Hjälp
Hej, jag fick mens första gången i september förra året. Den här helgen har jag varit riktigt dålig i magen och idag på morgonen kom det röd/brunt på pappret från underlivet. Är det mens? Hur lång tid blir det tills nästa gång? Är det normalt att inte ha ont? I fredags var det ljusbrunt och du trodde jag att det bara var nr 2 som runnit ner. Eller var det oxå mens? Vill verkligen inte ha i skolan imorgon så vad kan jag göra för att slippa det? Otroligt tacksam för svar! Ps är 13 år..
Det kan vara blodblandade flytningar, när mensen kommer är det för det mesta rent blod bara.
Men det låter som att du har fått en blodblandad flytning.
Jag får normalt sett bruna flytningar några/någon dag innan mensen dyker upp. Det kan vara mens som inte kom ut vid förra menstruationen, då kan de komma ut nu. Blod blir brunt när de "torkar". Så det är inget konstigt alls.
Och det är nog tyvärr något du får leva med. Inget farligt alls som sagt. 🙂
Hoppas det hjälper lite.
Om du inte vill råka ut för dessa flytningar, så får du nog gå till ungdomsmottagning/barnmorska / kvinnoklinik och fråga om hjälp därifrån. Det kan vara så att du kan få något typ av preventivmedel, men för det mesta får man ju mens ändå, så det finns inga garantier för att slippa detta helt i alla fall.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Och en sak till! Att inte ha ont är inte ovanligt. Vissa får inte ont alls, vissa får lite ont, vissa får en fruktansvärd värk. Det är individuellt.
Det du kan göra är att fråga din mamma, om du har bra relation till henne och vågar, då kan du fråga om hon brukade/brukar få ont vid mens, för man brås ganska mycket på sin mamma när det gäller mens.
Får dem kraftig mens får man ganska liknande mängd själv också. (Samma gäller behåring)
Och att det blir oregelbundet är inget konstigt heller. De flesta får vänta uppåt 6 månader upp till flera år innan mensen kommit igång ordentligt och kommer regelbundet. Vissa kommer aldrig få regelbunden mens.
Jag själv hade psykiska problem när min mens kom första gången, så i 6 år höll de på oregelbundet, innan den kom 1 gång i månaden. (Den påverkas jätte mycket av kroppen, mår man dåligt påverkar det, är man stressad och orolig kan de påverka. Det finns mycket som spelar in där.)
Hoppas de gav lite svar i alla fall 🙂
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tack tack tack MissyMe!

#1, nja, det är inte blod från förra menstuationen som kommer, riktigt så funkar det inte. när man har mens släpper hela livmoderslemhinnan under 3-8 dagars tid (normalt sett). i början och slutet av menstruationen är det så lite blod som kommer att blodet hinner koagulera innan det kommer ut. det är alltså mensblod och inget annat. man ska också vara medveten om att det i princip är blodblandade flytningar genom hela mestruationen. totalt sett är det runt en matsked blod, blandat med delar av slemhinna och vanliga flytningar som kommer ut. vissa har något mer och andra något mindre så klart. mens kan ha färgen från mörkt brunt till nästan ljust rosa, alltså inte bara rent blod. allt det här är normalt.
när man börjar få mens och innan kroppen kommit in i en månatlig menscykel kan det vara så att det bara kommer bruna flytningar i någon eller ett par dagar och sedan inget mer på ett par månader. kroppen har inte riktigt hunnit ställa in sig på vad som händer med hormonnivåer och uppbyggnad av slemhinnan. det är fullkomligt normalt!!
p-piller tycker jag man ska undvika att äta i den mån det går. alla läkemedel har biverkningar, och p-piller ökar risken för både cancer, nedstämdhet och blodproppar senare i livet. min persnliga åsikt är att man ska försöka undvika det om det inte är nödvändigt som exempelvis preventivmedel, eller om man har kraftiga blödningar eller hemska smärtor.
TS, det är jättejobbigt med mens innan man vant sig. tog ett par år innan jag tyckte det var ok. nu i början räcker det om du har kanske ett tunt trosskydd, så slipper du tjockare bindor.
