Järnbrist
Jag är väldig säker på att jag lider av järnbrist och har gjort det ett tag. Har aldrig tagit tag i det då det är ofarligt.
Men nu är jag rätt trött på att känna mig trött & hängig och ska ta tag i problemet.
Vad rekommenderar ni för medicin/kosttillskott?
(Jag äter redan dagligen vitaminer anpassade för kvinnor)
Nu tänker ni säkert "Åk till en läkare och ta prov", men om det vore så enkelt så skulle jag inte sitta här.
Du borde i vilket fall som helst göra ett läkarbesök för att vara trött och hängig en längre tid kan bero på så mycket mer än järnbrist.
HB är dessutom lätt att kolla. I vissa fall bara genom ett stick i fingret.
/Maria
Järntabletter om du inte redan tar sådant?
Jag tar järntabletter fast mitt hb är väldigt bra - 145.
Jag förstår, men jag var hos en läkare för ett tag sen som trodde jag hade blod eller jänbrist.
Då vägrade jag göra prov då jag mår så otroligt dåligt av det.
Jag läst nyligen en artikel "15 tecken på järnbrist" och typ 13 saker stämde in på mig.
Jag var även hos läkare i höstas och tog prov och alla min värden var jättebra (nu kollade dom ju inte efter järnbrist) så om det är något annat så är det ofarligt ;)
Både min syster och mamma har tidigare lidit av järnbrist så jag är rätt säker på att jag har det ^^
#2 Värt att testa :) Tack!
Jag ser egentligen ingen orsak till att uppsöka läkare. Järntabletter kan man ju ta oberoende - det skadar inte. Om det inte hjälper så tycker jag dock att det är dags att uppsöka läkare eller börja se om dina matvanor och rutiner?
#3 Hur vet du att man inte kollade Hb? När man tar allmänna blodprover så brukar Hb vara bland det vanligaste, så jag gissar att du hade bra värden i höstas.
/Maria
Klart jag inte kan vara helt säker, men dom letade efter en infektion då jag var sjuk.
Och då jag nästan blev dumförklarad av att åka in till akuten pga andningsprolem så var det knappt att dom ens ville ta ett prov.
att få ett litet stick i fingret för att kolla järnvärdet är det lättaste prov du kan ta inom sjukvården och du kan få resultatet på någon minut.
Jag har själv haft järnbrist flera gånger och det är så mycket bättre att ta tag i problemen från början än att låta det gå så långt att man behöver få det som infusion istället.
Jag förstår att det kan finnas komplikationer som gör att du inte gått till läkaren och tagit prover för detta. Jag tycker inte att vi behöver ifrågasätta det då du antagligen är smart nog att veta att det är det enklaste och bästa sättet att få svar på och att du inte skulle vända dig hit om du kunde gå till labbet.
Järntabletter rekommenderas av läkare om du har järnbrist, det kan du få utskrivet på recept. Sedan kan du också tänka på att äta mat som är innehållsrik på Järn.
Har du järnbrist så finns det hjälp att få. Man känner så stor skillnad på sitt mående när man återfår sina vanliga värden!
Niferex järntabletter kan du köpa receptfritt på apotek. Dock bukar man få fråga efter dem för de verkar ofta stå bakom disk. De är bra och snälla mot magen.
Fred och god växt!
Dottern min lider av järnbrist och det kan bero på olika saker. Dessa "åkommor" måste behandlas. Du bör söka läkare som tar prover. Om du har järnbrist får du sådana på recept.
Om du går skola så kan skolsköterskan kanske ordna en remiss?
Jag var hos doktorn för en månad sen pga trötthet också. Då togs blodprov på en massa olika saker för att se vad som förorsakade tröttheten. (Har ännu inget vettigt svar dock)
Du kan be doktorn kolla järndepåerna i kroppen också då man kan ha ett normalt järnvärde vid provtillfället men ändå ha slut i depåerna. (förklarade iaf läkaren för mig)
Trötthet kan ju också vara tecken på en rad andra saker, däribland sköldkörtel eller t ex att man sover dåligt, aldrig kommer ned i djupsömn.
Jag fick tips om niferex, men även blutsaft kan användas.
Att ta blodprov är inte så kul men man får tänka lite att det bara är obekvämt för en kort stund och för ett gott syfte. (Jag svimmade ändå under sista blodprovet, lol)