Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 7543 ggr
Anonym
Anonym
1

Tampong - gör ont

Började använda tampong för tre dagar sen, och preciis när den kommit in helt (bara toppen syns alltså) och jag ska trycka in det sista så gör det så förbaaaaannat ont, asså det strålar som bak mot rumpan som att jag trycker rakt in i en "vägg" eller nått… det tar som stopp och gör så jäkla ont och sen måste jag samla mig och verkligen slappna av innan jag står emot smärtan och trycker in det sista. Men det känns verkligen som att något går fel och jag vet inte vad det är…. det gör ont som mot rumpan en stund efter också. Försöker att alltid vinkla den lite uppåt och inte bara trycka rakt fram och att när det gör ont så tar jag ut den lite och pekar den mer uppåt, men vad gör jag för fel? Har minsta storleken. Tror inte att det är att jag är torr för jag blöder mycket under mensen.. men man vet ju aldrig.

Någon som har samma problem eller vet vad det är?

Zakaraa
0

Har två orsaker jag kan tänka mig.
1. Du är för torr, trots att man har mens kan man ändå vara torr.
2. Du använder en för stor tampong, prova att byta till en mindre sort.

Det ska aldrig göra ont, ett besök till gyn där du berättar om problemen kanske kan hjälpa. Du kanske har en lite annorlunda skapad insida som inte klarar av tamponger.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Karmatarerskanise
0

Låter som du är för torr. Prova glidmedel och olika ställningar när du ska föra in den. Tryck aldrig in den när det gör ont. Det gör små sår.

[Annet]
1

Testa att använda vaselin och sätt på toppen på tampongen jag använder de och det går lättare då. gör det fortfarande ont så  sluta med tamponger  om de fortfrande gör lika ont🙂

Tjeja
0

Har du provat att luta tampongen bakåt istället för framåt när du för in den? De flestas vagina är faktiskt något bakåtlutad. Skjuter du tampongen framåt som du skriver, tar ju väggen i vaginan strax emot och hela tampongen hamnar på tvären istället för längden… =ont

Sedan kan du prova att smörja den lite med  en klick glidmedel eller vaselin på toppen innan du för in den.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

silversol35
1

Jag gissar att du vinklar den fel på något sätt. Prova att stå upp när du för in den om du inte gjort det redan. Förmodligen kommer du snett och råkar trycka den mot slidväggen istället för in. Det kan göra rätt ont. Vinkla den på olika sätt och se om det hjälper.

Anonym
Anonym
0

#1 Har (som jag skrev..) minsta storleken. Man kan väl dock inte ha ett sånt underliv som "inte klarar" tamponger? Låter väldigt wierd.

Tack för alla tips!

Zakaraa
0

#6 Jodå det finns de kvinnor som inte kan ha tamponger.

[silkesnosen]
0

#6 Jag är en av dem som inte kan ha tamponger av olika skäl. Jag tycker att du ska gå till gyn för att undersöka så att det inte är något som är tokigt dock.

Anonym
Anonym
0

Läste på flashback (haha kanske inte säkraste källan meeen) att det kunde bero på känsliga slemhinnor. Kan detta stämma?

Har verkligen ingen som helst lust att besöka någon form av läkare då jag bara är 15..

Zakaraa
0

#9 Det är fullt möjligt att ha känsliga slemhinnor ja, men tror inte det är problemet här.

Varför inte? Åldern spelar ingen roll. Jag var 12 första gången jag besökte gyn :) Det är alltid obehagligt första gången men det är ju för ens eget välmående och för att man inte ska råka förstöra kroppen när man inte vet vart problemet sitter.

Anonym
Anonym
0

Nejnejnej, känns alldeles för… hemskt. :(

Karmatarerskanise
0

9 jag tror mer på att du vinklar fel och har fel ställning samt att du behöver glidmedel.

[silkesnosen]
0

#9 Känsliga slemhinnor tror jag inte kan stråla på det viset som du beskriver (Det har jag). Jag tror snarare att du kör in den i livmodertappen eller någon vägg, såvida du inte har något hinder därinne. Har du känt med ett finger? Alltså hur det känns därinne? Du behöver ta dig till ungdomsmottagningen och de flesta börjar att gå dit i din ålder.

