Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 3459 ggr
Anonym
0

Mellanblödning?

Hej!

Det är så att min mens krånglar lite denna månad utan att jag vet varför. Jag fick nämligen en "mellanblödning"(?) för snart två veckor sedan som pågick i 4 dagar. Grejen är att jag har alltid haft regelbunden mens innan och aldrig haft en mellanblödning, förutom för kanske 7 år sedan som pågick i 1-2 dagar.

Grejen är att jag skulle ha haft mens nu för två dagar sedan men inte fått den än och har inte känt några tecken? Alltså så fick jag en blödning tre dagar efter ägglossning.

Saken är att jag har en p-dator som jag nyss har införskaffat, skall jag skriva in min mellanblödning eller avvakta om/tills jag får den riktiga?

Skogshumblan
0

Tycker du ska skriva in den som en liten blödning och vara observant på om mensen dröjer enligt den vanliga cykeln. Om du skulle vara gravid och inte vill behålla så,är det bra att göra något så snart som möjligt.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anonym
1

#1 Tror du att det finns en risk att jag skulle vara gravid?

bohan85
0

#2, om du haft samlag och inte skyddat dig så finns ju risken..

Anonym
0

#3 Ja självklart är det så 😉 Men vi har bara haft oskyddat samlag på de gröna (säkra) dagarna, så det borde ju inte vara så tycker jag 🤔

bohan85
1

Du kan ju alltid ta ett gravtest om du är orolig för graviditet.

Slutat med något hormonellt preventivmedel nyligen?

Anonym
0

#5 Nej det gjorde jag för över 1 år sedan 🙂

Skogshumblan
0

Jag tänker att man aldrig kan vara säker och utgår ifrån mig själv hur jag skulle gjort. Givetvis hoppas jag att det bara var en blödning och att allt är som det ska.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anonym
0

Det har nu gått en vecka över tiden och jag antar att den inte kommer att komma heller 😐

IceTee
0

tyvärr finns det inga dagar som är helt 100% säkra, så jag tycker att det är dags för ett test!

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
0

Idag så indikerade min p-dator att jag var gravid och jag gjorde ett test i morse som visade negativt. Dock så är inte testet säker förrän typ vid mensdagen, vilket är om 3,5 vecka.

Jag är väldigt troligt gravid, fast jag känner inte av några symptom ännu. Fast besluten om att göra abort.

Nu då? 😭

bohan85
0

Ta kontakt med närmaste kvinnokliniks gynmottagning och berätta att du vill göra abort. Du är ju troligen så tidigt i din graviditet att en medicinsk abort går att göra, dvs du får tabletter som avstannar graviditeten, får komma tillbaka vanligen två dagar efteråt för nya tabletter och vara kvar över dagen så att man ser att du börjar blöda och kan ge dig smärtlindring vid behov. Vet du inte var du skall vända dig hör med din barnmorska på UM/familjeläkarmottagningen så lotsar dig de vidare.

Brukar rekommendera att ha med en kompis/pojkvän under aborten så man inte är ensam.

De kommer prata preventivmedel med dig så fundera gärna på vad du skulle vilja ha….

Anonym
0

#11 Tack så mycket! Är väldigt rädd för själva aborten faktiskt 😕 Kan dom säkerhetsställa att man är gravid? eller måste man vänta på att en teststicka säger att man är det?

bohan85
0

#12, de tar säkerligen också en graviditetstest på dig men säger din p-dator att du är gravid så säg det till dem.  Men framförallt så gör de ett ultraljud via vagina för att datera din graviditet så att man kan avgöra vilken abortmetod som är lämplig.

Du kommer få bra hjälp vid aborten, alla får en grunddos med smärtstillande och vid behov så ger man mer eller starkare läkemedel. Du kommer att blöda, vanligen som en kraftig mens med klumpar i, beroende på hur långt du kommit i graviditeten. Har man kommit längre i sin graviditet kan en kirurgisk abort vara aktuellt/en möjlighet, då sövs man och man går in och suger ut graviditeten från livmodern via vagina. Men den medicinska aborten är mer skonsam.

Anonym
0

#13 Tack 🙂 Ska ringa dem på måndag

Anonym
0

Men jag är ju iofs bara 21, vart ska jag vända mig? ungdomsmottagningen eller mvc?

bohan85
0

För att få numret till närmsta gynmottagning så kan du ringa till både UM eller mvc. Eller googla efter numret direkt till gynmottagningen.

IceTee
0

Beroende på vilket län du är så är det olika om det är UM eller mödravården du ska till! Kolla upp det först, tror man kan göra det snabbt och lätt på umo.se

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
0

Jag tänkte att jag kunde uppdatera er lite 😃

Jag kollade igenom datum och "forskade lite" och insåg att det inget av det var logiskt. "Indikationen" gällade p-datorn var att den blinkade, det menas med att det finns en risk att jag är gravid. Den skall göra det i 2 dagar och på den 3:e dagen så skall den lysa om man är gravid, gör den inte det så är det ett "falsk alarm". Så jag väntade på den 3:e dagen och den slutade blinka och lyste inte.

Så jag valde att vänta på mensens första dag och köpte nya tester.

Och igår så kom mensen i full fart! Jag valde även att göra ett test i fall att som då visade negativt 🙂

Otroligt lättande! Tack alla för erat stöd 😍

bohan85
0

18: så skönt!!!

[JeanetteK]
0

Vad skönt för dig! Förstår att du är lättad!

Lite OT… vad är en mensdator… ☺️

Anonym
0

#19 Ja verkligen 😉
#20 Här kan du läsa lite om det Jeanette 🙂

[JeanetteK]
0

#21 Tack! 😘