Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 4082 ggr
Fridaaaa
0

P-medel

Ska till UMO på måndag, då jag inte längre trivs med Cerazette.
Vad har ni för p-medel, vad har ni testat? För och nackdelar som ni upplevt med det? (ang p-piller/mini-piller, så skriv sort också).

Funderar på vad jag ska ha istället nämligen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Jag har p-ring..bästa jag provat.  Bara positivt.

Fridaaaa
0

#1 Hur fungerar P-ring? Berätta gärna mer 🙂

Karmatarerskanise
0

Det är en gummiring som man för upp i slidan. Man har den inne 3 veckor sedan tar man ut den och har mens. Efter en vecka tar man en ny. Eller så tar man ny ring direkt och skippar mensen.

Funkar precis som p piller. Fast ringen släpper ifrån sig hormonerna mycket jämnare.

ChristineL
0

Jag hade p-stav (implanon) och trivdes utmärkt med det! Inget man behöver tänka på, håller säkert i tre år, för mig inga blödningar, ska fungera liknande som minipiller. Du får hämta ut med recept på apoteket, sen tillbaka till barnmorskan, lokalbedövning med spruta, ett litet snitt med skalpell (nån millimeter bara) och sen förs den in i armen med hjälp av en applikator, på med plåster, klart!

Fridaaaa
0

#3 Aha okej 🙂

#4 Ja p-stav funderade jag på ett tag men jag är väldigt nålrädd 😕 Och fått höra av folk jag känner som haft problem när de ska få ut dem sen, vet att man inte ska lyssna för mycket på andra men är livrädd att det skulle bli samma för mig 😕 Annars hade det varit jättesmidigt.

RoxannaS
0

Finns massa exempel. Är väldigt skeptiskt mot p-piller då alla sorter jag testat fått mig att må dåligt, ha permanenta småblödningar osv.

Senaste jag testade var nog Yaz tror jag. De funkade väl bäst. Men de har kommit ut att en tjej fått så mycket blodproppar i lungorna av dem att hon avlidit. (Stod i tidningen).

Så jag skulle nog rekommendera typ spiral (för dem som kan ha). Men sen beror det på hur långvarig effekt man vill ha.

En spiral kan sitta upp till 5 år. (Hormonspiral i alla fall). Jag provade för en sån, men dem säger att man kan ibland ha svårt att ha sådan då den kan vara för stor för livmodern, då man för in den där. Och på mig passade den inte. (fattades 5 millimeter). 

Dem brukar rekommendera dem för folk som fött barn en gång innan. (Varit gravid eventuellt).

P-plåster vet jag inte om jag tror på. P-ring har jag inte testat. Så dem törs jag inte säga något om. Så rådfråga vad dem rekommenderar. Vissa påverkar hela kroppen, medan t.ex spiralen bara påverkar det område den behöver påverka.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Fridaaaa
0

#6 Ja jag studerar just nu, har 2 år kvar, inte planerat barn före jag är klar, plus helst jobbat lite innan, så minst 3-4 år framåt. (om jag ens skaffar barn, det vet jag inte i nuläget)
Ja kopparspiral pratade de om sist, om jag ville testa det eller andra p-piller. Men läst lite om kopparspiral och stod att man kan blöda mer och få mer värk under mensen, vilket jag inte är så sugen på.

Jag har haft neovletta 28, Yaz och cerazette genom åren nu. Yaz fungerade bäst men vill helst inte ta piller med östrogen i.

RoxannaS
0

#7 Jo, det är sant. Men det är vad jag hört om hormonspiralen också. Det är att det kan ta uppåt 6 månader innan de balanseras ut ordentligt.

Fridaaaa
1

#8 Ja det är en av de anledningar till att jag tvekar lite till det. Hmm… Ja det är inte lätt ibland xD

Karmatarerskanise
0

6 en kopparspiral påverkar bara luvmodern. Men en hormonspiral påverkar hela kroppen.

P plåster har jag haft. Kändes inte alls säkert eftersom dom släppte i kanterna. Fult var det också.

