Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpms
Läst 3216 ggr
AngelicFriend
1

Menssmärta?

Hej. Jag har mens just nu och nästan alla mina vänner får jätte ont när dom har mens. Men jag känner ingenting, känns som jag inte ens har mens. Varför får jag inte ont? Är glad för det men är förrvirrad. / 12 åring

Heej

Scorpio97
0

Jag har fått höra att det egentligen är naturligast att inte ha någon smärta. Får man ont så har man någon form av obalans. Så sa min läkare i alla fall.

Jag får ont vissa gånger och vissa gånger inte, så det kan ju variera. Första gångerna hade jag inte ont alls, så tyvärr kan det hända att du också får mensvärk senare. 

När jag gick på akupunktur så slapp jag all mensvärk och mensen blev mycket mer regelbunden, det var ganska skönt

//Jessie

AngelicFriend
0

Ja erkänn det är jätte skönt att inte få ont. Har aldrig fått ont, har alltid varit rädd när jag inte fick min mens för min kompis kunde inte ens springa. 🙂

Heej

bohan85
2

Att det skulle bara bero på obalans att man har mensvärk eller inte känns inte som hela sanningen. Livmodern drar ju ihop sig för att stöta ut slemhinnan. Sedan om man känner av det eller inte kan jag tänka mig beror på hur kraftigt ens livmoder drar ihop sig.

[Devya]
2

#3 Nä, precis. Livmodern är ju en muskel och då den drar ihop sig och stöter ut slemhinnan så kan det ge upphov till mer eller mindre träningsvärk, vilket sen är då mensvärk.

Karmatarerskanise
1

1 Som ovan skrivit är det naturligt att få verk eftetsom musklerna jobbar.

SJB
1

Ifall du fått mens ganska nyligen så kan jag säga att jag hade inte alls ont när jag fick min mens förr, speciellt så länge den var oregelbunden, men nu ca 3 år efter är det rena helvettet att få mens. Har till och med fått receptbelagda tabletter för just mensvärk

pyromanen
0

Från jag fick mensen vid 14 och till jag steriliserade mig vid 40 hade jag knappt nån mensvärk alls. Kunde vara lite svullen och känna nåt litet mol över ländryggen ibland.  Det verkar vara jätteskilllnad från kvinna till kvinna helt enkelt. Var glad o nöjd med din tur bara :-)

Vevvis
1

Jag önskar att jag jade samma tur som dig! När jag har mens kan jag inte ta mig upp ur sängen på morgonen för att det gör så ont! Du ska vara glad över att du har en sådan enorm tur! :)

Josse5233
0

Åh, vad underbart det låter! 😃 Jag kan knappt röra mig när jag har mens, gråter/skriker av smärta och mår superdåligt.

Ha en trevlig dag! 

Gasoline
0

När jag var yngre, innan jag hade börjat med preventivmedel och när jag använde det, så hade jag ingen mensvärk alls. För att vara helt ärlig så tyckte jag att de som hade så ont att dom knappt kunde röra sig verkade lite löjliga. 

Men nu vet jag att dom verkligen inte är löjliga, något år efter att jag slutat med preventivmedel fick jag "plötsligt" jätteont när jag ska ha mens. Jag kan knappt röra mig, det värker och har sig. Det känns som att jag är skitnödig fast jag inte är det. Jag blir illamående och får svettningar. Jag kan knappt gå när det kommer. Som tur är så brukar det bara vara så första dagen. 

Jobbigaste är ju när det kommer på jobbet, då man måste vara lite fokuserad och faktiskt jobba. När jag är hemma lägger jag mig i soffan och försöker sova bort det.

cissi_1993
0

när jag har mycket att göra och är stressad får jag mycket mens värk om jag har det lugnt och skönt så slipper jag den helt. men slipper du den ska du va glad

CatchFatch
0

Jag brukar vakna av mensvärken, känner igen den direkt!
Då är det bara att springa på toa, slänga in en vetepåse i micron så fort som möjligt och hoppas på det bästa.

Spytt av smärtan ett par gånger, gråter, trycker emot på magen och har vetepåsen så varm att det bränns ( vetepåsens värme är det enda som hjälper).
Är fruktansvärt!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Hoseok
0

Jag hade ingen mensvärk i din ålder. Värken kom inte förrän när jag var runt 17, men då blev det mer kramp och illamående än värk.