Bröst frågor!
1.Hej, jag är 13 år och har bröst som är ca 8 cm "långa". Jag använder en hårdare version av en top. Men på senare tid har jag fått ont, hela tiden. Både med och utan top. Vad ska jag göra?? 2.Ibland oroar jag mig över att brösten slutat växa, sen i somras har det inte växt någonting. Jag är orolig över att dom slutat växa.. Jag äter hyfsat bra, sover ca 6-9 timmar varje natt och är ute varje dag minst 3 timmar jag går. Annars så är jag väldigt underviktig, jag är 157 cm och väger 32 kg. Kan dom ha slutat växa redan?? 3.Är det normalt att brösten är väldigt olika stora? Ibland får jag ångest över det.. Tacksam för svar! /13 åring
Om första punkten kan jag säga att man brukar få väldigt ömma bröst när de växer eller när mensen är på gång, att massera de försiktigt kan göra så det gör mindre ont och så växer de då också.
Och ja det är normalt att brösten är olika stora, så är alla tjejer! Vissa är det liten skillnad på och hos andra är skillnaden lite större men de är aldrig lika stora, samma sak med fötter, händer osv. Det är absolut inget att ha ångest över, det är naturligt :)
1. Du kan ju prova en vanlig BH, som ger mer stöd. Sen är det vanligt att brösten ömmar lite. Om det gör jätteont så kan det vara bra att kolla upp det.
2. Brösten kan växa till du är tjugo, så jag tror inte du behöver oroa dig (: Mina växer fortfarande, men mycket långsammare, och jag är sexton.
3. Det är väldigt vanligt att brösten är olika stora. Oftast rättar det till sig senare.
//Jessie
Du är fortfarande väldigt ung så att brösten skulle sluta växa redan nu är inte så troligt. Man brukar säga att brösten växer fram tills man är ungefär 20 år gammal. Att brösten ömmar kan bero på olika saker men vanligast är att de växer eller att man håller på att få mens.
Vad det gäller olika storlek på brösten så har nästan alla kvinnor mer eller mindre olikstora bröst.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Tack till alla som svarat:)! Kan tillägga att jag fick min första mens i september förra året men den har inte dykt upp igen efter det.
#4 Första åren är den ofta oregelbunden (: Den kommer nog snart igen, sen blir den mer och mer regelbunden
//Jessie
Du väger ju väldigt lite för din längd många kvinnor får inte mens ifall de väger under 40-45kg + brösten blir inte så stora ifall man väger lite de består ju till viss del av fett, går man upp i vikt brukar de bli större.
Jag tänker på din vikt du väger inte alls mycket visst det beror på hur man är byggd och den biten :) Men jag var som 13 år sluta jag själv växa jag vart inte mer än 157 i din ålder vägde jag 40-43 kg jag vet att jag pendlar alltid 3 kg. Det var inte fören jag vart 17 år som jag vägde 48 kg den höll jag tills jag vart 24 år sen öka jag lite till beroende på barn och sluta rida=åt mer regelbundet eftersom jag inte var i stallet. Mina bröst växte inte efter jag gick i 8 an, jag stanna i B kupa och det tycker jag ser normalt ut större skulle jag inte vilja ha eftersom jag är så kort. Att brösten ömmar kan bero på att dom växer, ofta har man lite olika bröst vissa ser man inte på att ena är en aningen mindre än den andra men lite brukar det vara ändå. Detta kan man "trolla" med en bh genom ha lite mer utfyllnad i ena bh 😉
Som be kan jag rek att man köper en bh som ger mer stöd det finns fina enkla som passar bra för din ålder sportar du så tycker jag man kan titta även på sport-top/bh :) Det hade jag alltid.