Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 10879 ggr
Anonym
Anonym
0

Problem med spiral..

Har haft min spiral i strax över en månad nu. I onsdags märkte jag att den har åkt ner en bit så jag känner den utanför livmodertappen ca 1,5-2cm. Har läst att man har större chans till att råka bli gravid då.. (eftersom den inte sitter rätt) vilket jag absolut inte vill och är väldigt orolig över detta..

Är det nån som har varigt med om det? 

Måste jag ta ut spiralen eller går det att "peta" tillbaka den?

Har en bokad återkoll på måndag alltså imorn och tänker be om ett grav test. Och såklart berätta detta. Behöver bara nån att prata om detta med nu och se om nån har nån erfarenhet.

Anonym
Anonym
0

Ska kanske tillägga att jag känt mej rätt trött på senaste tiden och varigt yr/humörsvängningar och väldigt törstig. Kan ju bero på annat.

bohan85
0

nä man brukar inte peta tillbaka den. Om du skall till gyn.mott kan de göra ett ultraljud för att se hur den sitter men har den åkt ner så som du beskriver så måste den nog tas bort. Och ja, tyvärr så är ju då skyddat borta eller i stort sett borta…

Anonym
Anonym
0

#2 Tack. Ska precis sätta mej i bilen dit.

Anonym
Anonym
0

Har varit där nu, grav testet visade negativt. Men ska dit igen och ta om det om nån vecka. Försökte även få ut spiralen men den ville inte komma ut och hon vågade inte dra mer, så ska tillbaka på onsdag och till en barnmorska som ska ta ut den och sätta in en ny.

Gia91an
0

Är du säker på att du vill ha just spiral? Du har inte övervägt att istället ta p-stav? Har du fött barn? 

Var i samma sits som dig ungefär och fick ta ut min första spiral av en rad anledningar efter tre månader. Satte in en ny som jag fick ta ut efter en vecka. (Skall nämnas att jag blev otroligt dålig när de skulle sätta in dem, och efter första insättningen vart jag okontaktbar i över 8 timmar).

En del kan inte ha spiral innan de fött barn. Och min erfarenhet av dem från kompisar och forum och från mig själv är att antingen bara funkar det direkt, eller så gör det inte det. Finns ju fall av alla sidor, men jag tror inte det funkar så bra för dig i så fall… 

Jag hade övervägt p-stav istället, något jag själv kan rekommendera efter två icke-fungerande spiraler.

Anonym
Anonym
0

Jag vill pröva spiral då jag testat p-stav redan och den krånglat. Vill inte äta p-piller då jag kommer glömma. Har haft P-ring som funkat väldigt bra men får inte ha det längre då jag har för högt bmi.

Jag har inte fött barn och planerar att aldrig göra det, men hon mätte och sa att den skulle passa fint. Jo det är inte så jäkla skönt när den blir insatt.. är lite orolig för på onsdag då dom kommer ta ut den jag har och sätta in en ny i ett svep.

Om det inte funkar med den nya spiralen är det tänkt att jag ska sluta med p medel och jag och killen får köra med gummi tills han bestämt sej om han vill göra en vasektomi.

Omorika
0

Jag har haft både hormonspiral och kopparsiral har hormonspiral nu. Utan att ha fått barn eller varit gravid och tycker det är det bästa sättet. Min första kopparsiral åkte ut en bit efter första mensen så fick byta. De tog dåut den och satte in en ny i ett svep och det var inga problem. Utagningen kändes inte och insättningen gick som den första (var inte skönt) men sen satt den där i 5 år och funka fin fint.  

Så ett till försök är det verkligen värt.

Anonym
Anonym
0

Vill gärna ge den en riktig chans, 1 månad är ju inget.

Varför jag är lite rädd för imorn är just att det gjorde lite ont igår när dom försökte ta ut den men hon vågade inte dra mer så därför fick jag komma tillbax imorn till en gyn och ta ut den och sätta in en ny.

emeliiiiieee
0

Uttaget brukar inte kännas alls, så då kan den sitta fel.

Jag kände inte när man tog ur min spiral alls.

Karmatarerskanise
0

9 Jagtycker det verkar som om de flesta känner obehag/smärta även vid uttag. k

Gia91an
0

9# Jag tappade medvetandet en stund när de tog ut min. De sa till mig att det inte skulle kännas alls att varken sätta in eller ta ut, BS! 

TS, vill du prova igen så gör du det, jag hade dock inte gjort det!

Anonym
Anonym
1

#9 Jo har hört att det inte ska kännas nått alls eller bara lite vid uttag. Och gynekologen tyckte det var konstigt eftersom den verkade sitta fast.

#11 Att det inte skulle kännas allt vid insättning är ju riktigt BS! Att dom sa så åt dej.. jag hade ont i en och en halv dag efteråt trots smärtstilande.

Anonym
Anonym
0

Nu är det fixat och jag känner mej grymt utmattad och trött. Och har även ont i magen.. det gick iaf snabbt.

Hoppas nu att den nya inte börjar Flytta på sej.

Karmatarerskanise
0

13 håller tummarna!