P-plåster?
Efter att ha läst på en massa olika sidor tycker jag P-plåster skulle fungera bäst för mig eftersom jag inte kan svälja tabletter, är spruträdd o.s.v. Men jag undrar om någon här vet hur mycket sådana kostar och om man kan köpa sådana utan att min mamma behöver veta?
Jag vet att jag måste till UMO och typ diskutera vad som är bäst men får man dem där eller får man något recept som man hämtar ut på typ apoteket? och Hur mycket kostar det?
Har läst att p-plåster kan minska mensen också vilket vore perfekt för jag får så himla mycket varje gång! Det är då därför jag vill ha p-plåster och inte för att inte bli gravid eftersom att jag inte har någon pojkvän. Dock om jag får en pojkvän så är det lite mindre obvious varför man vill ha plåstren om jag skulle börja med dem nu.
Släng gärna in egna erfarenheter av p-plåster också!
Tack på förhand!
Det är olika i olika landsting hur mycket p-piller kostar för ungdomar. I västmanland kostar det 25 kr/3 månader, alltså 100 kr per år upp tiil 26 år.
Din mamma måste inte få veta det. Du får recept så du kan hämta på apoteket, vill du inte att apoteket skall lagra receptet elektronikst (om du är under 18 år så kan ju din mamma se dina recept) så be UM att få pappersrecept. Dock kan ju din mamma se artt du har ett plåster på dig. Det finns ju också p-ring, den minskar också mensen.
Prisdt minns jag inte. Men jag fick inte mindre mens och de kändes väldigt osäkert. De lossnar i kanterna, vilket tydligen är ok till viss del. Men det kändes osäkert och dessutom fastnade det skit i kanterna där dom lossnade vilket var hemskt fult.
Jag skulle råda till p ringar. Dom har man inne tre veckor utan att byta.
På umo får du recept och sedan köper du dom på apoteket.
Jag har använt plåster i ca åtta månader nu, jag tycker de fungerar bra. Det är dock lite "projekt" när man ska byta (man ska duscha innan och så), men det är ju bara en gång i veckan, det är bara att man gör en vana av det. Andra negativa är att de kan lossna lite i kanterna och ludd fastnar, inte så snyggt. Men har man det tex på rumpan så ser ju ingen annan det. Huden kan bli lite irriterad där plåstret sitter så man ska byta ställe varje gång man byter. Angående mensen, jag har inte märkt att jag får mycket mindre mens, men jag har den några dagar kortare. Man kan flytta på mensen lite om man skulle behöva, det är praktiskt. (Men man ska nog försöka hålla sig till schemat i den mån man kan.) De är rätt billiga så länge man är ungdom, tror jag betalar 30 kr för ett paket (tre månader). Om du vill veta nåt mer så fråga på.
Jag är 16 så då skulle det vara billigt! Jag har liksom mycket och lång mens så om det bara skulle korta ner dagarna lite vore det perfa! Man behöver ju inte sätta plåstret synligt så den aspekten har jag löst ;) Hur gör man med P-ring? :/
4 Det är inte bara synligheten. Tanken på all skit som fastnar i det äcklade mig.
P ring är en gummiring man för upp som en tampong och har tre veckor innan man tar ut den och har mens. Eller som jag?. Jag byter ring var tredje vecka och skippar mensen.
Jaha, lite mitt problem också, använder tampong men gillar inte att stoppa in saker där så känns lite läskigt :/
Skulle också rekommendera pring, det bästa jag någonsin har provat! Enkelt, känns inte, och behöver bara tänka på en gång i månaden.
6 Det är inte värre än att stoppa in en tampong.
#6 #8 Och jag tycker faktiskt att det är lättare att föra in en pring än en tampong. Tamponger skaver lätt och gör så man blir torr och gör motstånd. Pringen åker in helt av sig själv och lägger sig till rätta.