ChristineL
0

#5 - Ja, den andra jag hade var det problem att få ur, så jag fick sövas 10 min. För mig var det inget "allvarligt" så utan mest frustrerande att inte kunna sätta igång bebisverkstan när vi ville eftersom hon inte fick ur den på första försöket :P

Fridaaaa
0

#11 Ok, ja det är just jag är rädd för att det ska bli 😕
Haha ja ska man försöka få bebis förstår jag frustrationen 😛

mollyt
0

Jag åt Cerazette i nio år innan jag slutade i början av detta år och gick över till att använda p-datorn LadyComp som man tar temperaturen i munnen med varje morgon. Den har ett högre pearl-index än vad Cerazette/minpiller/kompi-piller har och är således helt hormonfri då jag inte ville äta hormoner längre och då är alternativen inte jättemånga.

Fungerar JÄTTEBRA för mig, enda nackdelen är att det är ett dyrt inköpspris - men håller minst 10 år :)

bohan85
0

Trivs du inte med Cerazette så kommer de nog inte rekommendera dig en p-stav då det också bara innehåller gestagener. Hormonspiral brukar en del trivas med en då då det är mycket mindre hormonmängd än cerazette. Men som sagt, man kan få blödningstrassel i början, alla blir inte blödningsfria men ganska många. En del får en liten blödning varje månad och en del bara en liten blodig flytning med några månaders mellanrum.

Vad är det du inte trivs med på cerazette?

Har du några sjukdomar som gör att du inte kan ta kombinerade preparat (alltså östrogen + gestagen)?

Kopparspiral sägs öka blödningsmängden med ca 55%. Men inte alla får det.

/Snart färdig barnmorska!

Fridaaaa
0

#13 Ja dyrt i inköpspris har jag inte råd med. Men hur fungerar en p-dator?

#14 Oregelbunden mens, kan vara utan den flera månader och vips kommer den och då får jag rejäl mensvärk och blöder mycket och lite andra bieffekter.

Nepp inga sjudomar. Jag kan ta östrogen, men som jag skrev i #7, så vill jag helst inte ta med östrogen.

Ja blödningsmängden vill jag definitivt inte ska öka.

bohan85
0

Det pratas också en hel del om att cerazette har förskrivits alldeles för mycket, alltså inte bara till såpdana som inte får ta kombinerade preparat. Man menar att unga kvinnor behöver sitt östrogen.

Fridaaaa
0

#16 Ok ja jag har inte en aning, är 23 år, fick cerazette för 1 år sedan.
Men kanske bättre med p-piller i så fall med östrogen om det är så? Men frågan är då: De som inte tar med östrogen, eller p-piller alls, hur blir det med deras östrogen? Intressant

bohan85
1

Gestagena metoder sänker östrogennivåerna i kroppen, allra mest gör p-sprutan. Med komb. p-piller tillför man ju både gestagen och östrogen. Gestagenet står för den skyddande effekten, östrogen medverkar till att man får blödning.

Du kan ju höra vad din barnmorska säger.

Cerazette tror jag är populärt hos många ändå för att många blir ju helt blödningsfria. Men med kom. p-piller kan man utan risk bara släppa fram blödning var 3:e karta om man vill.

Fridaaaa
0

#18 P-spruta är redan uteslutet eftersom jag är så nålrädd. 

Jag testade att skjuta upp mensen när jag hade vanliga p-piller men det mådde jag inte bra på. Mensen blev väldigt oregelbunden, mer mensvärk osv.

[Rumpstek]
0

Jag har steriliserat mig.

bohan85
0

#19: ja alla klarar det inte, en del får också mellanblödningar då.

Men din barnmorska kan säkert hjälpa dig att hitta ett bra alternativ!!

Fridaaaa
0

#20 Inget p-medel enligt mig.

