Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 2203 ggr
maalle
11

Äntligen över!

Måste bara skriva av mig för är så glad! Har idag tagit mitt sista p-piller, har ätit det i lite mer än 6 år. Ska bli så skönt när alla hormoner försvinner o bebisverkstan kan börja :D Ni får gärna skriva o berätta hur det var för er när ni slutade och hur lång tid det tog innan kroppen var normal igen :)

Karmatarerskanise
0

Lycka till :)

[silkesnosen]
0

Jag slutade med P-piller för många år sedan. Jag gjorde det inte i syfte att få barn, men det var så skönt. Visst något mer mensvärk, men plötsligt började jag se män och fick min sexlust tillbaka..jag såg män överallt :S Jag mådde bättre på alla plan:)

[Tess86]
1

Jag åt p-piller i över tio år. Slutade under sommaren 2012. Mensen var väldigt oregelbunden, allt från en månad till 50-60 dagar. I november blev jag gravid och då var mensen ännu så oregelbunden att jag inte trodde att jag var gravid. Jag hade gjort graviditetstest flera gånger för att mensen inte kommit, men fått negativt, och så kom den ju sen. 

I början av december blödde jag liten (tydligen en nidblödning då) och därför gjorde jag aldrig något graviditetstest från slutet av oktober till början av januari. I januari började jag må dåligt, trodde att jag blivit smittad av min syster som varit sjuk, men min man tyckte jag skulle ta ett test, och då var jag ju gravid. Första ultraljudet visade att jag varit det sen november.

Så min kropp blev egentligen aldrig normal innan jag blev gravid, men det gjorde tydligen ingenting. Nu åtta månader efter att sonen är född har jag fortfarande inte fått tillbaka mensen. Visserligen ammar jag fortfarande men inte så ofta nu längre, ett par gånger per dygn. 

Stort lycka till! Ni har en spännande tid framöver! Och bli inte ledsen om det tar ett tag att bli gravid. Jag började undra om det inte skulle bli något snart, när det gått flera månader, men det är inte konstigt om det tar flera månader, eller ett år. När vi försökte få barn hade jag gärna haft någon som talade om för mig att det är normalt att det tar tid, och att man inte behöver tänka så mycket på det. Det blir när det blir! När jag slutade räkna ägglossningsperioder, planera och fundera, så blev det barn.

polgara
0

För mig tog det knappt en månad innan jag var gravid efter jag slutade med p-piller

[Thiah]
0

Jag  har slutat två gånger. Första gången var efter att ha ätit piller i över 10 år och då var mensen jättekonstig i ungefär ett år (men hade det stressigt allmänt i livet då så jag vet inte hur mycket var pillren och hur mycket var mitt vardagliga liv). 

Andra gången jag slutade så blev jag gravid precis som #4 så mensen kom direkt tillbaka.

[WickedAlly]
1

Jag slutade med p-piller efter fyra år för att byta till p-stav, blev ett litet glapp mellan då jag ville att kroppen skulle komma igång igen. Det gjorde den fort. 

Sen hade jag stav i fyra år, tog ut den i mars förra året. I april var kroppen tillbaka till det vanliga igen. Kände av min ÄL och mensen var som den var innan staven. Började köra oskyddat i juli och i början av augusti plussade jag så det tog sig direkt :)

AnnaFagerell
0

Jag blev gravid när jag åt piller… sen har jag aldrig ätit det mer. Det var snart 14 år sedan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

maalle
1

Tack snälla för era kommentarer!

Jag är medveten om att det kan ta tid innan kroppen är återställd men hoppas såklart att det ska gå fort :). Kul att läsa om hur det har varit för andra. Vi kommer börja försöka om ca 1 månad så får se hur lång tid det tar..

Glorious
0

Det här med mindre sexlust p.g.a preventivmedel, är det väldigt vanligt? För jag känner lite så men kan inte skilja på om det är p-staven eller om det bara är att jag och min kille inte är i den där nyförälskelsestadiet (hade inte p-piller eller p-stav första halvåret)?

[Forest]
1

9 oja stor skillnad vill jag säga. 

TS jag har ätit p-piller i olika omgångar och för mig tog det inte lång tid innan jag vart normal igen, jag planera inte bli gravid o vart inte det heller. Jag har lyckas bli gravid under kopparspiral och hormonspiral dom satt inte rätt pga min kropp ville stöta ut dom så ena var det väl mer fritt fram att simma till ;) På den vägen vart det bäbisar :) 

Jag säger lycka till och glöm inte ha kul när ni har sex med 😉

mollyt
2

Vad skönt för dig! :) Jag slutade med mina p-piller (efter nio år!) nu i början av 2014, det kändes inget speciellt (hade läst om en del tjejer som hade fått biverkningar när de slutat)…. sen kom första mensen efter 3 veckor och har fungerat fint sedan dess :)

Jag hoppas att du kommer må lika bra som jag!

maalle
1

Ojoj vad ni gör mig peppad, haha kanske fel ord men jag är såå glad just nu :D

#10 ojdå, tolkar ändå som att bebisarna var välkomna :) vad underbart! Nej vi ska inte glömma bort att ha kul samtidigt, allt är bara så nytt och spännande.

#11 tack snälla! Jag hoppas också att det kommer gå fort och bli bra som det verkar bli för de allra flesta :) ska ju som sagt vänta ca 1 månad innan vi börjar försöka pga. att jag blir klar med min utbildning i juni och vill hinna jobba så jag får en bättre föräldrapeng.

mollyt
1

Åh #12, det låte lite som oss… fast vi kommer inte börja försöka förens typ januari då det kommer passa oss bäst med studier/jobb/boende. Men jag laddar redan mentalt! 😊 Jag var själv ganska orolig innan jag slutade med mina piller, eftersom jag ätit dem så länge(!) och jag hade läst många som inte ens fått igång sin mens efter ett år från det att de slutat. Jag vill ju helst bara PANG BOM kunna bli gravid i januari, haha! Jag har inte ångrat mig en sekund ang. att sluta med pillren! Hoppas verkligen att du kommer må lika bra som jag!

[Forest]
1

12 Oja här öppna jag dörren för storken när hon kom med dom små att jag vart singel gjorde inget alls tvärtom vill jag mer påstå :) Jag håller tummarna att det blir roliga stunder för er och att det blir lyckat allt :D

Soleda
0

Så spännande! Vilken fantastisk tid ni har framför er.

Blev så glad av att läsa. 😃

Stort lycka till!

maalle
0

#15 Tack snälla du! Ja det är helt fantastiskt :) så spännande!