#5 tack så mycket för svaret! Bindorna vi har är väldigt tjocka och obekväma. Tampong får jag inte använda för mamma.. Hur ska jag göra? Det kom ganska mycket på morgonen och nu kommer det bara lite ljusrosa då och då.

det bästa är ändå att prata med din mamma. säg att du skulle vilja ha en lite tunnare binda, eller ett trosskydd, för det blöder inte så mycket. din mamma har ju också mens, så det är inget konstigt att prata om det :) jag vet att det kan vara jättepinsamt när man är yngre, men du behöver inte vara orolig. din mamma förstår dig och vet hur det är och hur det känns.
tampong ska man nog kanske börja använda när man har lite mer mens. de kan torka ut slemhinnorna ganska mycket annars.
#7 ok kan prata med henne nu
Usch jag är så otroligt blodrädd:( tror jag kommer svimma snart:(
Har nu en sån där förbaskad binda på mig…:(
En fråga till! När ska man byta binda?
Jag brukar passa på att byta varje gång jag går på toa, det blir väl ca 5-7 gånger varje dag, hur ofta beror också på hur mycket man blöder och vad man använder för skydd.
Jag blöder inte alls mycket, klarar mig med trosskydd, men jag vill byta så pass ofta så jag känner mig fräsch och inte behöver oroa mig för att blöda igenom, jag har valt det så för jag har för sköra slemhinnor för att kunna/våga använda annat, tex tampong eller menskopp och trivs bäst med en sån liten binda som möjligt det är värt att det blir så många byten per dag.
Jättebra att du vågar fråga, du är både stark och modig som gör det och du gör helt rätt som tar reda på hur det är, förstår att det känns jobbigt, men det är helt naturligt, du kommer att vänja dig.
Kram vännen och ta hand om dig.
Tack för att du svarade! Jag har pratat med mamma och hon köpte tunna trosskydd åt mig:) En fråga till, är det vanligt att mensen inte "når" bindan? Alltså stannar mellan blygläpparna?

#13, absolut normalt och vanligt skulle jag säga :) blygdläpparna funkar lite som ett "skydd" för slidöppningen kan man väl säga. vanligtvis (när man inte är upphetsad eller har mycket mens eller flytningar) sluter liksom de inre blygdläpparna ihop lite. har man inte så mycket mens stannar det liksom innanför blygdläpparna. har man lite mer mens, eller flytningar rinner det ut mer. du har så lite mens än att det inte är nog att rinna ut i trosorna.
för mig brukar det inte komma speciellt mycket blod förrän dag 2-3, blöda mycket dag 3-5 och bli mindre fram till dag 8 när det brukar sluta. första och sista dagarna räcker det att jag har ett tunt trosskydd. dom andra dagarna har jag tampong.
vad bra att du pratade med din mamma! :) det låter som ni har en bra relation med varandra :)
Vänta! Blöder det först mycket och sen mindre och mindre?
Det blöder mycket de första dagarna,mot slutet av perioden kan det avta.Du kan behöva en tjockare binda de första dagarna Var noga med renligheten och byt ofta,så du inte får infektion eller dålig lukt uppstår. Att du inte kan använda tampong än ,är för att du(förmodar jag) ännu är oskuld.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#16 okej tack:) är lite orolig eftersom det är skola imorgon:( Åhhh är så ledsen:((( (Japp oskuld)
Jag vill bara sjunka igenom golvet och försvinna… Snälla vill någon muntra upp mig? Sitter här och gråter..
Förstår inte riktigt vad du gråter för? Men är ett tecken på att din kropp fungerar som den ska. Det är också något de flesta kvinnor har.
#20 för att det är skola imorgon och det bara rinner ur mig:(
21 Tyvärr är det så mensen kommer ut. Ha med dig bindor och byt ett par gånger.
Imorse blödde det riktigt ordentligt och jag var helt förkrossad. Men precis innan jag skulle gå så började det blöda mindre och mindre. Nu blöder det mycke ungefär en gång i timmen och sedan lite. Är detta normalt?