#21 Ja för hoppas på det, se vad hon säger på måndag, vet inte om det blir samma jag hade sist heller (var första gången jag gick just dit)

MsSofieG
0

Jag har Prionelle och trivs skitbra med det :) Kan bli lite små känslig emellanåt men annars är allt finnemang! Bästa p-pillret jag har haft :)

[Rumpstek]
0

#22 Det är ju ett preventivmedel, det förhindrar graviditet.

Fridaaaa
1

#24 Läs om läs rätt. Inget p-medel för mig. P-medel är för mig tillfälligt, sterilisering är permanent. Så för mig är det inte det.
Skrev inte att det inte är det.

[Rumpstek]
1

#25 Nu skrev du iofs att det var inte ett p-medel enligt dig, inte för dig.

Det är ett preventivmedel, och förhindrar graviditet.

Fridaaaa
1

#26 Det står det i #22 och har stått hela tiden.
Ja? Samma innebörd som i #22, fast annan formulering bara.
Kanske kan tolkas på mer än ett sätt, men för mig betyder det samma som i #22. Och det var #22 du besvarade från början.
Men, nu återgår vi till tråden.
Och sterilisering hade varit uteslutet vilket fall, speciellt för en som  bara är 23 år gammal. (plus då att jag räknar p-medel som tillfälliga, inte permanenta).

Så om du har erfarenheter kring p-medel får du gärna berätta, vilken sort, erfarenheter mm 🙂

[Rumpstek]
4

#27 Ja, det står att det inte är ett p-medel enligt dig. Inte att det inte är ett p-medel som passar dig.

RoxannaS
2

Hon må ha skrivit inget p-medel enligt henne, men det är ju för att hon menar att det inte är ett medel hon kan tänka sig. Hon vill ha ett temporärt medel, inte permanent. Det är självklart ett p-medel, om man vill ha ett permanent. 

Men hon vill inte ha det permanent, utan bara några år. Så  Jag ser inte varför du ska fortsätta tröka på henne om det? 
Det är inget som passar henne. Så det är ingen idé att bråka vidare om det. 

Hon vill ha hjälp att hitta någon som passar henne 🙂

[Rumpstek]
2

#29 För att det hon skrev betyder att hon menar att det inte är ett preventivmedel. För att undvika missförstånd så kan hon nästa gång använda korrekta ord.

Fridaaaa
1

#30 Kan du respektera det jag skrev, och läs om läs rätt, för jag har inte skrivit att det inte är ett p-medel. Och tala inte kring mig utan till mig istället, du är välkommen att skicka ett PM men ingen fortsatt diskussion kring det i denna tråden. Men lämna det nu.

[Rumpstek]
2

#31 Hur kommer det sig att du inte skriver till den andre personen att den inte ska tala kring dig?

Men iaf. Du skrev att det inte är ett preventivmedel enligt dig. Det betyder helt enkelt att du anser att det inte är ett preventivmedel. Hade du istället skrivit att det inte är ett preventivmedel som passar dig hade det varit helt rätt.

Sterilisering är ett preventivmedel, men som kanske inte passar alla människor.

[elmaek]
0

Jag är sååå sugen på hormonspiral. Kostar runt 1000-lappen och håller i 5 år. Så bra för plånboken jämfört med minipiller som kostar 700 kr/år, dvs 3500 kr för 5 år 😐 Vart rekommenderat hormonspiral innan jag började med Cerazette men var för feg att få upp nåt i slidan liksom… men som sagt, är så sugen på att prova för plånbokens skull men också för att slippa ta piller dag in och dag ut, få jämnare hormonbalans också. MEN… är inte så sugen på att genomlida en menstruation som blödarsjuk 😛 Men hade lätt provat annars!

Fridaaaa
0

#33 Nej har man blödarsjukan är det ju kanske inte det lämpligaste 😛 Ang kostnad, så varierar det beroende på vart i landet man bor. Men ja det blir billigare i längden och man slipper tänka på att ta piller och så 🙂 Det jag är rädd för är att få mer blödningar och mer mensvärk, inget jag vill ha, så Hmm ja får se vad UMO säger imorgon 🙂

Anonym
Anonym
0

Jag har testat:

Nevoletta p-piller - Inbillade mig att jag blev deprimerad av dem (egentligen var det en depression på g av andra anledningar), varav jag slutade

Cilest p-piller - Fungerade jättebra ett par år innan jag började få ont vid sex, sk vestibulit, kallas så när slemhinnorna torkar lite och det blir mer friktion. Kunde inte ha smärtfritt sex, så jag slutade.

