Generande hårväxt
Sedan jag för några år sedan genomgick en operation så har jag märkt att jag fått ganska mycke generande hårväxt som jag tidigare inte haft. Jag vet inte om det har med operationen och medicinerna jag fick då att göra men det var iaf då det kom.
Jag har ganska långa och grova hårstrån runt bröstvårtorna och pubishåret växer ganska långt ner på låret känns det som. Men även raggarsträngen har några mörka och grova hårstrån. Detta fanns inte innan operationen.
Man kan få generande hårväxt om man är överviktig har jag hört, men jag är inte överviktig. Vad ska jag göra och vad kan jag göra? Jag vill ha hjälp, jag tycker att detta är jättejobbigt och skäms.
//Generad tjej
Jag tycker du ska prata med den läkare som skrev ut medicinerna åt dig och se om du får hjälp där. Äter du p-piller/har p-stav eller andra hormonella medel så kan de vara orsaken. Får du inte hjälp av den läkare som skrev it medicinerna så sök hjälp på annat håll, be att få ta blodprover för att undersöka hur din hormonbalans i kroppen är och om möjligt få andra mediciner om det är de som ligger bakom. Det kan vara så att kroppen av sig själv ändrar hormonbalanser så att man med tiden får mer eller mindre hårväxt, så det kan bero på naturens gång också. Jag hoppas du får hjälp.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Dels så beror det ju på din ålder, kanske är det bara helt naturligt att det kom i samband med operationen, då du kanske var i puberteten, men givetvis kan du fråga läkaren. Jag tycker att det låter ganska normalt, så har många kvinnor, inklusive jag, så jag rycker, vaxar och rakar. Det ska även gå att använda laser, men det är ganska dyrt.
Jag tycker det låter normalt alltihop! Man kan vaxa, plocka, raka, bleka, använda laser…
/Christine
Tacksam för era svar. Men är det verkligen normalt att man som tjej/kvinna har grova och långa hårstrån växande på vårtgården? 😐 Är över tjugo år och om detta har med min växtutveckling att göra borde det väl ha kommit tidigare?
#4 - Hår växer hela livet, jag tror jag var i den åldern nånstans också när dom stråna började bli grövre, likaså raggarsträngen. Jag plockar med pincett. Det kan ju vara genetiskt också. Har din mamma eller pappa mycket mörka grova hårstrån på kroppen så kanske det har nedärvts till dig.
/Christine
#4 Jupp, mitt signum är just grova mörka strån….tur att män inte vet hur man ser ut..hah
Det är märkligt att hår är så generande på vissa ställen och har tydligen varit sedan faraonernas tid 
Ja det är många som tydligen får kräkreflexer när de ser lite hår här och där, men nu är det ju så att det faktiskt är naturligt och vi som har gjort det onaturligt. Och det börjar t.om bli naturligt med plasttuttar och plastläppar nu för tiden. Och undrar var ska det sluta då?
Att vaxa fungerar bra, men raka inte! Och efter en tid kommer hårstråna blir tunnare och mjukare och till slut försvinner det mesta. Jag vet för jag har gjort det på mina ben. Det finns honungsvax att beställa och göra själv men även ska sockervax fungerar tydligen som är ett billigare alternativ.
Men till tröst så finns det faktiskt killar som gillar håriga kvinnor, så du kan alltid hoppas på en sån man istället 
Det verkar normalare att ha hår överallt som tjej än vad jag trodde. Men jag vill verkligen inte ha en massa hår på konstiga ställen och funderar kring hårborttagning med laser. Hur fungerar det och vad kostar det? Någon som vet eller har några arfareneheter?