Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 954 ggr
Anonym
Anonym
0

Normalt?

Hej.. Ni kommer säkert tycka att jag är helt dum i huvudet men men behöver lite råd. Jag är 13 år och har bra vänner, både tjejer och killar. Men jag har ändå ett 'påhittat' liv. Alltså låtsas typ, leker. Jag har en låtsas pojkvän och liksom fantiserar om hur det skulle vara om han fanns på riktigt osv. Känns verkligen som om jag inte har något liv:( jag tycker själv att man är för ung för att ha en pojkvän som 13 åring:( vad ska jag göra? Känner mig som ett psyk.. Enormt tacksam för svar!!!!!! Kram

Blanksteg
1

Tror de flesta människor ibland drömmer sig bort =) Såväl i stor utsträckning som i liten. När jag ska sova eller när jag sitter på tåget etc. så brukar jag fantisera om vissa situationer, t.ex. att jag gett ut en bok. Kan även fortsätta med samma fantasi kvällen efter igen. 

Tycker faktiskt det är bra att fantisera! Man utvecklar sitt tänkande, bearbetar vissa situationer och man lär sig om hur man själv tänker. Men som med allt annat så är det ju inte sunt med alltför mycket av det. Så länge det inte hindrar dig på något sätt i din vardag så behöver du dock inte alls oroa dig. Det är fullt normalt att fantisera om ett annat liv.

Falurven
0

När jag gick i högstadiet kunde jag fortfarande låta min cykel förvandlas till en häst på väg till och från skolan. Hade inga problem med att fantisera mig bort och göra cykelturen enormt mycket lättare, hade ju hästhjälp! :D 

Jag tycker inte att jag var konstig för det, det var givande för mig. Jag tycker inte att det låter konstigt med en fantasipojkvän heller, det tror jag dom flesta har någon gång! :)

Mvh Nathalie

[rumelle]
4

Så länge du är medveten om att det bara är fantasier och så länge det inte påverar ditt "normala liv" negativt så tror jag att det bara är sunt att drömma sig bort lite ibland. 
Jag kan nog räkna mig som vuxen numera och jag fantiserar och drömmer mig bort ganska ofta. Jag tror att det är hyfsat normalt att göra så. Hur skulle annars alla författare som inte skriver verklighetsbaserade berättelser kunna komma på vad de ska skriva om. :P