Inte intresserad
Jag har för ett tag sen träffat en jättegullig kille, han är snäll, omtänksam och allt sånt, och jag bryr mig otroligt mycket om honom men jag känner ingenting för honom!
Det var inte ett problem först, då jag inte förstod att han VAR intresserad, men sen så började han fråga saker som visade rätt tydlig att han var det (typ vilka underkläder jag hade på mig, skickade massa hjärtan-smileys, frågade om jag kunde tänka mig ligga med honom i framtiden och började kalla mig älskling)… Han är verkligen inte min typ, alldeles för klängig och svartsjuk, vill sms:a hela dagarna och blir sur om jag inte svarar direkt, men vet inte hur jag ska säga det till honom utan att förlora honom som vän…
Jag kan inte säga det rakt ut heller, för har hört av en gemensam vän att han hotat fd flickvänner att ta livet av sig om man avvisar honom??
Börjar kännas riktigt jobbigt, men vet inte hur jag ska ta mig (och honom) ur det här utan att någon blir skadad?
Ignorera eller så säger du rakt ut. Du skriver att han hotat att ta sitt liv, uppenbarligen har han dels ex som uppenbarligen skitit i hans hot, sen så lever han ju uppenbarligen så att ta livet av sig verkar han inte gjort. Låter kanske hårt men jag hade bett han dra och inte lyssnat så mycket på vad andra påstår att han kommer att göra. Om man inte mår bra så ska man skita i sådana personer.
Håller nog med #1. Bättre att redan nu göra klart för honom att det inte kommer att bli något än att han får fortsätta hoppas och kanske få starkare känslor för dig.
Det är inte snällt att låta honom hoppas. Om han nu hotar med än det ena än det andra så är det naturligtvis obehagligt men det är inget du kan göra något åt. Det är han som måste ansvara för sig själv och sitt liv.
Det är klart att jag förstår att jag måste göra det klart för honom så snart som möjligt, det är därför jag frågar om hjälp för vad jag kan säga till honom utan att han tappar greppet? :)
Jag vet att det inte är mitt jobb att hålla honom vid liv, men jag tycker man har ett visst ansvar mot sina medmänniskor att INTE göra sånt som driver andra till självmord?
Nej du har inget som helst ansvar över hans känslor.
Att du inte känner någonting för honom är inte ditt fel.
Det är fruktansvärt att styra andra med hot om självmord.
Han måste själv ta sitt känslomässiga ansvar!
#5 Man driver inte en människa till självmord genom att säga att man inte är intresserad av att ha sex eller av ett förhållande.
Eftersom han dessutom använt samma hot mot flera andra så skulle jag snarare säga att han använder det som utpressning.
Du har ett ansvar att vara så sjysst du kan och göra det som är rätt för dig. Du måste ta ansvar för dig själv och han för sig själv. Om du inte visar tydligt att du inte är intresserad så sviker du dig själv och det är värre än något annat.
Nu har jag funderat lite och jag tycker inte alls att du behöver hymla med det här.
Det han gör mot dig är fruktansvärt. Det är verkligen inte okej att försöka kontrollera en annan människa.
Det är faktiskt den där jättegulliga killen som gör fel.
Han begår övergrepp mot dig när han agerar svartsjukt, och att han till råga på allt får dig att känna dåligt samvete över att du inte vill spela med i hans fantasier är oacceptabelt.
Du har rätt till din kropp och du får välja att tycka om vem som helst.
Om han inte respekterar dig och dina val så har han inte i din närhet att göra. Sanningen kan vara brutal men fina relationer byggs inte upp under hot!
#7 #8 #9 Jo ni har rätt, har inte riktigt tänkt på det sättet… Det är lätt att glömma att man måste respektera sig själv också ^^"
#10 Precis :D Det du säger är helt rätt, självklart skall man respektera sig själv.
Jag har själv varit i samma situation som dig och det tog mig många år innan jag förstog hur det gick till. Hur hamnade jag där egentligen?
Alldeles för sent kom jag på att man inte alls behöver vara tillmötesgående mot den som inte alls tillmötesgår mina villkor!
Angående hela "självmords"-grejen. Man ska aldrig, notera Aldrig, stanna kvar hos en människa som hotar med att ta livet av sig om man inte stannar. Det uppfattar jag som verbal misshandel.
Så om han slänger ur sig saker som att han vill dö för att du inte gillar honom, då måste du sätta ner foten och berätta att du kommer finnas där för honom ändå (Om du nu vill det) men att han måste sluta skriva sådana saker för att det ska funka.
Har man känslor för en person är det oftast bara destruktivt att försöka vara vän med den personen. Jag tycker inte du ska sträva så högt efter att ha kvar honom som vän. Säg att du inte är intresserad och låt honom gå vidare. Det är det bästa.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Uppenbarligen snackar han mycket skit, eftersom han fortfarande lever trots att det är slut med exen 😎
För övrigt är hot om.självmord aldrig anledning tiöl att vara oärlig. Man måste säga som det är när det kommer till känslor.
Jag hade sagt hur läget var alltså inte intresserad av honom. Är personen som det låter lite påstridig o inte vill förstå läget skulle jag kanske lagt till inte intresserad för fem öre eller annat för att just visa NEJ nu NEJ flera år framåt.

Är man klänging och svartsjuk är man verkligen inte snäll och omtänksam! De två är liksom motpoler.
Sen kanske man försöker framstå som att man är snäll och omtänksamm om man i själva verket hör till den svartsjuka och klängiga sorten, men det är oftast ett sätt för att skaffa sig ytterligare kontroll, medvetet eller omedvetet.
"Om du mår så dåligt att du inte vill leva längre är det väldigt viktigt att du söker professionell hjälp. Det är ingenting jag kan hjälpa dig med."