Ja.
Ååååå jag är så nere… Jag kommer omöjligt orka med det här helvetet en gång i månaden. Det känns som ett straff. Jag håller nästan på att drunkna i mina ögna tårar just nu. En gång i månaden känns alldeles för ofta! Vilka tecken är på att mensen kommer sluta snart?
Den blir mindre.
Vad är det du har ett helvete med?
Inget blir bättre av att tänka negativt om mensen. Du kommer antagligen leva med den i årtionden.
#26 det luktar, jag känner mig äcklig, håller på att svimma av att se blodet, hindrar min vardag, bindorna skaver, ont i magen, blöder ner lakan och kläder, kan inte bada, måste skölja bort allt stinkande torkat blod vid varje toalett besök, rädd för att röra mig ifall bindan flyttar sig, känns kladdigt och obekvämt, får mig att få dålig självkänsla. Ja, orkar inte skriva mer just nu för jag har tårar i hela ögonen och ser inte vad jag skriver.
#27 Det är faktiskt en vanesak. Man vänjer sig vid att se blodet, när man hittar rätt bindor skaver det inte och man kan istället använda tampong eller menskopp. I sängen är det bäst att ha en binda som vanligt och sedan lägga en mellan skinkorna. Då rinner det inte inte i sängen.
Själv använder jag tamponger just för att det känns instängt med bindor. Man slipper kladdet också. Och oron över att bindan ska flytta på sig.
Försök att prata med din mamma om tampong då du slipper allt kladd. Mina döttrar kände som du och föredrar numera tamponger.
Prata med din mamma om det om hur det är så kanske hon förstår dig och låter dig ha tampong. Men det kanske har med någon religion att göra?
Annars så kommer du vänja dig, du är lite spänd över det nu i början men det kommer släppa och det blir en del av din vardag.
Det är helt normalt att du känner som du gör! Kände precis likadant de första gångerna jag hade min mens, jätteobehagligt och krångligt och jag trodde inte jag kunde röra på på mej normalt osv osv! Men efter ett par gånger så kommer du vänja dej och när du hittat de rätta trosskydden/bindorna/tampongerna för dej så kommer det bara gå på rutin!
Man vänjer sej, så tro inte att ditt liv är över, det blir lättare och lättare för varje gång!
Kram!🙂
Jag kände precis som dig i början av min mens. Men man vänjer sig! Det är inte lika hemskt om några gånger.
Sedan gäller det att hitta de rätta mensskydden som du känner dig bekväm med. Jag var tex inte alls bekväm med binda utan har alltid använt tampong.
Och var glad över att du ens har din mens! Det visar att kroppen fungerar som den ska. Vet själv hur jobbigt det var när den hoppade över ibland pga stress eller liknanden, inget jag vill kännas av igen.
Jag tycker också att det känns bäst att använda tampong. Även om jag byter binda ofta och tvättar mig känns det instängt, irriterat och klumpigt. Men för att inte irritera slemhinnorna med tampong för länge brukar jag använda trosskydd i början och slutet av mensen och tampong när det blöder för mycket för trosskydd.
Trosskydd känns mycket smidigare och mindre än binda. Och tampong gillar jag att ha på natten, så slipper jag oroa mig för läckage i sängen, och även för att slippa läckage på dagen, när man rör på sig. Men med tampong gäller det verkligen att vara noga med hygienen.
Med tampong kan man också bada, både i badhus och ute, så länge man byter tampong direkt efter badet.
Jag tycker också att det känns bäst att använda tampong. Även om jag byter binda ofta och tvättar mig känns det instängt, irriterat och klumpigt. Men för att inte irritera slemhinnorna med tampong för länge brukar jag använda trosskydd i början och slutet av mensen och tampong när det blöder för mycket för trosskydd.
Trosskydd känns mycket smidigare och mindre än binda. Och tampong gillar jag att ha på natten, så slipper jag oroa mig för läckage i sängen, och även för att slippa läckage på dagen, när man rör på sig. Men med tampong gäller det verkligen att vara noga med hygienen.
