Nässpray?
Har funderat på detta ett tag. Men efterson jag nu blivit förkyld igen och behövt använda mig av nässpray igen känns det som om jag behöver få veta. Jag kan av någon anledning inte använda nässpray som är gjord för vuxna utan att få något så kopyöst ont i näsan. Har nu fått ta samma som min lillebror på 2 år. Men även nu känner jag att jag får svårt att andas och jag känner en mildare smärta. Är det så att man kan vara allergisk mot nässpray? Eller att kroppen helt enkelt inte klarar av det? (Visste inte alls vilken grupp detta tillhörde.)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tyvärr så använder jag aldrig nässpray, kan tycka det är onödigt. Plus att min lillebror använde det så ofta att han tillslut brände sönder innandömet av sina näsborrar och tappade vissa luktsinnen.
Nässpray är väldigt starkt och att det typ svider tror jag det gör på alla isig. Men om du tycker att det gör ovanligt ont kan du ju alltid kolla upp det hos vårdcentralen så kan dem kolla på alternativa medel och om du faktiskt är allergisk.
Sedan tror jag det ska finnas nässpray med saltvattenlösning som är mildare.
Men jag hoppas det går över för dig. Låter inte kul :/
Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!
Det gör ont på mig med. Testa saltvattenspray.
Jag får ont av Nezeril men inte av Otrivin (vanliga, ej menthol) annars om saltvattenspray fungerar så är det mycket bättre.
Instämmer vuxen nässpray (avsvällande vid förkylning) svider och gör ont på mig oxå dessutom brukar jag få rejält med näsblod
har fått rådet av apoteket att antingen välja barn varianten då den är är lite svagare eller använda saltvatten spray
så jag brukar undvika vanlig nässpray och använder istället saltvatten sprayen tycker de funkar lika bra och är skonsammare för näsan
Renässans Plus heter den jag brukar använda
Det finns nässpray gjord på koksaltlösning på apoteket att köpa
Vanligt nässpray vid överbruk kan leda till svullnad istället för avsedd effekt. Den ska användas enkom under kort tid, står på dem fick jag barskt lära mig av en sköterska ( vet ej antalet dagar). För mig ledde överanvändning et till väldiga problem. Läkaren rekommenderar nasonex istället för vanlig nässpray. Ett bättre alternativ än nässpray om koksallösning inte skulle hjälpa dig, läs bara innan hur du ska spraya den för man ska undvika spraya direkt på slemhinnorna
Jag är tyvärr en överanvändare av nässpray… 😐 Jag måste alltid spraya mot natten, men jag fick reda på genom röntgen en gång att jag har trånga näsgångar, så minsta lilla förkylningssymptom, så måste jag ta nässpray.
Så om du vill ha råd av en "erfaren" nässprayare, så köp Nasoferm, den är både billig och bra. Nezeril funkar inte ens på mig. Otrivin är ok.. lite stark ibland.
Jag har världens bästa luktsinne, och det har inte blivit sämre av nässpray, men jag har nog ändå alltid sprayat sparsamt till natten, för att inte snarka för mycket.
Om man använder nässpray mer än 10 dagar så får man motsatt effekt av nässprayen har jag hört. Jag provade kortisonspray en gång, men den var inte särskilt effektiv. Det beror nog på vad problemet är. Mitt problem är ju att jag har för trånga näsgångar.
Tack för alla svar! Ska ta och kolla upp de där andra ni tipsat om. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt