Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1669 ggr
MalinMalvina
0

Ångest. .

Hej alla. Jag har en sån fruktansvärd ångest, jag håller på att sluta röka. Har varit rökfri nu i ca 3 veckor, men det är fan inte bara positivt. . Jag har gått upp i vikt, för ca 4 år sedan så vägd3 jag nästan 100kg, blev då lämnad av min dåvarande pojkvän och hamnade i en depression som gjorde att jag gick ned strax över 30kg på 2 månader. För mycket jag vet, jag blev för smal, såg anorektisk ut. Gick upp ca 5kg och va nöjd, det såg bra ut. Nu känns det som att jag är påväg tillbaka till min utgångs vikt igen. Jag känner mig fet och äcklig, vill knappt visa mig för min sambo längre, efter bara 3 veckor.. Vad ska jag göra? Börjar bli förtvivlad! Jag har ändrat min kost och motionerar mer än nånsin!

MalinMalvina
0

Ska lägga till att det inte bara handlar om nått enstaka kg, utan nästan 10 (!) På 3 veckor. .

[JeanetteK]
2

Superbra att du slutat! 🤗 Jag firar elva-årsjubileum som rökfri i år. Att sluta var bland det svåraste jag gjort, så jag förstår dig. Ämnesomsättningen förändras ju och kroppen får fnatt när man slutar. Jag tror att du kan vända dig till sjukvården för att få hjälp. Har en kompis som fick hjälp med dietist för att hon gick upp så  mycket så snabbt. Tror hon även använde sig av ackupunktur. 

Men ge inte upp, det blir lättare jag lovar. Jag njuter av att vara rökfri. Det skadar så ofattbart mycket. Har sett skadorna på mycket nära håll och det livet är olidligt. Jag håller alla tummar och tår för att du fortsätter och att du kan få hjälp. 🤗

MalinMalvina
0

#2 Tack så mycket :) Jag ska försöka på egen hand först, går det inte så får jag söka hjälp, tack för tipset! :)

Karmatarerskanise
1

2 ämnesomsättningen ändras inte. Däremot äter man många gånger mer vid rökslut som substitut för rökningen. Ersätter suget. 

Jag slutade röka samtidigt som jag bantade ner mig 35kg.

Ts Jag tycker också du ska kontakta vården. Både din viktnedgång och din viktökning är extrem med tanke på tiden.

teddykaniner
0

Hur gick du ner 30kg på 2mån? :o

Med vänlig hälsning,
Jenny

[JeanetteK]
2

#4 Då har vi hört olika. Det var min läkare som berättade detta för mig. Men det spelar inte så stor roll. Det är lätt att gå upp i alla fall oavsett vad det beror på.

Karmatarerskanise
0

6 nja, det som sker är att när man röker eller nyttjar nicotin ökar förbränningen lite eftersom kroppen stressas. Vid stop återgår kroppen till normal förbränning vilket i vissa fall kan resultera i ett par-tre kilos uppgång om man inte passar upp med maten. Så det har inget att göra med att kroppen får spel.  Tvärt om.

MalinMalvina
1

Jag gick ned så pass mycket för att jag slutade äta, jag slutade med allt i princip. Låg bara och stirra in i väggen. . #7 Jag har otroligt lätt att gå upp, svårare att gå ned. Kolla föregående mening så kanske du förstår varför det gick nedåt så fort. Men tack för svaren!

Karmatarerskanise
0

8 Råder dig ändå att kontakta vården. 10kg på 3 veckor är oroande.