Nuvaring p-ring - Mensen var sjukt punklig och jag hade ingen mensvärk i huvud taget, vilket var asnice. Däremot fick jag flytningar som satan, som ibland luktade riktigt surt dessutom. Trillade ibland ut när jag skulle bajsa, var avtändande att ha i vid sex (för mig, de allra flesta har inga problem med att ha den i vid sex), var svår att få på plats i början men när den väl satt på sin plats kände man den inte. Just flytningarna var det största problemet, visst hade man kunnat testa en miljon behandlingar men man ska trivas och känna sig bekväm och det gjorde jag inte, dessutom kostade ju redan ringarna i sig mig redan 100 kr/månad.

Evra P-plåster - Fungerade kanon, dock det enda stället där de satt på plats var på armarna (på andra ställen lossnade de förr eller senare) varav jag tillslut fick utslag av att huden blev irriterad. 

Zoely p-piller - Endast 4-5 sockerpiller (minns inte exakt) vilket innebär att man (oftast) inte blöder så mycket. Jag blödde väldigt lite och en månad kom det ingen mens alls (på gott och ont antar jag). MEN jag gick upp 10 kilo i vikt på knappt ett halvår… Det var sådär roligt. 

Nu har jag plåstren igen. Med sån där sårtejp så kan jag tejpa så plåstren håller sig på plats och då kan jag ha dem lite överallt på kroppen. Trökiga är väl att det inte är så diskret direkt.. Speciellt inte i sommar när man ska gå i bikini… då får jag väl ha plåstret på rumpan eller något sånt..:) får ibland frågor om jag slagit mig eller om jag försöker sluta röka… menmen:)

mollyt
0

#15 den p-dator som jag anänder heter LadyComp och baseras på basaltemperaturen. Det finns andra sorters datorer som fungerar på lite olika sätt men denna har jag valt då den är säkrast och enligt mig lättast.

Den har ett inbyggt alarm som ringer med ett fint litet pip som sedan stegrar till fler/högre pip tills man tryckt på någon knapp. Då tar man och stoppar in termometern under tungan och så mäter datorn temperaturen (OBS: viktigt att ta tempen precis när man vaknar, inte när man klivit upp/gått på toa osv!). Så jag har alltså min dator bredvid mig vid sängen.

Det tar kanske 30sek? att ta tempen med denna supernoga termometer - sen piper den till. Om du ska ha mens så blinkar det ett M som du får bekräfta om du fått mens - eller neka om mensen inte kommit ännu. 

På datorn finns 3 lampor; en röd, en gul och en grön. Efter att du tagit tempen under tungan så lyser det en lampa beroende på om du är fertil eller inte. Gröna lampor är sterila = ha sex bäst du vill, röda lampor = fertil prognos dagarna före ägglossning/på ägglossningen och då ska du inte ha oskyddat sex om du inte vill bli gravid. Det kan också lysa en gul lampa (vilket det gör lite oftare i början) då datorn är osäker och då därför varken ger grön eller röd lampa. När du köpt p-datorn som denna så bygger den på en avancerad logaritm över menscykler - men ju mer du använder den desto mer lär den känna din egen menscykel och det blir allt färre osäkra dagar :) 

Som sagt är den rätt dyr i inköpspris om man inte tar den på avbetalning. Men den passar mig - och andra som vill ha KOLL. Om man jobbar skift eller har väldigt regelbunden menscykel fungerar den sämre - och då tror jag att man blir missnöjd om man får fler osäkra dagar. 

Men den är helt hormonfri, är ett av de allra säkraste preventivmedlen(!) och är alltså mer säker än kondom (som går sönder) och p-piller(som man glömmer ta/kräks upp/har diarré)! Man får dessutom en mycket stor kunskap över hur kroppen fungerar ;) Haha! Passar mig HELT PERFEKT!

