Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamlevnad
Läst 2855 ggr
Glorious
0

Förvirrad

Jag upplever en lite brinnande, svidande känsla vid samlag nu för tiden. Tänkte att det var något som skulle försvinna efter ett tag men det har det inte gjort. Ska nog gå till ungdomsmottagningen och kolla mig. 

Det kan ju vara vestibulit men jag vet faktiskt inte. Tror mycket på att det har och göra också med att jag inte blir så upphetsad, är sällan sugen på det längre men jag vill ju ändå ha det (?). Det blir som en ond cirkel när man vet att det kommer göra lite ont och ja, man kan inte riktigt se fram emot det. 

Jag har alltid haft lite svårt för att vara i nuet under samlag också, tänker lätt på helt andra saker. Tips på det?

Tänker också på det här att bli upphetsad, om det är min p-stav som gör att jag tappat sexlusten? Men jag har haft p-stav i minst två år och det är speciellt senaste året-halvåret som jag känt att det dalat lite. Så kan biverkningar av p-medel komma längre fram i användandet?

KitoBonito
0

När jag mådde dåligt och var stressad inombords så blev mina slemhinnor torra som fnöske = mindre bra sex, mycket glid, annars gick det inte… Och jag är som du, jag vill ha sex även om sexlusten är låg (jag vet inte hur det går ihop, men det gör det :P)

Men i ditt fall låter det helt klart som att du inte blir tillräckligt upphetsad. Har jag tankarna på annat håll under sex, även för någon sekund bara, så märker jag det direkt. Och eftersom jag VILL ha sex och blir upphetsad så behöver jag "bara" slå bort eventuella tankar och slappna av, be min partner göra/säga något för att hjälpa till. Det funkar för mig! Ibland komplettera med glidmedel för att undvika sveda efteråt, om det behövs. 

Angående p-medel så kan de absolut ge biverkningar även efter lång tids användning. En vän fick efter mer än 2 år med minipiller problem med sexlusten, slutade och fick tillbaka den direkt. Testa byta till något annat om du kan. :)

Glorious
0

Tack för din fina respons :) Ja jo jag är ganska stressad och känslig nu för tiden, det går väldigt upp och ner.  

Ska gå och kolla upp det inom någon vecka tror jag, så får vi se vad det blir för lösning. 

Så tråkigt om det skulle vara min p-stav då jag trivs så bra med det annars, tack vare den har jag sluppit min mens också hehe :)

fulifuli
0

Känner igen dina problem.

Jag hade detta när jag käkade p-piller, bytte sort tre gånger under ett halvår men inte hjälpte det. BM kom fram till att jag inte tålde hormonerna i p-pillerna. Men jag hade inte bara ont när jag hade sex utan hela tiden, kunde knappt sitta eller stå utan att det brände och sved som sjutton. Jag hade inte Svamp utan väldigt uttorkade slemhinnor som gjorde att underlivet blev som en sårskorpa. 

När jag slutade med p-pillrena återgick slemhinnorna till det vanliga men jag hade fortfarande ont vid samlag. Pratade med BM om detta och hon trodde det var psykiskt (rädd för smärtan) då inget fysiskt kunde synas vid undersökningarna. Jag skulle få gå i underlivssmärt-terapi (eller nåt sånt beskrev hon det), men tyvärr hann jag aldrig gå den då jag flyttade i samma veva. Nu är jag gravid och har fortfarande problem med smärta vid samlag, och ibland även annars också, har lättare svampinfektioner samt hormonell obalans vilket kan vara varför jag har det idag.

Tycker absolut du ska gå till UMO och prata med de där. Be de göra en gyn-undersökning också, är kostnadsfritt.

Du kan även testa att Använd babyoil före dusch och vid behov, aldrig tvål då det torkar ut slemhinnorna och gör att man lättare får infektioner av olika slag. Finns även underlivskräm som kan kyla lite och hjälpa mot svidandet kortare stunder.

Använd även glidmedel då det kan bli lättare samt prata pojkvän/sexpartner om detta så han gör det bekvämt för dig, förspel är mycket viktigt om det är psykiskt smärta för att du ska lära dig att sex inte gör ont. Detta är även viktigt om det ligger en fysisk bakomliggande grund till det hela.

Glorious
0

Tack för ditt delande!

Än så länge märker jag det endast vid samlag. Vi har köpt glidmedel så det lär ju underlätta lite. Ska bli flitigare med barnolja än vad jag redan är. Tvättar annars med intimtvål.  

Japp, det blir UMO så fort jag får tummen ur.

KitoBonito
0

Hmm, jag har för mig att man inte ska använda oljor i underlivet för att det kan "täppa till". :/ Jag är inte hundra vad det gäller barnolja dock. Jag har använt ren aloe vera-gel vid något tillfälle och det har känts bra och kylande. :)

fulifuli
0

Min BM rekommenderade barnolja när jag hade det som värst och även efter det. Sa att det är bättre än intimtvål då oljan är fetare och minskar risken för uttorkning. Däremot ska man vara försiktig med andra ökor såsom olivolja eller eteriska oljor.

[silkesnosen]
0

Barnolja kan vara oerhört irriterande för underlivet och är man torr så kan även glidmedel svida. Jag tipsar alltid om Ceridal hudolja, då jag har extremt sköra slemhinnor och det irriterar inte på något sätt. Jag tål inge annat och en del använder det även som glid. 

Jag tror dock att det här beror på att du inte riktigt är upphetsad och då ska man inte ha sex. Det gör mer skada än nytta…

Glorious
0

#7 Jag har inte uppfattat barnoljan som irriterande men kanske ska kolla in Ceridaloljan i alla fall :)

Mjo, känns segt om det beror på p-staven, känner ju att det kanske dalat lite i vårat förhållande, för mig i alla fall, att jag inte riktigt ser honom på samma sätt o blir sådär pirrig, vi har trots allt varit tillsammans i drygt 2,5 år och jag är bara 18. Men.. det kan ju vara staven som spökar med mina känslor så lika bra att kolla upp det antar jag.