Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2906 ggr
Anonym
Anonym
2014-03-06 22:17
0

Full pappa

Hej, i helgen ska min mamma till Småland och jag, pappa brorsorna och hunden ska till några kompisar för mello. Men jag är så sjukt orolig att han ska bli så där full som han brukar. Han dreglar, snubblar och är konstig. Jag kan inte prata med honom om det eftersom att han blir så arg då… hur ska jag göra?

FjantYoda
2014-03-06 22:19
5

Är din mamma medveten om att han blir så? Blir han så när hon är hemma oxå? Tycker du ska prata med din mamma om din oro.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Fialialej
2014-03-06 22:21
1

Håller med #1. Prata med din mamma. Tråkigt att ha det på det där sättet. Jag känner tyvärr igen mig.

"På natten är alla katter svarta"

giffan
2014-03-06 22:21
2

Ta en stekpanna…. Nä skämt å sido.

Jag förstår dig… Och svårt är det för klart han blir arg, och nekar. Men du behöver hjälp att lösa det här. Finns det ingen i din närhet som du kan prata med om det? Din mamma vad säger hon? Kompisarna hur väl känner du dom? kan du pratat med dom om att det inte ska finnas sprit där?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Anonym
Anonym
2014-03-06 22:28
0

Mina kompisar roar sig åt hans dumheter som han då.. Han dras liksom med i grupptrycket när alla andra dricker, nu kommer 15 pers så jag utgår ifrån att det blir som vanligt.

BlackandBlue
2014-03-06 22:31
1

Du tror inte att du kan sova hos en kompis för att undgå det ?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

giffan
2014-03-06 22:33
2

Alltså du måste få hjälp med det här..  då du skriver anonymt kan jag inte skicka pm till dig, kan du skicka till mig?

~ Anneli ~ 

Anonym
Anonym
2014-03-06 22:35
0

#5 jo förstås, men ak vad jag kommer oroa mig för hunden:/

giffan
2014-03-06 22:41
5

#7 När det blir som värst, tar du hunden och går… ringer polisen och säger att det är fylle fest och att minderåriga är med…

~ Anneli ~ 

Anonym
Anonym
2014-03-06 22:52
0

#8 om det där var menat som ett skämt så var det inte det minsta roligt..

giffan
2014-03-06 23:07
0

#9 Nä det va inget skämt…

~ Anneli ~ 

Gimbergsson
2014-03-06 23:11
5

Låt honom bli arg, men säg hur du känner så att han vet det INNAN. Väljer han att ändå dricka så kanske du och hunden kan sova hos en kompis eller stanna hemma ensamma. Det är aldrig lätt, men om du berättar för honom så vet han hur du känner, även om han blir arg så har han hört vad dina känslor är kring hans alkoholkonsumtion. Ansvaret att hans barn ska känna sig trygga ligger hos honom och jag tror att ett seriöst samtal med din pappa kan få honom att avstå eller åtminstone dricka alkohol med måtta när ni är med. Om du känner att du inte kan prata med honom så prata med din mamma eller be om att få övernatta hos en kompis den natten.

Kram på dig!

giffan
2014-03-06 23:16
0

Fast att övernatta hos kompisar är ju bara en nödlösning. Nästa gång han dricker och blir full då?

men svårt att veta när man inte vet mera om situationen. Händer det ofta, händer det när din mamma är med?

vet av erfarenhet att polisen är bra att ta till när det behövs. Brukar vara en jäkla tankeställare när dom kommer, även för fulla personer.

~ Anneli ~ 

Gimbergsson
2014-03-06 23:23
3

#12 Ja, det kan vara en nödlösning. Men lösningen kan också ge pappan en tankeställare. "Är det så obehagligt när jag blir full att mitt barn inte vill vara med mig?" Så kanske han gör annorlunda nästa gång. Jag tror att det viktigaste är att prata med honom, även om det är jobbigt.

Jag skulle inte vilja ta till polis om det var min pappa, så länge han inte hade skadat mig eller någon annan. Men det kanske bara är jag.

Anonym
Anonym
2014-03-06 23:26
1

#11 tack hjärta* #13 absolut inte bara du, det känns helt orimligt att jag skulle skickat polisen efter farsan:S

mayolica
2014-03-07 11:57
0

Du skriver att du är sjukt orolig och frågade vad du ska göra?  då får du räkna med att få sådana råd som ringa polis… Inget man gör i första taget ,men ibland kan det bli nödvändigt att ta till som sista utvägen om en person "spårar ur "på fyllan blir elak eller helt omöjlig att ha med att göra , inte går att ha i möblerade rum…

I första hand tycker jag istället att du bör försöka prata med honom om problemet när han är nykter, går inte det måste du ta hjälp av någon annan. Det är viktigt att reda ut problemet och hitta en lösning som funkar, du ska inte behöva ha det så.

~ mayolica ~

Fialialej
2014-03-07 13:07
0

Det är så hemskt när barn ska behöva agera förälder :/

"På natten är alla katter svarta"

giffan
2014-03-07 15:57
0

#13 Om du har upplevt att föräldrar spårar ur, och inte klarar ta hand om sig själv, då är dt inga problem att ringa polisen även när det gäller ens egna föräldrar. Det gäller bara att göra det så man själv inte råkar illa ut.

Känner man att det inte är så farligt eller hur man ska säga, kanske det räcker att prata med pappan. Men min erfarenhet säger att det inte brukar fungrea så bra. Lite samma som "jag ska aldrig dricka igen" och vad hände nästa helg?

~ Anneli ~ 

Gimbergsson
2014-03-07 17:46
2

#17 Det var lite det jag menade också, "så länge han inte skadade mig eller någon annan" skulle jag inte ringa polisen. Men om det inte finns någon annan utväg så är det klart att man ringer polisen. På TS låter det dock inte som att hon råkar så illa ut att polisen skulle vara ett alternativ. I denna situation verkar det finnas ett obehag, att det är jobbigt när en förälder blir för full, i sådana situationer brukar ett samtal i nyktert tillstånd vara bästa lösningen. Risken finns att polis och hot om polis kan stjälpa mer än hjälpa deras relation då just polis känns som en sista utväg att skicka på sin pappa.

Att skicka polisen på sin pappa som är för full, "dregglar, snubblar och är konstig" hade i alla fall inte varit ett alternativ för mig. Att skicka polis på sin pappa som är för full, slåss, är otrevlig och dum hade varit ett alternativ för mig. En för full pappa eller annan släkting som "bara" känns obehaglig är kanske bättre att skicka i säng. Då det dessutom finns 15 andra personer med i bilden kanske TS kan be om hjälp där, att någon utomstående berättar att "nu är det för mycket" kan också få honom att öppna ögonen.

Blanksteg
2014-03-07 18:59
0

Som alla andra skrivit här, prata med honom! Det är det viktigaste. Om det inte hjälper, kanske ett annat sätt kan vara att försöka få honom att läsa en bok där författaren berättar om sin egen uppväxt med alkoholiserade föräldrar. Ibland kanske det är svårt att ta till sig vad sina närmaste och käraste säger, för det är ju dem som man håller mest av och vars åsikter och omdömen man kanske är mest rädd för att höra. Om ni har filmkväll kanske du också kan välja en film med samma tema. Men det viktigaste är att prata själv med honom! Och ta hjälp av vänner och släktingar. Och prata med din mamma. Det är inte alls ok att du ska behöva inta en vuxenroll och ta hand om din pappa.