Tamponger
Jag har länge använt en ganska stor tampingstorlek (rosa o.b.) och jag känner att jag kanske borde trappa ner på den, så jag köpte blå paket (dels för att dom rosa var slut).
Kan jag använda dom blå helt normalt då? Det läcker inte bara för att jag använt större storlekar förut?
Anledningen till varför jag har så pass "stor" är att jag fick tvinga i mig en sån första gången jag använde tampong. Vi var i Italien och jag fick mens just innan vi var på väg till några kompisar och bada. Det var nästan 40 c ute och ursäkten "jag har inte lust" lät så otroligt larvigt. Min mamma hade några i väskan så jag använde den utan att säga till. Det gick jättebra, det kändes inget alls. Dock vart mina klasskompisar jätteförvånade över det eftersom dom tydligen knappt kunde gå efter att dom använt den minsta. (vad beror det på?)
TACKSAM FÖR SVAR! 🙂
/ Ellen Bajsnåmi
du har inte blivit uttänjd av tampong modell större om du menar så. Jag använder ofta en större de första dagarna av mensen och på slutet tar jag en mindre, typ blå då man blöder mindre. Har man en större modell och blöder lite blir det onödigt torrt i slidan och det kan skava när man tar ut den. Prova lägg en blå tampong i vatten så ser du hur stor den utvidgar sig, den anpassar sig till slidan.
Det ända som kan spela roll är om du har riklig mens och väljer en "för liten storlek" är att den suger åt sig snabbare - så om du inte byter tillräckligt ofta så läcker det.
Ett övrigt tips som jag slänger in såhär när jag ändå är i farten är menskopp! Det är bannemig det bästa som hänt mig, haha! Efter att jag testade det kommer jag ALDRIG gå tillbaka till tamponger eller bindor ;)
Har märkt att det är på tok för många som aldrig har hört talats om detta ;P
Rekommenderar också menskopp, dom är verkligen superbra.

Borde och borde… Du ska använda den storlek som passar, som inte är för stor så den gör ont eller är torr när du ska byta, och inte är för liten så det läcker, eller gör så du måste byta två gånger i timmen. Det har bara med dig och din kropp att göra och inget med vad dina kompisar gör. Det är som att dina kompisar har kläder i storlek large och du har small men känner att du därför borde ha large även om det inte passar på dig.