Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1347 ggr
Anonym
Anonym
1

Första:S

Hej imorse fick jag min första mens utan någon förvarning:/ inte ont alls eller något sånt. Men i morgon är det skola och jag är orolig.. Vi ska ha nationella prov så jag kan inte vara hemma. Idag har jag behövt byta binda 4 gånger. Och stämmer det att först blöder man mycket och sedan mindre och mindre? /orolig tjej 11 år

ChristineL
0

Har du behövt byta binda fyra gånger idag så blöder du nog ganska normalt skulle jag säga. Hur mensen ter sig är ytterst individuellt, min första mens forsade (jag menar verkligen forsade, blödde igenom allt) i en vecka och höll på totalt i tio dagar ;) Vanligen har man kanske 2 dagar kraftig mens och sen minskar det.

bohan85
0

känner du dig orolig att inte ha tid att byta bindan så använd ex en nattbinda som absorberar mycket!

AnnaFagerell
0

Tycker det är konstigt att du i tre olika trådar skrivit tre olika åldrar på dig själv under de senaste dagarna. Du är alltså 11, 13 och 14 år?!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Scorpio97
0

#3 "Anonym" är inget användarnamn. Om man har iFokus Insider, så kan man på vissa sajter kryssa i "Posta kommentaren anonymt", och då står det "Anonym", istället för ens användarnamn.

Så det är förmodligen olika personer (;

//Jessie

Karmatarerskanise
0

Anna; precis som #4 skriver är det inte EN person, det är olika personer som använt anonymfunktionen.

AnnaFagerell
0

#3, 4. AHa! =) Men lustigt ändå för alla tre trådarna är väldigt likvärdiga

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Forest]
2

Jag är mamma själv till en snart 12årig dotter, och jag har visat henne bindor hur olika dom är och försökt förklarat så bra jag kan. Jag har även sagt till om att hon får gärna tala om när hon får sin mens eftersom jag då vet lite mer om vad som kommer gå åt samt kan jag ta dom frågorna som kommer. Vill du inte berätta för din mamma så kanske du kan rådfråga lite med en storasyster jag hade massor hjälp av min 4 år äldre syster. 

Detta med mens är olika, jag blödde mycket första 6 gånger jag hade mens som 1 skrev så fick jag tänka närmare 1 v-10 dagar som mens. Du kommer få mindre mens när det börjar avta första 2 dagarna är rikligare. Jag tycker att mensen är ofta första dagarna ljusare med sen blir det mörkare o mörkare. Det blir sen som brun färgad flytning och kan lukta lite mer. 

Mina tips jag har är om du har tillgång till så ha längre binda på dig en nattbinda eftersom du kommer sitta ner under provet så kommer du ibland säkert känna att det kommer "rinner" det känns att det är mycket men ofta är det inte så farligt. Ha på dig mörka byxor och ta med dig ombyte om det skulle behövas byta byxor och trosor. Om någon skulle undra varför du bytt om så kan man skylla på knappen släppte eller annat ;) 

Försök att lufta pullan lite det är inte så ovanligt att man får svamp=det kliar och blir som små små prickar där nere. Men får det lättare då man har på sig plastade bindor som gör det för tätt och varmt.  Tvätta dig inte med tvål i underlivet. 

Där var lite mer tips bra o tänka på :) 

Sen är mens inget o skämmas för 🙂