Dagen efter-piller
Är det någon som vet hur det fungerar med dagen efter-piller om man har haft samlag flera gånger? Har googlat och googlat men hittar inget.
Alltså om man har haft sex flera gånger under loppet av dessa 72 timmar man kan ta pillret, funkar det fortfarande då? Eller det funkar bara på första sexet så att säga?
Någon som vet? =)
Som jag förstår det bör det funka på "alla gånger". Dock är det ju säkrare ju tidigare du tar det, så det kan ju funka bättre på de senaste gångerna än det första. Men generellt sett är det ju alla gånger inom 72 timmar.
Ett piller gäller för alla gånger du haft sex senaste 72 timmarna. Pillret kan inte sålla ut en sexakt och eliminera den. Det är din ägglossning som pillret påverkar, inte spermierna.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Tack!
Men hur funkar det då om man har sex till exempel dagen efter man tagit pillret? Då ska det ju inte funka, men om det redan har påverkat ägglossningen så borde det ju funka?
Jisses vad jag är dålig på den kvinnliga kroppen… ;)
Skärp till dig istället! Ta ansvar och ha inte oskyddat sex om du inte är redo att få barn! Herregud, hur är folk funtade?! Dagen efter piller är väl för hundan inget preventivmedel!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Pillret fungerar heller inte om ägglosningen redan skett…
Börjar ju lukta lite troll…
Men… Akut P-piller är som #4 säger, inte ett preventivmedel. Det är en väg ut från en oönskad graviditet, bland annat vid våldtäkt eller där en kondom brustit, missade P-piller borde inte missas så mycket att ett akut p-piller behövs. Det heter AKUT-P-piller av en anledning
Är du kvinna och har sex, skydda dig, antingen med kondom, p-piller, p-stav, spiral, femidom?, p-spruta eller vad du nu tycker passar dig. Och lägg ner att ha oskyddat sex, det är oansvarigt på alla sätt och vis och har man det utan önskan om att ha barn är man nog inte redo för sex.
#6 Troll tror jag knappast, snarare okunskap. Men annars håller jag med om att TS bör använda ett preventivmedel.
Självklart är det okunskap, annars hade jag väl inte frågat?
Ja… har haft preventivmedel i 10 år och inte haft någon sexlust på 10 år….. förrän jag slutade med det. Absolut bör jag använda preventivmedel, har ni då några tips på något som inte har minskad sexlust som biverkning?
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/Akuta-metoder/
http://www.umo.se/Sex/Skydd-mot-graviditet/Akut-p-piller/
Två bra länkar, de första som kom upp på en liten googling 😉
Kondom är ju basic point. Annars tycker jag att du kontaktar din barnmorska så kan hen hjälpa dig personligt, då alla är olika.
Själv kör jag på p-stav och är nöjd med det.
Kondom är inget alternativ för mig. Det svider och gör ont.
P-stav har varit det senaste jag provat och det har inte funkat för mig. Ingen sexlust och mens varannan vecka. Tog ut staven för bara någon månad sen och sexlusten kom som ett brev på posten. Har några nya p-piller som skulle vara bra och bättre än de jag ätit förr när jag var yngre. Jag ska absolut börja ta dem men nu när jag fått sexlusten tillbaka så känns det ganska ruttet om den försvinner igen. Visste inte att det skulle kännas såhär.. :P
Finder, kul att du känner lust igen. Men med sex kommer ansvar.
Vill du inte ha hormoner kan du testa kopparspiral. Dagen piller är inte bra för kroppen. Så det är inte ett alternativ.
Nej det är inte så att jag har satt i system att ta dagen efter-piller. Har gjort det en gång :O
#8 Jag har min tredje hormonspiral… Lusten blir vad man gör den till tycker jag, ibland får man jobba fram den men man kan inte få allt =)
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Håller med #12, testa kopparspiral, är helt hormonfritt. Själv tål jag inte p-medel med hormoner så kopparspiral är mitt alternativ nu efter graviditeten.
Om kondom svider så kanske du är allergisk mot gummit?? Prova latexfria kondomer.
Det är i sådana här tillfällen jag är glad att jag är lesbisk! :p Vet inte vad du använt för p-medel, men använd inte cerazette! Det funkar bra om man inte vill ha mens (inte för alla) men hejdå sexlust..
#17 fast det är ju OTROLIGT individuellt! Och jag hoppas du skyddar dig ändå, man kan få könssjukdomar även utan att penisar är inblandade!
Medarbetare på Skor iFokus
Varför försvann min kommentar?
Bacon, svaret är bacon.
Och alla mina?! :o
Kommentarerna om sjukdomar togs bort eftersom tråden handlade om något annat.
Jag som rörde ihop trådar :)
Min kommentar handlade inte om någon sjukdom?!
Bacon, svaret är bacon.
32 Eftersom det var ett svar på inlägg som togs bort togs det också bort. Inget konstigt.