Med tampong kan man också bada, både i badhus och ute, så länge man byter tampong direkt efter badet.
När jag fick min mens så visste jag inte vad det var. Jag vaknade mitt i natten och trodde jag hade kissat ner mig. När jag klev upp såg jag att det var massor med blod och kände hur det rann ner efter benen. Då fick jag en chock och trodde jag skulle dö. Det var så mycket blod och det slutade ju aldrig att rinna. Det var en fruktansvärd känsla.😕
Min mamma hade inte berättat något för mig om vad mens var och ingen hade pratat om det i skolan heller, varken lärare eller elever.
Efter några timmar på toaletten vaknade min mamma och frågade argt om jag kissat ner mig. Jag sade nej och hon blev tyst en stund sedan sade hon "Har du fått mens?" "Vet inte", svarade jag! Då tog hon utan ett ord fram en binda och gav mig sedan lade hon sig igen. Vande mig aldrig vid att ha mens. Tyckte alltid att det var äckligt.
👍Som kontrast till min upplevelse vill jag berätta vad en vän till mig gjorde när hennes dotter fick sin första mens. Och detta önskar jag att du ska tänka på varje gång du får din mens.
För det första hade hon sedan flera år tillbaka förberett henne på vad som skulle hända. Och sagt till henne att det är något fantastiskt fint som händer då. Hon är då en kvinna och hennes kropp kan få ett barn att växa. Man får bara vara noga med sin hygien, byta tampong eller binda ofta, vara snäll mot sig själv och tänka på att det är något helt normalt och naturligt som händer.
Sedan ställde hon till med en stor fest för att fira sin dotters första mens. Den flickan hade aldrig några problem med att hon tyckte det var äckligt. Hon var stolt i stället.
Att du gråter kan också delvis bero på att du har PMS. Det brukar börja ca en vecka före mensen och då känner man sig ledsen eller/och arg. Ibland går det över när väl mensen kommer igång men inte alltid. Däremot så försvinner PMS:n när mensen tar slut.
Naturligtvis är det lättare när man har en mamma som hjälper och stöttar samt förklarar. Mensen varierar så otroligt mycket mellan olika kvinnor men ändrar sig också under livet. Väldigt ofta får man liknande typ av mens som sin mamma eller någon annan kvinna i släkten. Utav någon anledning så pratas de sällan om detta men om man frågar så kanske de vill delge dig sina erfarenheter.
Var snäll mot dig själv och ta hand om dig lite extra varje gång du får din mens.
34 Får man fråga om din ålder? Tänker på att ni inte fick veta om mens i skolan.
#35 Jag är "bara" 27 och vi fick inte heller veta någonting om mens i skolan.
Dock visste jag en del från mamma redan. Kanske inte att vi hade suttit ner och haft ett menssnack men hon hade ju bindor, tamponger och sånt i badrummet så jag visste ju vad man hade allt till och det blev nog sådär naturligt småprat om det när det kom på tal. Jag misstänker att jag kanske också läst om det i någon tidning, KP eller Frida och vad man läste då.
Jag är "bara" 28, men inte heller minns jag att vi någonsin pratade om mens i skolan 🤔
#34 I vissa kulturer ställde/ställer man till en stor fest för att fira den första mensen - http://www.drnorthrup.com/womenshealth/healthcenter/topic_details.php?topic_id=109
TS: Visst är det en omställning med mens, särskilt den första tiden. Man känner sig ibland äcklig, och ibland nedstämd, ibland har man ont. Jag började med bindor som de allra flesta gör, men gick efter något år över till tampong (och nu efter 16-17 år övergått till menskopp).
Jag förstår dock inte varför vissa (fortfarande?) tror att man inte kan använda tampong om man inte haft penetrationssamlag?
_No way! Yes way!
Enda gången som det kanske inte är så bra att använda tampong är om man blöder väldigt lite, t.ex. om man precis fått mens, då brukar de ju rekommendera att man inte använder det, även om det förstås går. Det finns ju minitamponger, för lite mens, så man kan ju anpassa till blödningsmängden.