Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1100 ggr
maria14
0

gör jag rätt ?

hej ! jag är en tjej på 14 år..

och jag vet inte ifall jag gör rätt.

just nu har ja det väldigt jobbigt hemma och mest min älskade mamma …. Jag behöver verkligen någon som jag kan prata med.

Idag har jag varit och pratat med skolans psykolog men jag vet inte ifall jag borde… Gör jag rätt ? Kan hon döma mig ? Borde jag lita på henne? jag vet att hon har tystnadsplikt men jag känner mig inte säkert.Jag Känner mig sååå depi så ledsen jg vet inte vad jag egentligen ska/borde göra …

Kommentera snälla ! och säg vad ni tycker … <3 

Tack <3

Tusen
1

Du gör helt rätt. Att prata med en professionell person är aldrig fel. De är ju utbildade till att ta hand om de som inte mår bra och de vet också bästa sättet att hjälp till. Att prata med någon annan går också bra men det finns en risk att det kan gå galet då. Att prata både med proffs och någon annan kan ju vara en variant som skulle kunna funka. Lycka till!

[Forest]
1

Att vända sig till någon vuxen utbildad person att samtala med anser jag helt rätt om man behöver prata av sig o få lite råd. Ja du kan lita på henne hon har som sagt var tystnadsplikt. är man under 18 år och hon anser du far illa så kan hon tillkalla hjälp eller "larma" att du far illa. Men jag ser faktist det som bra att man går o pratar för ofta kan man få annan inblick o råd som underlättar mycket för än. Jag säger Lycka till och jag ger rådet att lita på henne känns det bra så tycker jag du ska gå flera gånger för samtal. :)

Em_
1

Tycker du gör helt rätt. Tycker du är modig som vänder dig till en helt främade människa för att få hjälp :) Psykologen dömer varken dig eller din mamma. Hon kommer försöka hjälpa dig att hantera den jobbiga situationen. Om du far riktigt illa och bara samtal inte hjälper får psykologen kontakta socialtjänsten. Det är inte för att sätta dit någon utan för att hela familjen ska få hjälp. Känner du att du inte kan lita på psykologen och är osäker på tystnadsplikten så säg det till henne. Hon har varit med om det förr och kan förklara precis vad som gäller. Även om det är jobbigt mellan dig och din mamma tror jag att hon älskar dig och vill att du ska vara lycklig :)

Disturbed-Angel
1

Att ta kontakt med en vuxen som kan hjälpa dig på ett professionellt sätt är det bästa du kan göra. Är det så att du av någon anledning inte vill göra det i skolan så kan du alltid vända dig till ungdomsmottagningen eller försöka få kontakt med BUP.

maria14
1

#1 #2 #3 #4 tack för era svar ! ni har hjäplt mig väldigt mkt :) <3

[Forest]
0

5 Vad skönt o höra :) Hoppas allt löser sig för dig tjejen 🌺

sisela
0

#0 jättebra att du hittar nån att prata med när du inte mår bra. Det kan lätta väldigt mycket och så kan man få en god självinsikt som är bra att ha när man blir vuxen också :) Hoppas allt löser sig på bästa sätt.