Fridaaaa
0

#36 Låter ju bra att slippa hormoner mm. Men för en student är det inte aktuellt om den är rätt dyr i inköp 😕 Annars låter den perfekt!

mollyt
0

#37 Jag tror att du kan få den på räntefri avbetalning om det är ett alternativ för dig. Jag har aldrig köpt något på avbetalning (ännu) så jag sparade pengar några månader innan jag köpte min.

Jag är också student, men jobbar extra på helgerna.

Fridaaaa
0

#38 Känner att jag inte vill ha saker på avbetalning, speciellt inte om det skulle vara så att jag inte trivs med det. Jag är sån: betalar med en gång, annars får det vara. Är sån med typ allt.
Ja jag jobbar extra ibland men många kurser är böckerna svindyra, sedan är det allting annat som ska betalas, så vill inte ha något liggandes på avbetalning tyvärr. Det lilla vi kan spara, är till ev veterinärvård eller till bilarna. Finns inte mycket över till annat när allting är betalat tyvärr

Googlade och den jag hittade kostade 3695 kr. Skulle ta evigheter att spara ihop till det :/ Och läste lite kring den, att det är som att använda sig av "säkra perioden" fast med datorn, nja inte helt tillförlitligt från min sida.

Se vad UMO säger imorgon

Portie
0

Jag satte in en p-stav för en månad sen ca, hade Cerazette innan och det funkade bra med dom med, hade inga blödningar eller nåt och har heller inte haft särskilt mycket biverkningar av staven. Så änsålänge trivs jag jättebra med den, jag slipper tänka på att ta piller och oroa mig för att glömma.

Betalade 100 kr (håller i 3 år), mycket mer värt än att fortsätta med cerazette som kostar ca 300/kvartal om jag inte minns fel.

När staven sattes in så fick jag bedövningssalva som skulle verka i nån halvtimme (egentligen en timme men vi satte i den tidigare för ville ha det avklarat) och det enda som känns är när hon drar i huden innan, sen är armen lite mörbultad men det gör inte direkt ont. Ingen aning om hur det går till när den ska tas ut dock.

nlinds
0

Jag har provat. Hormonspiral, kopparspiral, P-stav, p-plåster, Cerazette, P-ring, och inget av de har fungerat. Verkar som jag är vääääldigt känslig med dedär hormonerna, får humörsvägningar, mår ofta illa, gått upp i vikt, osv osv. Har Hormonspiral nu och tänker ta ut den så snart jag kan. Det bästa jag har provat är FemCap . Det är som en pessar som man kan låta vara inne i 2 dagar, hormonfri, mer kan du läsa här ( http://www.femcap.se/ )

Funderar nu på att köpa en P-dator då jag hört väldigt mycket positivt om den 🙂 Men tyvärr så är den såååå dyr :(

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Rumpstek]
0

Det finns ju även pessar, finns i olika varianter.

Fridaaaa
0

#42 Läste nu, står att man ska måste planera innan samlag? Känns sådär.
Samt lägre effekt än andra, hmm, känns för högre risk att bli gravid? Lär oroa mig mer då 😕 Sedan koma ihåg att ta ut den efter 48h (eller vad det var) hmm…

Nej får se vad de säger, ska vara där i eftermiddag

[Rumpstek]
0

Så mycket planering innan samlag tycker jag inte att det är, man brukar väl på ett ungefär veta när sex kan vara lämpligt? 

Det finns ju två olika varianter, jag har inte provat cervixpessaret, däremot det andra, och jag fann det mycket bra.

annainorrland
1

Jag använder samma som #13 ladycomp p-dator som mäter kroppstemp. Som sagt dyr engångskostnad men jag har haft min i 6 år nu så jag tycker helt klart det är värt det då jag sluppit stoppa i mig hormoner och det blir inte så dyr årskostnad om man använder den några år. Jag har också väldigt punktlig mens och då funkar den kanon med väldigt få osäkra dagar.

