Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 22028 ggr
[xMondSy]
0

Gyn. cellprovtagning

Igår var jag på min första gynekologiska cellprovtagning och hade läst och fick höra att det kan komma lite blödning efter. Nu har det gått 1.5 dygn sedan undersökningen och hela dagen har den varit som ett par dagar in vanlig mens om jag ska jämföra. Igår ett par timmar efter undersökning så fick jag mig en slemmig blod blandning som resultat efter då. Men som sagt hela denna dagen har den varit som en vanlig mensdag? Ni andra som har gjort detta, hur länge brukar ni blöda? Och brukar den vara som en helt vanlig mensdag? Jag förstår att alla reagerar olika, men tänkte så att man kan vara förbered på att ev. Ha det i ett par dagar isf.

Vyer
1

Jag blödde inte alls efteråt.

Evelina!
0

Blödde inget alls jag heller. Men kan det inte vara din vanliga mens som kom?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Mitralis
1

Jag brukar alltid blöda lite efter cellprovtagning så jag brukar ha en binda med mej till gyn.
En gång när jag skulle ta cellprov på grund av blödningar så råkade hon ta cellprov så att det blödde mer än det brukar. Den som kunde sy hade åkt hem så hon skickade hem mej med en tampong. När jag sedan tog ut tampongen så bara rasade det ut blod och jag blödde igenom en nattbinda på 5 minuter. Åkte in på akuten där de lagade mej och dagen efter fick jag åka hem i skick som ny 🙂
Det är otroligt svårt att få stopp på en blödning i slidan eftersom såret inte kan lufttorka och bilda sårskorpa. Mensblödningar är ju en helt annan sak. Ring 1177 och fråga vad de tycker att du ska göra.
Hoppas att det går bra för dej också🙂

[xMondSy]
0

#2 Min vanliga mens hade jag förra veckan. Så den är det ju då inte.

#3 Hon sa när hon var färdig "Det kom en droppe blod nu" och skickade med mig en binda. 
Det är ju inget jag stör mig på så, då det inte är mycket som kommer. Utan jag tänkte bara mer på om det kan vara i ett par dagar då det står på 1177s hemsida om detta att det går över efter en dag.

Mitralis
0

#4 Det kan nog vara lite olika hur lång tid det tar innan det läker ihop så det är säkert ingen fara om det inte är några mängder 🙂
Jag fick ju som sagt en störtblödning utan dess like och då var det bara att åka på akuten.

[xMondSy]
0

Jag får väl vara en snäll flicka och vänta ut det, tur det bara är var 3e år :-)

bohan85
1

någon droppe blod kan komma (jag jobbar med att ta cellprov). Sen är vi förstås olika, en del känsligare än andra. Men man knipsar ju inte av någon bit utan bara stryker med en spatel och roterar en borste i livmodertappens öppning, då kan man orsaka en liten blödning.

Mitralis
0

#07 Mej knipsade de på. Kanske delvis därför som det blev lite tokigt den gången.

Intehärutandär
1

Aldrig blödit vid cellprov, vid vävnadsprov därimot. Fast då knipsar de ju 10-20 bitar. En halv dag kom det lite blod då. Kanske värt att kolla upp om Du blöder länge. Vid vävnadsprov fick jag blodstoppande på tampongen hon satt i.

Aleya
0

Jag brukar blöda efter cellprov. Jag är så skör i slemhinnorna att det är därför. Ibland har t o m mensen kommit för att jag tagit provet. Men då ska mensen vara nära för att det ska ske.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annia1
0

Mitralis när du fick din störtblödning var det verkligen ett vanligt cellprov som togs då. För som bohan85 säger så brukar dom använda en spatel (eller tops) eller en liten borste.

Det du skriver i #3 så låter det mer som dom tog ett prov som skulle genomgå en större undersökning än vanliga cellprovet.

Det du skriver att dom knipsade av det brukar man göra när man fått konstaterat att man har cellförändringar (från första vanliga cellprovet) och tar andra provet som ska genomgå en noggrannare undersökning och det brukar göras under lolkalbedövning.

När det gäller mina egna cellprov så kan jag inte komma ihåg att jag blödit vid nåt tillfälle. Men jag kan tänka mig att det beror på vart man är i menscykel för man är ju olika känslig beroende på vart man är.

.

polgara
0

PÅ mig har dom iaf knipsat av prover flera gånger o aldrig fått nån lokalbedövning, jag ahr iof haft cellförändingar o får därför gå med jämna mellanrum o ta nya prover

Dessutom sökte jag förlångvariga blödningar för en dryg vecka sedan o då körde dom upp en kateter upp genom livmodertappen, det gjorde jävligt ont o inte ens då nån som helst bedövning, i dessa prover knipsades det av rätt stora bitar dessutom, jo jag vick se dom när de låg i en burk

Men jag har aldrig fått nån blödning efter en vanlig cellprovstagning

Karmatarerskanise
0

Vid cellprovstagning klipper man inte av bitar som sagt. Det är först vid cellförändringar som det görs. Läs gärna här om cellprovstagninghttp://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Undersokningar/Gynekologisk-cellprovtagning/

12 En kateter används för att tömma blåsan. Varför skulle dom sticka en sådan i livmodertappen?

[Forest]
0

Jag blöder mindre än vanlig mens, 3 dagar och inte så rikligt som jag annars blöder vid mens.

mollyt
0

Jag har bara hunnit ta ett cellprov och efter det så blödde jag inget alls - men var väl lite öm som mensvärk några dagar kanske.

[xMondSy]
1

Tackar så jätte mycket för alla svar! Och alla är vi ju olika som sagt, men förhoppningsvis har slutet närmat sig då det var väldigt svagt nu ikväll jämfört med mitt på dagen innan.

polgara
0

#13 Det var ingen vanlig kateter vad jg förstog det som utan nån dom förde genom livmodertappen iaf, gjorde jävligt ont i vilket fall o dom knipsa av bitar med den, rätt rejäla sådana oxå

Karmatarerskanise
0

17 menav vilkenanledning? Kateter är kateter.

polgara
0

de tog prover för att jag hade en infektion samt blödningar, gyn läkaren sa iaf att hon skulle köra en kateter genom livmodertappen så jag antar att det var nån form av kateter, jag såg ju inte själva grejen men ont gjorde det

bohan85
3

#13, fast ordet kateter innebär inte att det är en urinkateter.  En infart man har i tex armen om man skall få ha dropp heter perifer ven kateter så det betyder bara att det är ett rörformat ihåligt "instument"

Karmatarerskanise
0

20 trodde att kateter alltid används för att leda vätska.