont i magen?

Karmatarerskanise
4

Mycket möjligt att det var mensvärk.

Som tiderna har förändrats. 

När vi var i åldern då man börjaf utvecklas längtade vi efter mensen. Det var något man ville ha.

KastKatt
4

Låter som mens och i så fall: Grattis till din första mens! Tycker inte du ska vara orolig eller ledsen över att den kommit för den kommer tillslut till alla :)

Jag tyckte det var spännande att köpa trosskydd och tamponger och kände verkligen att jag hade börjat utvecklas från barn till tonåring :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

majaliten
0

Lider med dig är 20 jag längtade inte och blev ledsen jag blev så ledsen och förkrossad så att jag grät mamma gjorde det inte lättare hon skulle medela hela familjen. Men ville man inte ha i min ungdom för då va de slut på de fria man kunnde inte bada när man ville man fick ont och all lycka barn lycka som lyckligt ovetande barn var över . Men man vänjer sig och det är inte så farligt som man tror det är helt ok

maja_johansson
0

Jag fick min mens när jag hade fyllt 12 :( 

Det var sååå jobbigt :( 

Håller med dig :) 

Men va inte rädd:) 

Hur gammal är du ? <3

E love S
0

#10 13 :) ❤️

E love S
0

Nu har jag några frågor. Hur gör man när man badar? jag vill inte använda tampong eller nåt annat än binda.. När kommer mensen sluta och sen fortsätta igen? Vad är det man måste anteckna? Med kalender. Vad för binda ska man använda? Mamma har maaassa olika och hon gav mig en normal typ och en super/ultra eller vad det nu var, den var bäst eftersom det kommer utanför när jag använder normal, asså hur ska jag göra? Kan inte hantera det här.. D':

xxmammaxx
0

Det är mensen.. Jag fick min när jag skulle börja fyran så det va tidigt och jag mins d va pinsamt för det var ju bara jag som fått mens. Jag tycker du ska använda binda, du märker snabbt vilken binda som passar dig bäst. Använd natt binda på natten så d inte kommer i sängen dom brukar va skit stora men d e ju ingen som ser d endå.. men Dom kanske är mindre i dag men suger upp lika bra :) mensen varierar väll mellan 3-7 dagar sen får du ju den en gong i månaden. Tampong ska du nog inte använda än d kan du ju testa dig fram sen när du haft mens några gånger va som känns bäst.

Bada ska du undervika när du har mens på grund av infektioner å skit..

[Nelley]
1

#12 *Hur gör man när man badar? jag vill inte använda tampong eller nåt annat än binda.. Om du inte vill använda något annat än binda så kan du tyvärr inte bada. Bindan kommer suga upp vattnet och sedan kommer den vara full och mensen kommer i din Trosa/shorts och i badvattnet. Och om du inte vill/kan använda tampong (som jag) så rekommenderar jag menskopp! Det är bekvämare(enligt mej, den sitter längre ned) och den torkar inte ut som en tampong gör och man tjänar på det i längden eftersom en enda kan hålla upp till 15 år. (Mycket?!:)) http://www.ladycup.se/varför-menskopp-20394682 *När kommer mensen sluta och sen fortsätta igen? Det beror på om den är regelbunden eller inte men om vi säjer att den är det, så kan det vara från tex 28-32 dagar till nästa. Sedan är det också väldigt olika hur lång den är men cirka 5 dagar är väl medel. Så kan det vara 2 dagar eller 8 dagar också. *Vad är det man måste anteckna? Med kalender. Du måste inte anteckna någonting, jag har aldrig gjort det men på vc så finns det skitbra små blad som man kan kryssa i typ när man fick mens varje gång och hur mycket. Det låter konstigt men då kan man faktiskt lära sej väldigt mycket om sin kropp och ägglossning. *Vad för binda ska man använda? Mamma har maaassa olika och hon gav mig en normal typ och en super/ultra eller vad det nu var, den var bäst eftersom det kommer utanför när jag använder normal, asså hur ska jag göra? Kan inte hantera det här.. D': Jag var också väldigt dålig på att sätta på bindor ordentligt i början. Det kom alltid utanför när jag använde mindre och jag använde alltid ALLTID nattbindor. Men man lär sej. Min mamma sa samma sak som jag skrev nu och jag viftade bara bort det men det är faktiskt sant. :)

[Nelley]
1

#13 Bada ska du undervika när du har mens på grund av infektioner å skit.. Varför skulle infektionsrisken vara högre när man har mens än inte?

