Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1954 ggr
Anonym
Anonym
0

Orolig

Är orolig för min mens, den har inte kommit än jäoch jag tror det komer ta ett tag, men jag är orolig för när den kommer.. Hur lönge varar den? Gör det ont? Vad kan jag göra? Vad ska man hålla koll på? Tips inför det?

Anonym
Anonym
0

Oj råka komma två…

Fridaaaa
1

Har du haft mens innan? Hur gammal är du?

Mens brukar i regel vara tja 3-7 dagar, beroende på person.
Om det gör ont eller inte skiljer också.
Du kan göra allt som du gör annars.
Hålla koll, hmm nja inget vad jag kommer på. 

Bara ta det lugnt när det kommer, helt naturligt, och i början kan den vara oregelbunden och så med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Man kan få menssmärtor i mage och rygg.  Huvudvärk är ganska vanligt och man kan bli väldigt känslig och gråta lätt.

Hur länge man har mensen varierar stort. En del blöder en vecka och en del några dagar. Vissa blöder väldigt mycket och andra lite.

Ha bindor hemma och tex alvedon. Och skriv upp när du har mens.  I början kan mensen vara väldigt oregelbunden.

Anonym
Anonym
0

#2 Är 13, har aldrig haft förr. Ska man använda binda eller tampong? Vad är bäst? Asså jag tycker det är typ pinsamt att säga till mamma när jag väl fått det… Konstigt jag vet men det bara är så..

Fridaaaa
0

#4 Bara vänta och se, så kommer det. Du är bara 13, kan dröja ett tag innan det kommer men även komma när som helt olika.

Smaksak, jag har alltid haft binda, tyckt bäst om det. 
Kan kännas pinsamt men mammor förstår en bättre än vad man kanske tror på den punkten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PrincessMelpomene
0

#4 Har en kompis som inte fick sin mens förrän hon var 17 år och en annan fick då hon var 9 år. Det varierar väldigt mycket. Jag vet att jag själv var väldigt rak på sak och sa till min mamma, vilket hon uppskattade. Hon blev typ jätte glad och plötsligt skulle vi ha en mor och dotter dag och köpa mens skydd xD 

Tänk så här, din mamma hade samma problem då hon fick mens och skulle prata med sin mamma. :) de förstår :)

Samtidigt håller jag med #5 angående vad för skydd du ska ha. Smaksak samtidigt som det ibland också handlar om vad du gör. Om man är aktiv inom någon speciell sport och kanske måste tänka lite extra, Såsom simning.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Agda
0

#4: Bindor är nog bäst att börja med, och kanske testa tampong när man haft mens några gånger. Jag tror jag började med tampong ungefär ett år efter min första mens.

För många känns det pinsamt att berätta för sin mamma, men ett faktum är att alla kvinnor har mens så det är ju inget konstigt 🙂 De må ju själv veta på ett ungefär när deras dotter ska få mens (oftast får man det i ungefär samma ålder som ens mor fick det, plus att de kan märka att mens är på G p.g.a dotterns humör😎). Så det är knappast någon överraskning för dem när dottern kommer och berättar🙂

-Aida-
0

Jag tyckte också det var lite pinsamt att berätta för min mamma men hon är ju också kvinna, hon får mens som vilken annan kvinna som helst, nä jag tänkte på de så fick jag modet att berätta i alla fall.

Bindor kan vara bäst att börja med då tamponger kan vara knepigt ibland, de får man testa sig fram i alla fall vilken metod som fungerar för dig.

Om det gör ont eller inte är väldigt individuellt, hade en kompis som hade så fruktansvärda smärtor att hon blev magsjuk, då får man oftast något utskrivet som p-piller som dämpar smärtan.
Hur länge den varar är också individuellt, när min började från första början upp till ett par år varade det bara i tre dagar, sen blev det 7, så de kan byta lite också.

Man behöver inte vara orolig över att den ska komma, jag tyckte de va lite läskig och fruktansvärt äckligt då mitt i början alltid liknar Niagara fallet, men att vara beredd med bindor är en riktigt bra ide.
Hemliga fickor i väskor och sånt man kan förvara bindor och trosor för akuta byten eller när man får de helt plötsligt på stan kan man dra på utan problem.

fulifuli
1

Som nämns av PrincessMelpomene, #6, så är det jag som är tjejen som var 17, eller ja, 16 och ett halvt när jag fick min. 

Jag berättade för mina systrar när jag fick den, då den kom väldigt olägligt och jag hade absolut inget förberett och var lite akut behov av skydd. Enligt mig är bindor lättast och även lite lägre infektionsrisk av men självklart är detta upp till varje kvinna att bestämma vad man vill. Ibland funkar bindor bäst och ibland är det tamponger som passar för tillfället.

Angående dina andra frågor:

Hur länge varar den?

Varierar jättemycket från tjej till tjej, själv har jag mellan 2-3 dagar.

Gör det ont? 

Även detta väldigt individuellt, men ha alltid värktabletter till hands är allt jag kan säga. 

Vad kan jag göra?

Vet inte riktigt vad du frågar efter men förbered dig med värktabletter, nya trosor och skydd för dagen i ära.

Vad ska man hålla koll på? 

Mitt, precis som alla andra, är att prata antingen med mamma eller annan familjemedlem. Vill du hålla det mer anonymt så gå till ungdomsmottagningen. Där kan du få all information som du undrar över.
Tips inför det?

Som nämnt innan, var förbered och oroa dig inte för mycket, kroppen tar hand om detta. Inget man kan precis påverka och så hoppas jag du får en enkel menstruation med ingen eller mild smärta.

Anonym
Anonym
0

Jag är ingen känslosam person och jag absolut hatar att prata om känslor och om min kropp. Därför sa jag inget till mamma när jag fick mens, hade knep som gjorde att ingen märkte. Men som man brukar säga, "mammor har ögon i nacken" så hon kom på det till slut och tyckte inte att det var nån big deal att jag inte sagt nåt.