järnbrist
Kan man få järnbrist om man ofta har små mellanblödningar?
Funderar du på om du har järnbrist tycker jag att du ska uppsöka sjukvården. Och om du inte vet anledningen till dina mellanblödningar så bör du kolla det med.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Anledningen till mellanblödningar är mina nya ppiller. Jag spekulerar bara om det skulle kunna leda till järnbrist.
Ibland kan man få mellanblödningar av p-piller. Jag har haft det och frågade min bm om det och hon sa att ibland håller helt enkelt inte p-piller tätt och det kan komma en mb.
Men om du känner dig orolig så ska självklart du ta reda på egen fakta, för det kan ju vara olika. Men som sagt det var vad jag fick till svar av min bm.
Att ofta ha små mellanblödningar kan vara symtom på just järnbrist
"På natten är alla katter svarta"
Svårt att tro att små mellanblödningar skulle påverka, men hb är ju lätt att kolla, så gör det om du känner dig orolig.
5 Källa på det? Typiskt för blodbrist/järnbrist är att man blir blek, trött och får sämre ork. Vid svårare blodbrist kan man dessutom få yrsel, huvudvärk, öronsus, hjärtklappning, och bli andfådd. Kan inte hitta något om mellanblödningar.
Jag började blöda var tredje vecka pga järnbrist, så att man kan få mellanblödningar låter logiskt enligt mig.
Man kan ju få järnbrist utan att ha mellanblödningar, så det bör ju vara större risk om man blöder ofta/mycket. Men det beror ju på vad man äter, får du i dig mycket järn så är det ju lugnt.
//Jessie
Om det är symptom måste det väl stå någonstans?
Ingen aning. Jag var till läkare som sa att det var pga järnbrist, och det försvann när jag fick tabletter och blutsaft. Vet inte varför dte inte finns någon info om det på nätet.
Kanske är ovanligt eller nått, och att det därför inte står..?
//Jessie
Kanske. Borde stå om det kan tyda på järnbrist. Järnbrist är väldigt vanligt..
7 nej har ingen källa men har fått höra det från läkare när jag själv hade problem med blödningar
"På natten är alla katter svarta"