Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2274 ggr
[Nelley]
1

Menskopp?

Vissa har ju så att de inte kan använda tampong innan 'förlorad oskuld' typ, är ganska säker på att jag har så. Jag har testat flera gånger och typ tryckt upp den så långt det går och den sitter obekvämt och obehagligt. Så jag undrar det här med menskopp. Det är ju billigare och bättre och smartare osv, hehe. Och jag har läst att menskoppen ska inte sitta lika högt upp som tampong. Så min fråga är; för folk som inte kan använda tamponger, kan dem använda menskopp? Eller är det helt individuellt..? Och ja det var inte av misstag jag inte tog anonymt, jag tänker att då kommer jag bara glömma att kryssa i när jag kommenterar och det blir awkward.😃. Och sedan undrar jag också på åsikter om menskopp. Vad tycker ni om det?🙂Hehe puss tacksam för svar😴

vallhund
0

De flesta sk oskulder kan använda tamponger om man inte är väldigt ung o trång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[xMondSy]
0

Jag har menskopp och haft ett par menser nu och jag älskar den :) 

Jag känner mig inte lika fasthållen tidsmässigt som med tampong och sedan slipper man känslan av rinnande och en binda som kanske lägger sig fel, skrynklar ihop sig efter kanske bara någon timme av fysisk aktivitet.

Uppstart så kostar den lite, men de pengarna får man igen väldigt fort om man nu trivs med den och den inte bara blir liggandes bland alla intimprodukter på hyllan.

Anonym
Anonym
0

Jag kunde inte heller använda tamponger, trots att jag inte var oskuld. Så jag tror inte att det har något med saken att göra - bara att man är ovan.

Det enda som fungerade för mig var tampax med de där hylsorna. Så enkelt och praktiskt. Det kan vara liksom ett bra sätt att starta innan man övergår till "normala" tamponger som vissa tycker är bättre (jag ioförsig använder bara tampax).

Men visst, det är många som förespråkar menskoppen. Det lär nog ta flera år innan jag orkar börja på med sådant. Jag har liksom inte tid att gå och tömma den samt tvätta den och emellan koka den. Det känns som om det skulle bli för kladdigt och för mycket extra jobb för mig som ändå jobbar från 5-17. Med en tampong är det lättare för mig -använd och släng (inte särskit ekonomiskt eller snällt mot naturen, men jag har inget samvete där). 

En dag ska jag dock testa menskoppen och se om den är så fantastisk som alla påstår. Jag ser dock inte fram emot den dagen. Men allt måste testas en gång! :)

[Nelley]
0

#1 Vad menar du med de "så kallade" oskulderna? Och ja de flesta men inte alla, det är väl mödomshinnan eller något… (jag vet inte riktigt det står olika överallt😃) Men att jag inte kan eller vill (för att det är obehagligt) det vet jag så onödig kommentar egentligen.

[Nelley]
0

#2 Ja, det verkar ju jättebra😊

#3 Jag räknade ut att jag lägger typ 35-50kr varje mens på bindor, och om en menskopp kostar typ 350kr eller sådant så har man ju sparat massa på bara ett år!🙂Jag tror det är jättevärt! (Kan ju inte veta säkert eftersom jag inte testat😃) 

Men tack för svaren👍

vallhund
1

#4 Det är ganska omöjligt att avgöra om någon är oskuld eller inte med hjälp av gynundersökning t ex.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hymen

Gia91an
0

Jag älskar min menskopp! Kan absolut inte ha tamponger, gör sjukt ont hur långt upp jag än skjuter den och i vilken vinkel. Men menskoppen funkar jättebra. Ett tips är dock att skaffa glidmedel första gångerna innan man lärt sig, för det är lite knepigt! Men den är jättebra. Och på mig tar den även bort en del av min mensvärk, och det gör ju inget. Och man känner sig jävligt fräsch under mensen, och jag menar, hur ofta gör man det annars?

[Nelley]
0

#7 Alltså, jag vill ju köpa den nunu när du skriver hur bra den är, hehe;) tack för svaret… Förhoppningsvis kan jag använda den då..:) ! #6 Jag skrev inte att man kunde det…? Men grejen är ju att för vissa har den redan spruckit innan oskulden och för vissa gör den inte ens det då utan kanske vid första barnet föds. Var skrev jag att man kunde det?

vallhund
0

#8 Jag svarade på din undran om varför jag skrev "sk oskulder". Av vad du skriver verkar du inte läst artikeln jag länkade till.