Tjeja
0

eh.. känsliga slemhinnor… jo det är inte alls omöjligt,

men verkligen inte troligt i din ålder!

Det är mest troligt att du är torr, spänd, ovan och inte än kommit riktigt underfund med hur du "ser ut"/"är utformad" där nere än.

Smörj, försök slappna av och känn efter, vinkla åt olika håll!

För övrigt skulle jag mycket hellre rekommendera dig att börja använda mens-kopp istället för tampong! 😉

Det är snällare emot slemhinnorna på alla sätt!

Anonym
Anonym
0

Ni gör mig ju skiträdd nu! 😢

Nej, har aldrig känt att det varit något ivägen förut.

#14 Har funderat på menskopp. Tycker den verkar suverän men är lite rädd att den ska åka upp och jag inte får ut den, haha…

Går och byter tampong nu, wish me luuuck…

Tjeja
3

lycka till!

Och nej du behöver ferkligen inte vara rädd!

Det "värsta" du kan ha där inne är en kvarglömd tampong sedan tidigare..

Känn efter med fingrarna så att det inte skulle vara något sådat kvar!

När jag var 14 hade jag en kompis som glömde bort en tampong en gång och stoppade in en till. Det gjorde skitont och hon grät oh var orolig.

Men när hon skulle dra ut den tampongen igen kom en till med ut samtidigt, och då mindes hon att hon ju glömt ta ut den gamla först innan hon stoppade in den nya! 😂

Sådant kan hända även den bäste!

[LinneaSwensson]
0

Jag har använt tampong i flera år och det blir sådär för mig också ibland! Undrar också vad det beror på, händer dock väldigt sällan för mig som tur är :)

Anonym
Anonym
0

Vågade inte sätta in en ny… ni gjorde mig för skraj så nu sitter jag här i nattbinda istället… #lovelive

#16 Har dock bara använt tampong i tre dagar nu och är livrädd att jag glömt dra ut snöret osv (haha) men nej, är helt 100 på att det inte är något kvar där inne haha. 😉

#17 Okej! :)

Tjeja
0

Vad blev du rädd för? Vilket inlägg har skrämt upp dig?

Zakaraa
0

Det bästa man kan göra är att ta en spegel och "studera" sig själv. På så sätt kommer du också se om det hänger ut ett snöre. Annars är det enkelt att stoppa in fingrarna, låter kanske äckligt eller liknande men det är helt naturligt och inget farligt :)

Anonym
Anonym
0

#19 Om att man kan få sår, om att jag kanske är en sån som inte kan få in tamponger, att jag verkligen borde uppsöka ungdomsmottagning osvosv…

#20 Har känt att jag är ganska "trång" men det är inte så att det är något i vägen.

Karmatarerskanise
0

21 det är ju klart man får sår om man pressar fast det är stop ovh gör ont. Därför måste du prova olika ställningar och vinklar. Men man behöver inte använda tamponger om man inte vill eller vågar.

Anonym
Anonym
0

Men det finns ju som ingenting där inne man kan "skada"?

Tjeja
0

Altså… sluta!

Du har inget att vara rädd för!

Det är inget som är farligt alls utan enbart obehagligt! 

"Sår" som skulle kunna bli är inga riktiga sår utan med som små små torrsprickor som känns men är omöjliga att se! Skulle du mot förmodan fått små sår skulle det kännas som en svagt svidande eller brännande känsla. Är det så du känner? Det låter inte så på din beskrivning.

I varje fall är menskopp snällare för den torkar inte ut slemhinnorna sådär som tamponger gör och då försvinner risken att bli torr och "sårig".

ececilia
0

Har du haft sex än? Jag kunde inte använda tampong innan jag hade haft sex första gången

// Evelina

Anonym
Anonym
0

Nej, det är inte så jag känner utan det är en större smärta. När det tar emot känns det ungefär som en tung dörr som man måste ta i för att öppna, och att det gör ont..

Tjeja
0

Känns det så betyder det att tampongen tar emot i slidväggen och du behöver vinkla den åt något annat håll!

När man får mens kan slidan svullna en smula innuti och livmodertappen kan kännas tydligare och kännas som att den är "ivägen" ibland då.