Fridaaaa
1

#44 Hur menar du? "när det kan vara lämpligt"? Man kör väl för det mesta när andan faller in, alltså spontant 😛 Då vet man ju aldrig.

Åsa S
0

Det finns pessar man kan ha inne 48timmar i sträck och bara plocka ut och tvätta och sedan sätta tillbaka ex. på sån är femcap så nej man måste inte planera när man har pessar. Pessar är gratis i en del landsting.

Fridaaaa
0

#47 Så stod det på femcap´s sida i alla fall. 
Jag är dock rädd att jag glömmer bort den efter 48 timmar (minnet är bra men kort). Och sedan då att det är mindre säkerhet i den kring graviditet. Känner att jag lär bli mer orolig då.

[Rumpstek]
0

#46 Så om andan faller på när ni är på stan så uppsöker ni bara en toalett?

I annat fall vet man väl i det stora när båda kommer vara tillgängliga, och det finns möjlighet till sex.

Glömmer du p-pillren nu? Tamponger?

MalinMalvina
0

Jag har kopparspiral, funkar kanon och kan sitta i in10 år, tar ut den superenkelt hos barnmorskan om jag vill skaffa barn "innan tiden gått ut" :) Jag klarar inte hormonerna i andra p medel så för mig var detta det bästa alternativet ;) Dock som någon sa ovanstående, du måste ha varit gravid då det underlättar. Spelar ingen roll om det blivit födsel eller abort :)

Anonym
Anonym
0

Jag är sjukt skeptiskt till p-datorn. Ser en anledning till varför de barnmorskor jag eller mina vänner träffat inte har sagt ett knyst om den.. för att den troligen inte rekommenderas.

Fridaaaa
0

#49 Självklart inte. Var inte det jag sa heller. Att du orkar… Det är slutdiskuterat eftersom du läser på ditt egna vis. Respektera det tack! #50 Jon gav det på förslag till mig att ha det trots att jag inte varit gravid någon gång. Blir att testa p-ring nu, hon trodde att det skulle passa bra samt att hon trodde att jag behövde östrogenen, trivs jag inte med p-ring ska jag gå över till p-piller jag haft innan :)

Anonym
Anonym
0

#52 Många är mycket nöjda med sin p-ring, även om inte jag var det, så det ska nog gå bra! Lite klurigt att få den på plats i början men man lär sig :)

Fridaaaa
0

#53 hoppas på det :)

[Rumpstek]
1

#52 Du behöver inte vara otrevlig. Men vad är då problemet? Det är bara att sätta in pessaret en stund i förväg. Om du kommer ihåg att ta p-piller och plocka ut tamponger så är det nog ingen risk att du glömmer ett pessar.

Sen så behöver man inte varit gravid för sätta in en kopparspiral.

[Rumpstek]
0

#50 Man måste inte varit gravid, men det gäller att få rätt storlek på den.

Karmatarerskanise
1

55 Men varför tjatar du om det? Uppenbarligen är hon inte intresserad av det. Släpp det.

Fridaaaa
2

#55 Jag är inte otrevlig, det är du som tragglar och tragglar fast jag har bett dig att sluta. Har sagt att du är välkommen att diskutera via PM; men där vägrar du ju svara. Jag använder inte tampong. Jag sa inte att man måste ha varit gravid heller.  Här får du inte fler svar av mig. Enbart via PM, om det inte har med trådens ämne att göra vill säga

AnnaFagerell
0

Har min tredje hormonspiral och är jättenöjd. Har tidigare haft stora blödningar och smärtsamma dagar. Idag har jag inget eller nästan inget.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Forest]
0

Tror jag testat det mesta kopparspiral,hormonspiral båda två vart jag gravid på och det vart först en son sen en dotter. mini-piller kommer inte ihåg vilket märke sen på p-pillerna jag provat men det är flera olika. Alla har jag ändrat mig kort stubin ofta på mycket dåligt humör  inte alls mig själv så att säga. 