Gia91an
0

8# Ja men den är verkligen suverän! Och om det är så när du får hem din att du tycker den lilla "staven" undertill på den skaver, då går det utmärkt att klippa bort den, det har jag gjort på min nämligen! 😃 Och efter det så är det seriöst mitt bästa köp! :D

[Nelley]
1

#10 :D !! Ska troligen skicka efter i veckan men jag har mens nu så då hinner jag nog inte använda den ändå. ;)

mollyt
1

Hej #Nelley 

Jag hade också jättesvårt med tampong under alla mina år, KÄMPADE med mini-tamponger ofta men de gjorde ont att sätta i, gjorde ont att sitta och sedan ont att ta ur, haha. Fy fan! Blev ingen skillnad när jag började ha sex heller - har liksom aldrig fått det att fungera. De torkar bara ut slemhinnorna.

Jag har använt menskopp i 4-5 år nu, det absolut bästa jag gjort! Den är mycket lätt att få på plats, och som du skriver sitter den inte så högt upp - men det magiska (för mig?) är att den inte är i papper och suger upp all vätska = irriterar slemhinnan. Jag brukar ibland skölja av koppen i vatten innan jag stoppar in den för då "glider den in lättare".

Jag är helnöjd på alla sätt - kommer aldrig använda tampong eller binda igen.

[Nelley]
0

#12 Jag pratade med mamma förut och vi kommer skicka efter imorn😃!!! 

Men med tampong och binda sånt så säjer man ju typ att man inte ska ha på sej det mer än 8h för infektionsrisk eller nåt… Men finns det en gräns på menskopp? Såklart ska man ju inte ha på sej den i flera dagar eller ens en, men kan man ha i 12h utan problem att "behöva" byta, alltså inte för att den blir full… utan andra "risker" ? Och med bad, är det som tampong att man ska "typ måste" byta efter eller kan den sitta i några timmar till då?🙂Tänk att man typ är på stranden utomlands och man ska ta ett dopp och sedan gå till resturang… hehe😍

Gia91an
0

Jag vet faktiskt inte vad det finns för "regler" kring detta, men har ju hört att upp till 12 timmar ska va okej. Jag tror inte det finns någon infektionsrisk faktiskt, i vilket fall inte stor. Själv har jag lätt min i 12 timmar. 

Jag har badat med min, och sen inte tömt den på några timmar efter det. Den gör ju liksom ett vacuum där inne så det kommer ju inte in något i koppen liksom! :)

vallhund
0

#14 Varken händer, menskopp eller vaginan är sterila.

Gia91an
0

15# Nej det har jag inte heller påstått. Däremot kan koppen visst bli steril, då jag har fått råd att koka den. För att ta bort bakterier.

Däremot så menar jag mer att båda tamponger och bindor är en mycket större grogrund än vad en menskopp är. Den begränsar än inte lika mkt. Och har man något viktigt och inte kommer iväg för att tömma den, ja men då kan den vara i upp till tre gånger så länge som en tampong!

Läste faktiskt runt lite nu på m-koppsidor för att vara säker på min sak, men den enda gången de verkar tycka att den är en hälsorisk är om man har tömt den utan att ha sköljt eller gjort den ren, om man då satt in den igen otvättad måste den tvättas så fort som möjligt. Det ska funka under nödsituationer men som sagt måste man göra den ren snabbt.

(TS; såg nu när jag letade runt att om man använder glidmedel så får det endast vara vattenbaserat, sen finns det något material i någon av kopparna som inte klarar det alls, så undersök saken om du planerar att testa, men oftast funkar vatten bara!)

Karmatarerskanise
1

16 nej kroppen kan inte bli steril om. Konstigt utlåtande.

Gia91an
0

16# Men åh vad ni ska märka ord! Okej. INTE steril, men man tar bort bakterierna när den kokas. Jag vet inte vad du kallar det, men REN? 

Såhär står det i vilket fall på M-kopps sida:

Ta för vana att koka menskoppen i några minuter i slutet av varje mensperiod för att STERILISERA den.

Så det är inte JAG som sagt det, utan det stor på deras hemsida, under frågor och svar. Hur svårt ska det vara Hera?

Om du nu inte tror på mig att det står just ordet steril, så är du välkommen in: http://menskoppen.se/faq/skotsel/kokning