Jaydess hormonspiral
Nån som haft jaydess?
Är jaydess och mirena likvärdiga?
Jag har lyssnat på en representant från företaget då jag utbildar mig till barnmorska. Det är vanligt med småblödningar i början liksom det kan vara med Mirena. Det är större risk att man inte helt blir blödningsfri med jaydess då den innehåller och utsöndrar mindre hormon. Han som pratade talade om ca 2-3 blödningsdagar per månad. Den kan ju sitta i 3 år jämfört med Mirenas 5 år, är lite mindre i storlek.
Får fundera då.. Vill helst bli helt blödningsfri och ha den mindre varianten då min livmoder egentligen inte tycker om spiral.. Och sen var den ruskigt dyr för en student som mig :/
MM. lika dyr som Mirena fast den bara sitter 3 år
Fast Mirenan kostar bara 100kr med ungdomsförmåner.. :) Har tyvärr inte 1100kr att slänga ut på en spiral som kanske inte ens funkar för mig.
Blir att fundera ett tag till, annars får det bli kondom eller pspruta.
#4 Det är HELT olika från kommun till kommun. Dina förmåner kanske är på 100 kr, medan andra inte har någon rabatt alls, eller så är mirena helt gratis (som min var).
Sen är det "20-årsrekommendation" på p-spruta, så det är inget att stressa med.
Nej jag vet men BM sa att jag har spiral eller pspruta att välja på, är btw 19 så det sa hon var okej att ta då. :)
#6 Ja det är ju upp till dig. Det finns ju en anledning till att man ska vara över 20, nämligen att minska risken för benskörhet. Jag är 20 och tänker vänta tills efter jag skaffat barn i alla fall. Så jag hade aldrig tagit den risken i alla fall. Men alla är ju olika.
Hade ingen aning om det där med benskörheten faktiskt!! Bm sa INGENTING om det när jag var där. Tack för att du tog upp det. Vill verkligen inte riskera benskörhet så det blir verkligen inte pspruta. :)
#8 Jaså? Nej, vilken tur då! ^^ Dessutom är det så starka hormoner i det att många helt tappar sexlusten, och då är det ju inte mycket mening med det då heller.