E love S
0

#14 Okej, tack för de jättebra svaren :) Kan man använda nattbinda på dagen också? Hur ofta ska man byta? Är det så att man på kvällen ska byta till nattbinda och på morgonen till vanlig? Vart slänger man det, har hört att det kan typ jäsa om man spolar ner den och det blir stopp? Men personligen tycker jag att det är rätt äckligt när den bara ligger där i soptunnan och nån annan ska kasta saker och ser det xP

vallhund
1

Aldrig annat än kiss o bajs samt toapapper i toaletten!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

emeliiiiieee
0

När jag hade binda så brukade jag rulla ihop den i toapapper och sedan slänga i sopkorgen. Det kändes fräschast

obstitant
0

En del bindor ligger ju i små "paket", då kan man spara omslaget, rulla ihop bindan och lägga tillbaka den i omslaget innan man slänger den. Eller så kan man rulla in den i toapapper. Det är praktiskt att ha en liten soppåse i badrummet (gärna med lock), men tänk på att slänga påsen ofta, för det luktar inte så gott med gamla mensbindor som har legat i flera dagar…

xxmammaxx
1

#15 Hon skrev aldrig hur hon skulle bada. Ute i saltvatten eller badhus eller badkar vad som hällst.. Badhus e ju inte så trevligt när massa andra har badat i vattnet. Och infektion kan du ju få. Du blöder ju. Du kan givetvis få infektioner annars med men det är ju lättare när du har mens när du har ett sår där inne. Jag fick ofta infektion när jag hade mens när jag använde tampong dom första gångerna och det var just för att det kommit in bakterier när du har ett öppet sår där inne. Jag fick även rekommendationer att inte ens bada i badkar på grund av infektionsrisk vid mens. Men jag badar inte alls vid mens eftersom jag inte tycker det e fräscht. En dusch passar bättre :)

Anonym
Anonym
0

#20 Men om man måste bada med skolan eller så, alltså tvungen? Hur ska man göra då? :/ man har ju typ simtester som man måste va med på, det kanske inte är så roligt att typ säga till sin gympalärare (man) att man har mens just och inte kan va med x|

Aleya
4

#20 sår? Läs på lite. Det är bara slemhinnan som stöts ut, och därför kommer det blod. Till TS Du kan bada, använd dock tampong när du gör det så det inte "forsar" blod. Det är väl inte dock rekommderat att bada utomlands där vattnet kan vara smutsigare än det svenska vattnet då du har mens.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

obstitant
3

Anledningen till att man säger att infektionsrisken kan vara lite större är att livmoderhalsen öppnar sig en aning för att släppa ut mensblodet.  Skulle dock tro att risken är minimal.

Däremot är det såklart inte så trevligt att simma runt med ett blodspår efter sig i vattnet, så antingen använder man tampong (och byter den efteråt) eller så avstår man från att bada. Jag lovar att gympalärare är vana att få veta om tjejers förhinder!

[Nelley]
2

#16 *Kan man använda nattbinda på dagen också? Ja, det kan man men det bästa är väl att du lär dej sätta på en vanlig ordentligt eftersom de stora är dyrare. *Hur ofta ska man byta? Det står ju på paketen högst åtta timmar, men annars kan du ju byta när den är full eller helt enkelt när du går på toa. *Är det så att man på kvällen ska byta till nattbinda och på morgonen till vanlig? Nattbindorna är större eftersom när man ligger ner så kan det rinna ner och då behöver de vara längre i rumpan typ. ;) Så du kan göra hur du vill. Om det är dag och du ska ligga ner och titta på film hela dagen, så kan du ju använda nattbinda eller om du ska till skolan dagbinda. Det finns inga regler, gör som du vill. :) *Vart slänger man det, har hört att det kan typ jäsa om man spolar ner den och det blir stopp? Jag brukar göra som #19 sa ungefär. (Om ja fatta rätt xD) men jag tar av den gamla bindan. Så öppnar jag en ny binda. Och runt den nya finns det ju ett litet papper som jag lägger på sidan. Sedan sätter jag på den nya, tar den gamla. Och rullar ihop den så den blir cylinder formad och så sätter jag pappret runt om den… och om du inte vill att nån ska se så kan du ju lägga vanligt toapapper runt den också. :) Men du ska absolut inte slänga den i toan. Bindor och tamponger "växer" ju i vatten så då blir det lätt stopp.

