Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2861 ggr
Anonym
0

Gå ner i vikt

Hur mycket tror ni man skulle kunna gå ner på 1 vecka om man springer mycket varje dag, äter lite mat men nyttigt? Vill gå ner i vikt men en sån godistårta jag är så blir det svårt…

Anonym
0

Tillägg: Om man slutar äta under 1 vecka? Jag har ändå inte samma matlust längre.

tlover
0

Om du helt plötsligt börjar springa mycket varje dag så går du nog inte ner så mycket eftersom du kommer at skada dig så att du inte får träna på några veckor.

Hur mycket man går ner beror på hur mycket mindre man äter jämfört med hur mycket man förbränner (första veckan kan man däremot beroende på hur man äter gå ner flera kilo i vatten blandannat)'

Det är däremot inte bra att gå ner för snabbt, det bästa brukar man räkna med ½ kg/vecka (om inte man är väldigt överviktig). För att gå ner ½kg/vecka så ska man äta 500 kcal mindre än vad man förbrukar, om man löser det genom att äta mindre eller träna mer eller en kombo beror på dig.

edit #1: man ska aldrig sluta äta helt (även när man fastar får man i sig lite) skulle du sluta äta helt skulle du efter en vecka inte kunna göra nått förutom att sova (det är därför man måste äta det lilla man hittar om man tex går vilse för man kommer att behöva dom kilokalorierna för att orka leta mat)

l'm back

PogoPedagog
4

Att inte äta under en period dvs svält är ett effektivt sätt att utveckla en ätstörning har forskning visat så lämpligare vore nog att äta lite mindre bara:P

Fialialej
0

Jag tycker att fasta är ett bra sätt att starta om sina vanor på. Jag fastar ibland just för att nollställa mina matrutiner. Men tre dagar är lagom för mig och då brukar jag ändå äta frukt, juice och smoothies. Sen handlar det om långsiktighet för att gå ner och behålla målvikten. Ät mindre (framförallt kalorimässigt, inte mängd. Man kan äta hur mkt som helst av vissa grejer men väldigt lite av andra), röra sig mer som grundmetod tror jag på. På en vecka kan man gå ner några kilo med hjälp av att fasta, men då är det som sagt mest vatten som försvinner. Och man mår ganska dåligt av det också så (jag gör det iaf. Däremot sover jag jättebra under fasta).. Dessutom sägs det att kroppen lättare lägger på sig efter en fasta, så då är det viktigt att ha en plan på hur man ska äta när man avbrutit fastan.. :)

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
0

Och personer som ätstörning av olika grad ska inte fasta enligt min mening. Jag har själv haft problem med det tidigare och det blev inte så bra…

"På natten är alla katter svarta"

Karmatarerskanise
2

Om man vill gå ned i vikt och HÅLLA vikten är svält det sämsta alternativet. Gå in på träning.ifokus och viktminskning. iFokus (om du är över 16)

OlgaMaria
1

Det är inte alls bra att svälta sig. Man kanske går ner i vikt men man pajar sina hormoner vilket gör att man går upp i vikt alldeles för lätt när man börjar äta mer mat, det blir med tiden svårare och svårare att gå ner i vikt trots att du svälter dig, plus att du kan förstöra många andra saker i kroppen också.

Inne på kost i Fokus har vi en utmaning där vi peppar varann att inte äta socker. Det bästa för vikten är nog att långsiktigt komma till rätta med sitt sockerberoende.

Haka på vår tråd om du vill skippa sockret tillsammans med oss. Vi kämpar på tillsammans fram till på måndag nu till att börja med. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TjockaBerta
0

TS Kanske 2--3 kg men den viktminskningen är inte bestående

>>>Malum domesticum<<<

Anonym
0

Tack för alla svar! :-)

pyromanen
0

Sluta med godis/sötsaker och lev annars som förr.

Disturbed-Angel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att svälta som många redan påpekat är inget bra alternativ. Är det så att du har mycket vikt att gå ner är det ändå bättre att äta ordentligt och låta det ta sin tid. Nu vet inte jag har ditt liv ser ut eller hur stor viktminskning det handlar om. Men jag ha gått ner 40 kilo varav 22 det senaste året. Jag har begränsat mitt kaloriintag och börjat äta fler gånger om dagen och mer regelbundet och det funkade för mig. 
Jag har på grund av sjukdom varit väldigt inaktiv och därför varit tvungen att sätta ett väldigt lågt dagsintag av kalorier. Men ju mer aktiv man är desto mer kalorier kan man äta. 

Det bästa är väl att i alla fall äta över 1200 kalorier så att man verkligen får i sig allt man behöver för att kroppen ska orka med, och sedan anpassar man efter hur mycket man tränar. Finns massor med appar för sådant nu för tiden. Jag använde Lifesum för att räkna kalorier.

Anonym
0

#11 Jag ska gå ner 10kg. Mitt bmi är 28,3…

tlover
1

#12 det är fortfarande bra att ta det långsamt så att du inte går upp det direkt än.

Eftersom du inte är så överviktig så är det inte heller akut att gå ner snabbt (är man riktigt riktigt överviktig då kan man tjäna på att gå ner snabbare men det är vad jag förstår om man är där ikring 35 i BMI)

l'm back

Bjallstal
0

Jag gick ner 12 kg på 2,5 månad och det räknas som snabb viktnedgång. Dock var det inte medvetet att det skulle gå så fort, men det var så min kropp reagerade på att börja träna, sluta med socker och snabba kolhydrater. Började äta ordentlig frukost, som jag inte gjorde innan var också en stor hjälp för mig.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Jag har dock ca 8 kg kvar till jag är nöjd viktmässigt :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…