Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketti-hemmet
Läst 2286 ggr
antidote
2014-02-28 13:22
0

Repa = Problem

Det är så att min kille har ett band och alla bandmedlemmer bor långt härifrån. Dom har sin replokal i hans föräldrars källare och eftersom hans vänner inte bor i närheten så sover dom alltid över här mellan lö-sön de gånger de repar.

Problemet är att vi bor i en liten etta och jag har stora problem med sömnen. Får jag inte sova så mår jag väldigt dåligt, blir irriterad och kan inte fokusera på mina studier. Jag kan inte sova de för oljud, dricker och så känner jag mig väldigt lätt otrygg när jag ska sova pga tidigare händelser i mitt liv. Denna otrygghet gör det även svårt för mig att sova borta när dom är här. Jag har testat ha hörlurar i och lyssna på musik och öronproppar när jag ska sova men det fungerar inte istället blir jag mer orolig eftersom det känna som jag förlorar kontrollen när jag inte vet vad som sker omkring mig. Det stora problemet är att jag vill inte ha dom sovande här alls för då kan inte jag sova men om dom inte har någonstans att sova över kan dom inte repa.

Jag vet att det är väldigt viktigt för min kille att få repa och jag vill inte hindra honom men när jag mår dåligt och har ångest och känner mig otrygg i mitt hem vet jag inte längre vad jag ska göra har ni några tips för hur vi ska göra? Det här skapar så mycket bråk och problem emellen oss.

Svarttusch
2014-02-28 13:25
0

Kan inte din pojkvän och hans kompisar sova i replokalen då? Det är otroligt svårt att ha personer sovandes över om man bor i en etta, det borde din sambo förstå tycker jag.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

antidote
2014-02-28 13:29
0

Replokalen är i en källare utan värme oxh något extremt liten jag tror inte det är möjligt att knöka in folk där med trumsett och förstärkare och allt annat. Jag har själv tänkt tanken men det går nog faktiskt inte att sova där utan att flytta ut allt som står i rummet.

sisela
2014-02-28 14:15
0

Kan de sova hos hans föräldrar eventuellt? Det låter ju som de har ett hus, eftersom de har källare. 

Annars får du snacka med din kille. Kanske prova några gånger med att de måste uppföra sig ok och vara tysta och inte dricka om de ska sova hos er.

antidote
2014-02-28 14:26
0

Jag tror faktiskt inte hans föräldrar vill ha dom sovandes där. Jag har försökt prata med min kille mycket om just det här med alkoholen för jag tycker det blir extra jobbigt när dom är påvärkade men han tycker själv inte att det är några problem och att dom är lugna. Så vi har helt enkelt olika om den saken och det är också en sån grej som vi bråkar om men vi får aldrig någon lösning på det. Båda går runt och är arga och ingen vill ge med sig.

scheindel
2014-02-28 14:30
1

jag tycker faktiskt att eftersom sömn är så viktigt för hälsan, det gäller ju alla och inte bara dig, så borde ditt behov av att få sova ifred gå före din killes kompisars behov av någonstans att vara efter att de repat med bandet.

det är säkert sant att bandet betyder mycket för honom, men man måste ju se till proportionerna. ett band är en hobby, ordentlig sömn är däremot livsviktigt. det är inte rimligt att kräva att de ska sova hos er, framförallt inte om ni bor i en etta och de dessutom dricker och väsnas.

din kille borde ta hänsyn till dina behov i det här fallet. det finns vandrarhem de kan sova på, eller får de skaffa sig en husvagn eller en replokal med bättre övernattningsmöjligheter.

Svarttusch
2014-02-28 14:34
2

#4 Det hade ju varit en stor skillnad om ni bott i en större lägenhet. Nu bor ni i en etta. Jag antar att när de sover över sover alla i samma rum? Du har därför ingen chans att stänga dörren osv. Då måste du kunna vara med och bestämma vad som sker. Att din sambo tycker det "inte är ett problem" beror ju på att han inte är den som drabbas. Antagligen så är han trygg med sina kompisar, och kan lätt somna med dem i samma rum. Du är inte lika trygg. Det måste han kunna respektera och kunna komma fram till en lösning. Du ska inte bara behöva "finna" dig i det. För jag antar att ni har lägenheten tillsammans?

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

sisela
2014-02-28 14:35
1

Kanske hans bandmedlemmar kan fixa replokal där de bor? Så kan din kille åka dit. Då är det ju bara en som ska sova över. 

Måste säga att jag gillar att ha "sova över" gäster och upplåter ofta soffan till diverse vänner och vänners vänner som behöver sovplats en natt då och då, MEN… skulle också tycka att det var jobbigt om ett band satt och drack när jag vill sova. Och i en etta dessutom, UGH! (Vi har en liten tvåa)

antidote
2014-02-28 14:45
0

#5 Min pojkvän ser musiken som något livsviktigt för honom och som mycket mer än en hobby. Det är hans tanke att han ska kunna ha musiken som jobb och leva av den. Ugh jag får sånt dåligt samvete när jag vill ha bort dom ur lägenheten, men jag vill ju inte känna att jag måste lida för hans skull.

#6 Ja det är ju det som är värst att inte kunna vara ifred och stänga dörren om sig och lägenheten är våran gemensamma.

#7 Alla bor utspridda i landet men det har varit på tal att ta en replokal nära en annan medlem. Jag hoppas de fixar en där men jag tror dom tvekar för den kostar en del pengar.

sisela
2014-02-28 14:56
1

Om de ser det som mer än en hobby borde de nog bli lite mer proffsiga med det. Att inte dricka i samband med rep f ex, och lägga lite pengar på en lokal som funkar bättre för alla. 

Min kille spelar också, men han har del i en replokal som delas av många. Typ tre band och några ensamma musiker. De har bokningsschema på nätet. Det verkar vara standardsättet för band häromkring i alla fall.

Svarttusch
2014-02-28 14:57
1

#8 Då lägenheten är er gemensamma så har du ju "vetorätt". Antar att du inte drar hem ett gäng tjejkompisar som sover över och dricker alkohol utan att fråga din sambo? 

Ett vandrarhem för kompisarna skulle ju kunna vara en lösning som det redan tipsats om :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

scheindel
2014-02-28 15:08
1

#8, jag förstår att han gör det, men du skriver ju att det hindrar dig från att sova och att det i sin tur går ut över dina studier. jag utgår ifrån att du studerar för att det på något sätt ska förbättra dina möjligheter för jobb, så jag tycker verkligen inte att det här är något DU ska ha dåligt samvete för.

det finns ingen anledning att du ska låta hans musikerdrömmar gå före dina behov och din utbildning som du ska leva av i framtiden. det är bra att vara en stöttande partner, men det får finnas gränser. din framtid är precis lika viktig som hans.

det är ditt och hans gemensamma hem, inte hans och hans bandkompisars. ditt behov att sova måste gå före bandmedlemmarnas behov att ha någonstans att tillbringa natten och om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är väldigt egoistiskt av din pojkvän att inte acceptera det.

antidote
2014-02-28 15:08
0

#10 Det finns inte något vandrarhem här i krokarna då vi bor i liten "stad" eller by skulle jag kalla det. Men tack för tipset

antidote
2014-02-28 15:12
0

#11 Tack gud det där känns så skönt att läsa har kännt det som att jag är egoistisk av mig som inte vill ha hans bandmedlemmar sovandes här.