räkna mensen
hur räknar man mensen?
har haft den i ca 6 år och har aldrig haft några problem med att den kommer "helt plötsligt", utan någon förvarning, utan har alltid fått lite ont i magen eller liknande men de senaste månaderna så har jag inte haft någon mensvärk överhuvudtaget vilket gör att jag lätt blir överraskad då jag inte har behövt räkna innan. Den brukar komma i början på månaden (1-4) men nu kommer den allt mellan sista och en till en och en halv vecka framåt. Så, hjälp hade varit snällt!
(vet att jag borde veta det här vid det här laget och blabla, men jag har aldrig haft några problem och jag har dessutom aldrig snackat om sånt här med min mamma och liknande haha)
Har du en smartphone kan du lätt ladda ner en app som håller koll på sånt till dig. Sök på typ period eller period tracker eller liknande så hittar du massa bra!
Iaf så kommer mensen ca 2 veckor efter ägglossning men när ägglossningen inträffar kan variera lite. Man brukar säga att en standard menscykel är på 28 dagar, alltså får du mens 1a februari är det dag 1 i menscykeln och då borde nästa mens komma den 28e februari. Mensen efteråt borde komma den 27e mars (28 dagar senare) och mensen därefter borde komma 23 april (28 dagar senare) osv. Därför funkar det inte riktigt att räkna datum eftersom datumen förändras beroende på hur lång månaden är, så jag förstår att det blivit lite förvirrande för dig.
Skriv upp när du får din mens och skriv upp när du får din nästa mens. Är det 28 dagar emellan? 30? 32? Det varierar från kvinna till kvinna. Sen skriver du upp när du får mens nästa gång, hur många dagar är det mellan då? Lika många? Då kan du räkna ut när din 3e mens lär komma, lika många dagar fram igen. Rätt lätt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Sätt kryss eller nåt i en almanacka då du har mens och gör de några månader och kolla ungefär hur många dagar det är emellan. Kan oxå göra stora kryss (eller vad du nu väljer att markera med) när du har riklig mens och små när du har lite så får du koll på de oxå.. Lycka till!!
//Odjuren
www.odjuren.com
Jag har en app som är skitbra! Den räknar ut nästa mens, ägglossning och allting. :) period tragiker heter den tror jag och den är gratis.
"På natten är alla katter svarta"
Period tracker*
Va? En app för att hålla koll på mensen? Jag håller mig till min trofasta almanacka åtminstone. :) Jag kryssar i när jag får min mens och så räknar jag från den dagen ca 28 dagar framåt för att se när jag ska få den igen.
Sådant här lärde man ju sig i fjärde-femte klass på sexualundervisningen. :) Dock värre om man råkade vara sjuk vid det tillfället.
Jag är 31 år och har typ koll på min mens tack vare kalendern. Skriver jag inte upp där så har jag inte ordentlig koll. :P
#5 själv använder jag oxå app tycker det är mycket smidigare än en kalender dessutom lite mera privat…
utan app eller på nåt vis markera mensen så har jag oxå nollkoll
#7 Min kalender är mera privat än min telefon eftersom min kalender så finns i min skrivbordslåda. Min telefon kan vemsomhelst gå in på så det skulle inte kännas riktigt kul att ha en sån app på min telefon. :)
Dessutom tycker jag om att gå och skriva i min kalender och räkna själv. Jag tycker det är på något vis roligt. :)
Men är vi tjejer annars dåliga på att hålla koll på sådant här? Min kille håller bättre koll på när jag ska ha min mens än jag själv. Om han nu inte har skaffat en app för att hålla kolla på min mens men det tvivlar jag starkt på. :D
Tack för hjälpen. laddat ner en app nu så får vi se vad som händer!
Vet att det är lite löjligt, borde veta det här nu men vad jag vet så lärde vi oss inget sånt i skolan.
#8 missade visst en sak…appen är lösenordsskyddad därför anser jag i alla fall att den är lite säkrare…..men var och en väljer ju själv vad som funkar bäst 🙂
Tänk på att det tar ett par månader innan man får en realistisk uträkning i appen. Det bästa är om du vet när du haft din mens tidigare så lan du fylla i det nu i efterhand. :)
Jag använder en app som heter WomanLog(Pro) som är jättebra! Där kan man fylla i om man har mens/ÄL, basaltemperatur, vikt och information om livmoderhalssekret osv… Sen kan man skriva egna kommentarer och lägga i hur man mår och gradera symptom som typ mensvärk/sötsug men också beskriva humör osv! Rekommenderas för alla som vill ha ordentlig koll ;D haha