Mensvärk
Tror jag behöver lite hjälp..
Jag hade sån kraftig mensvärk för några dagar sen att jag spydde flera gånger, det var helt sjukt.
Låg ner på golvet i badrummet och skakade för att jag hade så ont, värktabletter funkade inte.
Finns det något jag kan göra för det, alltså.. Typ kolla upp hos läkare?
Är nybörjare på detta då jag aldrig har haft mensvärk förut, men med varje mens så har det blivit värre.
Är skiträdd att det ska bli så nästa gång igen.
(Rätt grupp?)
Bacon, svaret är bacon.
Ja, kolla med läkare. Bland annat p-piller kan minska mensvärk (:
När jag gick på akupunktur försvann min mensvärk helt. Jag har dock aldrig haft så kraftig heller. En gammal kompis till mig brukade bli liggande i sängs med kraftigt illamående och väldigt starka magsmärtor i tre-fyra dagar, och hon slapp också det när hon gått på akupunktur ett tag.
//Jessie
Vågar inte ge mig på p-piller igen tror jag. Blir ett riktigt hormonmonster och äter mat i BRUTALA mängder. Jag som har VÄLDIGT svårt att gå upp i vikt gick upp 4 kilo under perioden jag åt p-piller. Min mens fick även någon vajsing i 7 månader till jag slutade, OCH vi har haft bröstcancer i släkten (Det ska inte vara "rekommenderat" om jag inte är helt ute och cyklar?)
Akupunktur.. Är nålrädd dessvärre! Många säger att rädslan går över efter ett tag. Men nja, vet inte riktigt.
Bacon, svaret är bacon.
Aha, då var det ju värre. Men det finns ju olika sorters p-piller och så, bör ju finnas någon mildare. Finns även vissa piller som inte ökar risken för bröstcancer. (Men jag kan förstå om du inte vill prova, om du får sånna biverkningar)
Jag har aldrig varit rädd för nålar så jag vet inte riktigt (: Det var väl lite obehagligt första gången, men nålarna gör inte ont. Dom kan klia lite eller så känns det lite varmt, men inte på något otrevligt sätt. Jag somnade flera gånger när jag fick akupunktur, när jag väl hade blivit van vid det. Sen var jag lite orolig för att jag skulle råka röra på mig och råka skada mig själv, trots att akupunktören försäkrade att det var omöjligt. Nålarna är mjuka, på nått vis (jag förstod aldrig riktigt hur det funkade med mjuka nålar). Var ett tag sedan jag var dit nu också, så jag kommer inte riktigt ihåg.
Dom är förmodligen ganska vana vid folk som är rädda för nålar, eller tycker nålar är obehagliga. Så det kanske vore värt att gå dit och prova en gång..? (: För det låter inte trevligt att få så ont :/
//Jessie
Numer rekomenderar man faktiskt att man kan ta p.piller även om man har bröstcancer i släkten så länge som man själv inte har en bröstcancer. Detta pga att skyddet mot andra cancersjukdomar överväger. Skyddar mot bla livmoder och äggstockscancer.
Testa minipiller? EX Cerazette?
Jag tar minipiller (Cerazette som nämns ovan) mot mensvärken och det är väldigt individuellt hur bra det fungerar men för mig har det varit en gudagåva! Har gått från att ha haft så svåra smärtor som du beskriver i tre dagar och något lättare smärta följande 5 dagar till att numera knappt ha ont alls. Vissa månader har jag inte mens och när jag väl får den så behöver jag bara ta på sin höjd 1-2 ipren om dagen för att vara helt smärtfri!
Har även jag en mamma som har haft bröstcancer (och har därför hört att jag ska vara försiktig) och pratade faktiskt om detta med min läkare förra veckan. Vi kom fram till att fördelarna med mina minipiller väger över risken för bröstcancer. Dessutom så innehåller inte minipiller östrogen och därför ökar inte risken för bröstcancer av just den sorten som "livnär" sig på östrogen (vilket dessutom är just den sorten min mamma hade).
Men som sagt, hur bra minipiller fungerar är ju varierande, det finns vissa som får nästan konstanta blödningar av den. Men det är ett alternativ och det enda alternativet som har hjälpt mig!
Låter som min mensvärk 😃 Jag har fått rekommenderat att ta mig till läkare osv. Men jag har inte haft tid än. Och jag är inget stor fan av läkare.
Men jag kör på värmedynor. Varma vete påsar på magen känns väldigt bra. Tyvärr kan man ha så ont att man inte känner att påsarna är för varma och man istället bränner magen och får blåsor. Men vet inte riktigt vad man ska rekommendera. Jag är mest glad de dagar då man har så ont och svimmar (har svimmat en gång när jag låg ner i sängen, man bara försvann), då slipper man ju i alla fall smärtan. Sen kommer problemet att äta också.
Jag har provat det mesta för att lindra smärtan men det finns lite som egentligen funkar. Min mamma hade samma problem tills hon födde första barnet så jag väntar typ dit :)
Men har du tid gå till en läkare. ^^
Lycka till
Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!
Jag tycker du ska gå till gyn det kan vara myom el dyl som kan ge upphov till smärtor eller något annat och då kan man anpassa behandlingen efter dina förutsättningar.
Själv har jag ett litet ofarligt myom enligt min gyn och det fick jag reda på som 40åring han frågade om jag fått jobbig mensvärk av den för det kan man få men jag har bara fått rejäl värk ett par gånger i mitt liv och främst då jag var under 25 så jag har inte haft så stora problem.
Låter som min mensvärk också, extrem värk, ingen känsel i benen, spyr, svimmar, feber och sängliggande. Inte kul alls och endast värme hjälper och precis som #6 nämner bränner man sig eftersom man inte känner det pga mensvärk. Men nu har blivit gravid och har andra problem istället.
Om du osäker på läkare eller annat kan du prata med UMO, de brukar var hur bra som helst. De kan hjälpa dig med alla möjliga frågor och vart du ska vända dig eller göra gratis gyn-undersökning.
Jag pratade om det med min BM på UMO och hon ville skicka mig till undersökning då hon misstänkte att det kunde endometrios. Men nu blev man ju gravid väldigt lätt så antagligen är det inte det jag har men och hoppas verkligen inte att det är det du har heller.
Hoppas du får bukt med det
TS jag tycker att du ska söka vård och be om att bli utredd för endometrios om du fortsätter att ha det såhär!