P-stav
Hej! Jag äter p-piller just nu p-piller men funderar på att byta till p-stav. Ni som använder det, är det bra? Hur sattes den in? Osv, vill gärna ha lite mer info 😛

Man får lokalbedövning sen sticker dem in den med en tjockare nål. Säkert jättebra p-medel när det funkar! Funkade dock inte för mig, konstanta blödningar i ca 5 månaderna innan jag tog ut den. Vet flera som upplevt samma.
#1 Okej, tack för info. Får hoppas det fungerar på mig 🙂
Kan man sätta in den på ungdomsmottagning? Eller måste man till sjukhus?
Jag har haft p-stav i snart 1 år och inte haft mens eller ont under hela tiden, men många av mina vänner hade problem med det. Men jag personligen skulle rekommendera det :)
#4 Kul!! 😃
Barnmorska gör det på vanlig vårdcentral. Både i och ur.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag tyckte att p-staven gjorde ont att ta. Använd en HEL tub emla salva och inte bara ett emlaplåster för det hjälper inte!
För mig fungerade inte p-staven, blödde konstant i 9 månader och fick infektioner pga det.
Så hoppas verkligen att du är en av de lyckliga som får en bra erfarenhet med p-stav! :)
Where you invest your love
you invest your life
#6 Okej 👍
Jag rekomenderar att prova på minipiller först då det är närmast p-staven. Så märker du att det absolut inte funkar slipper du gå igenom proccesen av att sätta in för att bara ta ut någon månad senare om det inte funkar.
Det funkade inte alls för mig då jag fick mens varje dag i över ett halvår. Tillslut blev både jag och min kropp så trött så jag gav upp och tog ut den och då slutade mensen nästan på en gång.
Jag har ätit Cerazett i 3 år och förra veckan satte jag i en p-stav då jag funderat på det länge, dels för att det är myyycket billigare (100 kr om man är under 25 år) och dels för att det verkar så mycket smidigare än att tänka på att ta piller. Den barnmorskan jag hade sa att p-staven var väldigt lik Cerazetten så hade man inte haft så mycket blödningar osv av Cerazette så var risken ganska liten för att få det av staven.
Jag fick lokalbedövning i form av en salva, gick med det i ca 40 minuter (egentligen ska den verka i minst 1 timme men vi testade efter 40 minuter ca eftersom det inte var planerat att jag skulle sätta in staven just den dagen egentligen). Sen får man hämta ut staven på apoteket och sen går man tillbaka där dom sätter in den med en nål. Visst det stramade lite i huden men tyckte inte det gjorde ont direkt, går snabbt också.
Okej, tack för svar!
Ska kolla upp minipiller!
jag satt in min på ungdomsmottagningen :) och jag har haft min i snart 3 månader och hittils har det varit jättebra! kände ingenting när de satte in den heller. för mej funkar det bra!
#7 Vilken typ av infektioner fick du?
Jag rekommenderar det :) Jag hade också Cerazett innan (fast bara 3 månader), men visste att det funkade på mig. Ville ha p-stav tidigt och slippa ta piller. Gick till ungdomsmottagningen och samtalade lite, fick hämta ut p-staven på apoteket, gick till ungdomsmottagningen några dagar senare på min bokade tid och allt gick på 10min ungefär. Fick lokalbedövningen, som inte tog många minuter. Sköt in p-staven genom ett litet vasst metallrör längs in under huden. Tyckte inte alls det kändes. Så smidigt och har nu haft den i snart 1,5 år i alla fall. Har inte haft mens på 1år (vanligt att mensen uteblir om man har p-stav men det är inte farligt) - jag tycker bara det är skönt :)
Hade nog lite humörsvängningar till en början pga den men annars inget. Kan inte bli bättre tycker jag. Behöver aldrig tänka på det :)
#13 Urinvägsinfektion, njurbäckeninflammation och en infektion som gjorde att jag fick äta penicillin en vecka. Fick även en rubbad ph-balans. Och som ett brev på posten så kom både Svamp och klåda av det konstanta användandet av tamponger och bindor.
Så p-stav är absolut inget för mig.
Where you invest your love
you invest your life