Då får man bara vinkla tampongen lite åt något annat håll, förslagsvis bakåt, så den lägger sig under eller vid sidan av tappen istället för att trycka direkt emot.

Oavsett löser du det genom att prova vicka/vinkla tampongen åt olika håll när du ska föra in den. Det kan även underlätta som andra skrivit innan att smörja den lite med glidmedel eller vaselin för att det ska gå lite lättare.

Smärtan är inget farligt i alla fall, bara onödig!

Karmatarerskanise
0

23 jo! Slidväggarna!

TezzD
0

Använd lite vaselin… du är definitivt för torr och jar sköra slemhinnor.
Det kan dessutom vara så att du har en kort slidgång, med andra ord så har du närmre till livmoderhalsen, det kan vara den som tar emot… även runtom livmoderhalsen gör det ju såklart ont om man trycker.. 

tampongen som du för upp kanske trycks emellan livmoderhalsen och slidväggen, vissa har trängre utrymmen där… det är där jag trir att du är och "trycker" 

Mellan livmoderhalsen och slidgången… min hals är vinklad och därför får jag problem och ont om jag vinklar tampongen åt fel håll… jag hade gått till sesam eller ungdomsmottagning och fått råd och hjälp.. har du testat tampong med införingshjälp? Dom kanske kan funka?
Så slipper du stoppa upp fingret med,  mer hygieniskt :)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Fialialej
0

Testa menskopp istället för tampong. Mycket bättre på alla sätt. :)
Och är man 15 kan det vara god tid att göra en liten undersökning bara för att få första gången genomliden. ^^

"På natten är alla katter svarta"

[MyCassie]
0

Gör det ont kanske du ska välja ett annat alternativ. Jag är en av de som inte kan ha tamponger då de fastnar i mig oavsett storlek, jag kan dra i tråden men endast tråden lossnar och tampongen blir kvar i underlivet så jag använder vanliga bindor istället.

Anonym
Anonym
3

#31 Konstigt, det ska jag rent utsagt vara omöjligt att bara dra ut snöret. Snöret sitter ju som fast i själva tampongen, asså.. ja svårt att förklara men.

Till alla andra: Hade helt enkelt råkat köra upp den direkt i en "vägg" haha. Jag och några kompisar hade spa-kväll igår och vi skulle bada jacuzzi då så då hade jag ju som inget val att försöka igen. Och gjorde som vissa av er sa, vickade lite på den hit och dit när det gjorde ont och tillslut fick jag den rätt: utan att det gjorde ont. :) Körde upp den som rakt upp istället för att när den var en bit in så tippa den bakåt mer. Hehe. 😃

Men tack för eran hjälp, skönt att det bara var jag som var lite klantig hahahah!

[MyCassie]
0

#31 Jo men snöret lossnar för mig troligen för att jag har rikliga blödningar vilket gör tampongen väldigt stor och skapar därmed motstånd när den ska dras ut vilket resulterar i att snöret går av istället.

Anonym
Anonym
0

#33 Jaha okej. Låter ändå väldigt konstigt, så ska den ju inte kunna göra! Skulle rent utsagt få p-a-n-i-k..

Tjeja
0

#32 vad skönt att du "hittade rätt" till sist i alla fall så behöver du inte fundera över det mer! 😃

Så där är det med allt, man behöver öva lite för att hitta rätt teknik hur man ska vicka och fixa som fungerar bäst för en själv! 😉

mollyt
0

Jag har haft samma problem med att använda tampong! Mina slemhinnor klarade inte av det helt enkelt - men lösningen var menskopp! Den känns knappt att sätta i (glider lätt in) och känns inte alls när den väl är på plats. 

Om jag jämför med tamponger som jag tyckte gjorde ont att sätta i - gjorde ont hela tiden (gick typ inte att sitta ner ordentligt) - och gjorde ont att dra ut.

Karmatarerskanise
0

36 Bra att du trivs med menskopp. Men det låter som du använt fel storlek och fått in tampongen fel. Det ska inte göra ont eller kännas.

mollyt
0

#37, jag använde bara mini-tamponger men fick det aldrig att fungera ändå. Har förstått på senare år (bättre sent än aldrig) att jag har sköra slemhinnor och att tampongerna torkade ut dem för mycket. Har förstått att det är ganska vanligt?