mens
hej ! jag får inte min mens så ofta alltså den är väldigt oregelbundet och jag är lite oroligt över det . Har haft det väldigt jobbigt det här sista tiden.
Kommentera snälla ! :)
Hur länge har du haft mens?
Hur gammal är du? Har du haft sex? Har du mycket mensvärk när du väl har mens? Är du frisk för övrigt?
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Har det alltid varit såhär?
/Christine
#1 sen oktober 2012
#2 jag är 14 snart , nej jag har inte haft sex men brukar onanera mig,Inte så jätte mkt mensverk men jag vet när jag kommer att få den , ja jag är helt frisk , har aldrig varit allvarligt sjuk . :)
#3 inte riktigt i början… Jag fick det typ som vanligt men lite oregelbundet men förra ggn så dröjde det 5 månader för den att komma sen fick jag den i 6-7 dagar och så gick den. Nu har det gått typ 1-2 månader sen jag fick den sista gången.
Jag är faktiskt lite oroligt för att min mamma vet inte ens om det här hjälp mig ! <3 tack ! <3
Okej, då tycker jag att du ska gå till ungdomsmottagningen eller skolsköterskan och berätta om dina problem. Du behöver nog bli undersökt för att få reda på vad det handlar om. Det behöver inte vara något farligt men det låter inte riktigt normalt så du bör få kollat upp det.
/Sjöis
Om man är för gammal för ungdomsmottagningen, vart vänder man sig då?
Vårdcentralen eller om du har någon annan läkare du går till.
/Sjöis
Jag tror det är helt normalt. Min mens var väldigt oregelbunden första åren som jag hade mens. Den kunde hoppa över ett halvår ibland och en gång varade mensen jättelänge (i 40 dagar i rad!) Och jag var livrädd att jag hade cancer eller något allvarligt fel. Men från när jag blev 20 år ca så har mensen varit normal och regelbunden.
tack sååååå himlaa mkt för alla svar :) <3
#10 tack ! nu är jag mkt lugnare ! <3
Det låter helt normalt i mina öron. Men gå till umo eller skolsköterska om du är orolig som sagt.
/Christine
#13 tack ! <3
Att man får oregelbunden mens är inget ovanligt det kan ta flera år innan men kommit in i sin "menscirkel". Så det låter helt normalt och oroar man sig så kan det strula mer pga man oroar sig ;)
Om man har haft mens i över 10 år och den fortfarande är oregelbunden, bör man kolla upp det?
#16 - Du gör som vill, planerar du barn i framtiden är det ju bra att få hjälp, men dom gör inget om du i dagsläget inte planerar barn.
/Christine
#16 Jag känner 2st som har oregelbunden mens. det kan gå månader mellan blödningarna. båda har cystor. Jag kommer inte ihåg exakt var för det var längesen vi pratade om det, kanske var det vid äggstockarna.
Min mens var fruktansvärt oregelbunden också, men det berodde på mitt psyke att jag var deprimerad. Den kom när jag fyllde 14. Och har kommit och gått som den själv velat. Nu när jag är "frisk" i psyket för första gången på 11 år, så har mensen faktiskt kommit 1 gång i månaden. Inte exakta datum men varje månad i alla fall. (Är 20 nu).
Så de är säkert bara något ofarligt. Ostabil i måendet, mensen har inte kommit igång ordentligt. Osv. Finns många anledningar. 🙂
Så oroa dig inte, oro kan även skjuta upp mensen. Om du tänker att "nu kommer den säkert" eller "den kommer ju aldrig" så kan de påverka att den inte kommer.