Jag har inte provat P-ring o det ska jag kolla även jag lite närmare på idag använder vi inget  preventivmedel och det har funkat i aktivt sexliv i 11 år men det skulle vara skönt att veta mer när mensen ska komma och att man kan känna sig mer trygg att inte bli gravid då vi inte ska ha mer barn. Berätta gärna själv hur P-ringen är Frida 😉

bohan85
0

Hur gick det idag TS?

Karmatarerskanise
1

61 det står i 52.

Mirinda
1

Kan inte låta bli att undra om den där p-datorn är en smart affärsidé snarare än ett bra preventivmedel. Någon här ovan skrev ju att det funkar som säkra perioder. Det kan man praktisera utan en dyr dator.

Det man ska vara medveten om är att mensen ska vara väldigt regelbunden och att man bör ha några dagars marginal. Sen är det ändå inte en jättesäker metod. Min son kom till under en "säker" period.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Pluupp
0

Hade p-piller (Trinovum 28) i ett år.

Min sexlust försvann totalt, så jag slutade med dem. Nu kör vi med kondom, men jag funderar på att skaffa kopparspiral.

mollyt
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#51 och #63 En p-dator är inte samma sak som säkra perioder. Säkra perioder är att man själv ska räkna antal dagar mellan mensen för att på så vis kunna gissa när man ska ha ägglossning och därför undvika att ha oskyddat sex. Detta har ett pearl index på 2-20 (vilket motsvarar 80-98% säkerhet att man inte blir gravid). Att endast räkna på antal dagar mellan mensen kan vara osäker då alla kvinnor inte har precis regelbunden mens så att det går att räkna ut när man ska ha ägglossning.

En p-dator som mäter basaltemperaturen räknar inte på dagar mellan mensen på det sätter som vid manuell räkning. Eftersom den basala kroppstemperaturen höjs vid ägglossning så vet datorn när du HAR ägglossning och alltså inte när du har räknat ut att du borde få ägglossning. En p-dator lär sid alltså din personliga menscykel - hur många dagar just DU har mellan mens och ägglossning osv. Eftersom det är så små skillnader i tempereratur så räcker det inte med en vanlig termometer - då p-datorns termometer mäter i hundradels grader. Min vanliga "jätte bra termometer" som jag använde förut som febertermometer visade olika värden varje gång - alltså om jag tog om temperaturen 6 gånger i rad så visade den aldrig samma. Att ha en vanlig (oexakt) termometer fungerar alltså inte. En p-dator är på så vis väldigt exakt och om man bara har sex när man "får". Den har ett pearl index på 0,7-1 vilket innebär att du till 99-99,3% sannolikhet inte blir gravid. Det är alltså SÄKRARE att använda en basaltemperaturbasserad p-dator än att använda kondom som beräknas ha ett index på 2-15 (85-98% skydd) då de kan gå sönder vid samlag osv.

Jag jobbar som ett annat legitimerat yrke, där jag är tvungen att uppdatera min kunskap och vidareutbilda mig. Jag blir ledsen och arg över att barnmorskor och läkare inte gör det samma. Jag kommer åt precis samma datorbaser med medicinsk forskning som de gör. Så om JAG kan läsa den forskningen så tycker jag att det är pinsamt att de inte läser på bättre innan de uttalar sig om att det inte skulle vara ett bra preventivmedel. 

På samma sätt som att en kvinna kan vara kapabel att äta en tablett varje dag så är hon säkert kapabel att ta temperaturen i munnen när alarmet ringer på morgonen. Det är inte svårare än så. Jag blir så trött på hela läkemedelsindustrin där vi ska så självklart vilja stoppa våra kroppar fulla med hormoner - som man VET ger ökad risk för bröstcancer och blodproppar. Jag tycker att det är skamligt att kvinnor inte får bättre information om andra alternativ. De som har detta som yrke borde vara bättre pålästa så att de kan ge goda råd på riktigt, inte vara så konservativa och köra på "det gamla goda" och vad de har hört eller lärt sig för 15 år sedan.