Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 2139 ggr
Anonym
Anonym
1

Fira?

Hej, för 2 år sedan fick jag min första mens. Jag berättade direkt för min mamma. Jag var jätte glad eftersom att min kompis berättat att man får presenter och gå på resturang mm. Men till min besvikelse sa hon bara -okej, du har bindor under handfatet.. Nu just fick min kompis sin första och kom till skola och var super glad. Hon hade fått tårta och gått på resturang+ett par nya örhängen. Hur vanligt är det att man "firar" mensen? Gjorde ni det?

Melissa V
10

Har aldrig hört talas om att man ska fira det. Varken jag eller mina vänner, släktingar etc gjorde det. 
De var mer ryck på axeln sen iväg och köpa tillbehören

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Lexie82
2

Nu är det ju ett tag sedan jag fick min första mens, men vi firade inte. Har aldrig hört talas om någon som firat det heller, så jag tror inte det är jättevanligt.

[gossi15]
0

aså att fira mensen e ju inte så jätte vanligt här i svergie. men de e lite vanligare bland utlänningar. Då de e en stor grej att flickan blivit en kvinna och kan få barn liksom. 

MEN vi firade inte min mens , men ja fick den på nyår när jag var 11. o mamma var ju snabbt ut med de för hela släkten , "gossi" Är en kvinna nu! Oh alla ba oh grattis!! osåd…är..

[Thew]1
0

Min mamma tyckte vi skulle gå ut och äta när jag fick min första mens så vi firade lite kan man säga

ChristineL
3

I vissa kulturer firar man, men det är extremt ovanligt bland svenskar. Jag känner ingen som gör det.

[Thew]1
0

#3 Haha, min mamma sa också typ såhär: ASTRID, Du är en kvinna nu! Grattis!

MsSofieG
0

Ingen av mina vänner eller jag har fått vår mens firad :)

Scorpio97
1

Vi firade inte. Jag berättade för mamma, och hon visade vart bindorna fanns. Sen var det inget mer med det (: Har inte hört talas om någon annan som firat heller.

//Jessie

Afturelding
1

Vi firade inte, och jag hade inte velat fira heller. Jag var 14 och hade lärt mig tillräckligt i skolan för att veta vad jag skulle göra, och vart bindorna fanns visste jag sedan länge. Men det där är ju olika.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Vyer
1

Firade inte. Berättade inte ens att jag fått mens. :)

[rumelle]
12

Vem tusan firar sånt?! :S Man skulle ha en sorgvecka istället.

Karmatarerskanise
3

Firade inte själv, men hade vänner som firades.
Tycker det är en fin sak, att fira att man fungerar som man ska :) Kan inte se hur det kan ses som sorg att kroppen fungerar.

[xMondSy]
0

Jag var 10 när jag fick min mens och ropade på mamma i panik. De första hon gjorde var att ringa till mormor och säga att vi har en kvinna i huset nu xD

Jag håller faktiskt med #11 på detta, det är en sorgvecka. 

Inte vet jag varför, men jag känner mig alltid bakåtbunden när mensen kommer.

sisela
4

Firade inte och har aldrig hört talas om att man gör det. Däremot tycker jag det är en bra idé. Det kanske skulle göra att unga tjejer inte blir så förskräckta och oroliga när första mensen kommer. Bara på denna sida finns ju massor av trådar om "hur man ska våga berätta, vad händer nu, är det mens, vad ska man göra" etc etc.

mimåne
1

Aldrig hört talas om att fira det. Mens känns bara jobbigt tycker jag :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Portie
1

Öh jag tror inte någon av mina kompisar har gjort det, inte heller jag, har aldrig hört talas om att det firas.. Jag skulle nog bara tycka det var jobbigt om mamma ville fira det, skulle nog skämmas ihjäl när jag var i den åldern.

sisela
2

Fast man behöver ju inte fira det med en stor banderoll där det står "grattis på mensdagen". Tycker det låter som en bra idé med restaurang och en liten present. Liksom för att knyta något positivt till det. Eftersom så många tycker att det är jobbigt med mens så kunde det ju vara bra med något kul, om inte annat som tröst ;) Om jag får en dotter ska jag fira hennes mens, men försöka vara så o-pinsam som möjligt med det.

Karmatarerskanise
2

Förstår inte riktigt vad man skulle skämmas för om mamma eller papoa bjöd på tex enfika. Man klär inte ut sitt barn i ett "jag ghar fått mens" plakat.

sisela
8

Haha typ en student-lastbil med stora lakan på sidorna där det står "jag har fått mens, fy f*n vad jag är bra!" Och en jättebinda i papier maché, och så köra runt i stan och tuta en hel dag. DET kan man kalla att fira :)

Portie
2

Alltså i den åldern jag var i så hade jag tyckt det var mer pinsamt faktiskt, även om det "bara" var en fika eller ett restaurangbesök. Det bästa för mig var att mamma inte gjorde någon stor grej av det, utan det var till en början bara hon och jag som visste och det passade mig mycket bra.

Karmatarerskanise
2

20 Hade det varit en annan mentalitet i landet hade det inte varit pinsamt för så många.

JustMySelf
0

Vi firade inte, mamma frågade om jag visste var bindorna låg och ifall jag behöver hjälp med något, sedan var det bra med det.

Fridaaaa
1

Aldrig gjort det, för mig är det inget att fira 😉😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
0

Jag firade inget heller när jag fick min mens, vet nog ingen som gjorde det då heller… Var väl kanske inte riktigt "bindorna ligger i skåpet" utan vi hade lite mer samtal om vad det innebar att få mens (mamma och jag) för jag var 11 när jag fick min mens så vi hade inte hunnit(?) prata om det så mycket i skolan…

FjantYoda
0

Firade inte heller.. 

Men kan ju vara en kul grej, istället för att göra det till en pinsam jobbig grej som många tycker, speciellt i tonåren… vi hade en toa med EN dusch och tja vissa duschade där och direkt blev de viskningar om huruvida folk trodde DEN fått mens redan, då gick vi i 6:an typ. 

Kanske skulle bli något roligare av de hela om man firade det :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/