Karmatarerskanise
4

Aldrig bindor i toalettstolen!

#20 Man har INTE sår när man har mensen! 

Har man inte biologi och sexualkunskap i skolan numer?

xxmammaxx
1

#21 Då berättar du för den läraren som du har att du har mens och inte kan vara med. Dom tvingar inte ner dig i vattnet när du har mens.

xxmammaxx
1

Jag tycker personligen att det är ohygieniskt och snuskigt att bada när man har mens. Och det är inte så trevligt för dom andra som badar runt om heller. 

Jag har badat med mens i havet. dock var jag säkert 14-15 år då och då fick jag urinvägsinfektion upprepade gånger så jo jag vet att man kan få infektioner när man har mens. Dock har jag väldigt lätt för att få urinvägsinfektion.

Men sen gör väl alla som dom vill. Jag badar nu mera inte med mens för jag tycker det är usch.

Karmatarerskanise
4

27 Urinvägsinfektion är ett helt annat hål.

Jag har badat många gånger med tampong inne. Inga problem.

Aleya
3

#27 dock kommer nog urinvägsinfektion snarare för att man går med ev kalla kläder, och dåligt immunförsvar som gör att man får uvi.

Medarbetare för Julen

xxmammaxx
1

#28 Det vet jag väl men jag har lättare för att få det när jag har mens. Och d gäller ju även när ja använder tampong. Det var det svaret jag fick på vårdcentralen sist jag hade urinvägsinfektion. Som om tampongen skulle va skitig när ja stoppar upp den vilket den inte är :P Men jag är känslig. Och det gäller ju inte bara tamponger för mig tyvärr. Så det e jobbigt.. Men så e det..  Alla människor är inte lika. Ville mest att hon skulle va försiktig eftersom risken finns att hon faktiskt får en infektion. Hon behöver ju givetvis inte få det jag sa det bara av omtanke och av egen erfarenhet! Inte för att bråka med någon annan av er. :)

Aleya
5

#30 men fortfarande tror du att mens är ett sår.

Medarbetare för Julen

xxmammaxx
0

Man får väl se på det som man vill. Om det inte är ett sår va kommer då blodet ifrån? logik.. Har ju inte sagt att d e som å skrapa upp knät precis… Mens är en blödning ifrån livmodern helt enkelt.

Karmatarerskanise
4

32 Det är inget man kan se på som man vill. Blodet kommer inte från något sår.

Mens är livmoderslemhinnan som stöts bort när det inte fastnat ett befruktat ägg. Mens innehåller också blod. Men detta blodet är av en annan sammansättning än det vi har i ådrorna.

vallhund
7

Det är inte en bra idé att sprida felaktig information till unga tjejer som precis fått sin första mens.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Menstruation

xxmammaxx
0

Det kommer blod och varge gong du släpper ett ägg bildas det ett r där den suttit så vi är ju inte direkt hela och fina där inne. Jag är 27 år och har 4 barn Har blödit en del och ja tycker det e synd att bli på hoppad på detta sätt! Det kommer blod! Men enligt er så har den ingenstans att komma i från.. Orkar inte diskutera detta med er.. när jag blöder så blöder jag :D Och det har någonstans att komma i från! I alla fall på mig!

vallhund
0

Påhoppad?

Aleya
3

#35 då ska jag förklara vad som sker när man har mens. Så du förstår: Under hela cykeln byggs slemhinnan upp i livmodern, detta för att ägget ska kunna fastna. Om ägget är obefruktat så hae slemhinnan kommit i en fas där den stöts ut. Det är det som består av blod och vävnad. Efter detta börjar denna cykeln om och om igen tills den dagen ett vefruktat ägg fastnar där… och resten kan du lista ut efter som du då har barn. Det kommer från att slemhinna är för tjock och stöts ut. Utan sår eller andra skumma inblandningar. Har aldrig påstått att det inte kommer någonstans ifrån. Så läs vad man skriver.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
3

35 Du blir inte påhoppad.  Du får korrekt information eftersom du sitter och skriver felaktigt. Värst är att du fortsätter med det trots att du fått veta hur det ligger till.  Det är illa!

Du blöder inte pga sår.Det är ett faktum och inget du kan ändra på. PUNKT!  sluta upp med sprida felaktiga saker och LÄS PÅ!