Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 5113 ggr
[dog-emmi]
0

Fryser alltid!

Hej!

Jag är en 19 årig tjej som denna vinter har märkt att jag har varit väldigt frysen, sitter och fryser även nu. Jag har inte tidigare haft problem med att frysa särskilt mycket, speciellt inte inomhus. Jag som bott i norrlands skogar har varit van vid att ha det kallt liksom.

Men nu börjar jag bli trött på detta, även min pojkvän säger ibland att oj, du kanske är sjuk på nått sätt, du fryser ju hela tiden?

Jag fryser alltså inomhus, även om det är 22 grader inne och jag har långärmad tröja och jeans. Fryser speciellt mycket om händer, fötter och överkropp men ibland hela kroppen. Måste ha värmefilt på max för att kunna inte frysa och tofflor på fötterna. (skulle behöva vantar nu också)

Jag undrar om det finns några sjukdomar eller liknande som gör att man fryser mycket eller finns det något som hjälper?

Smulan80
2

Kolla sköldkörteln, frusenhet är en av de stora varningstecknen på att något är fel, risken är att du har Hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln).

Alex
0

Sitter du stilla mycket? Det brukar kunna bidra, blodcirkulationen blir ju sämre. Även trötthet brukar kunna göra att man fryser, det kan inte vara något sånt? Andra vanliga orsaker kan ju vara viktnedgång, att man äter dåligt/får i sig för lite energi t.ex. Det är ju en bra idé att utesluta allt sånt innan man börjar leta sjukdomar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

jag säger som #1 har en arbetskamrat och en granne med liknade problem och det var just sköldkörteln

#1 trötthet och viktnedgång kan vara sköldkörteln det är nog bäst att utesluta först i detta fallet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Halcyon
0

Är norrlänning men herregud vad jag fryser! Kan då knappt kalla mig norrlänning haha.. fryser seriöst i-h-j-ä-l när det är typ 10 minus.. har 2 lager termoleggings + jeans på mig under vintern. helt seriöst.

we're always chasing that paradise

Em_
0

Jag satt alltid stilla förut, och frös jämt. Detta är min tredje vinter med hund och alla promenader gör verkligen skillnad för mig.

Alex
1

#3 Fast nu nämndes ju inte något om trötthet eller andra problem, utan enbart frusenhet. Och det jag skrev kan ju uteslutas på några minuter, eller bara genom att ta några promenader en dag vilket man lär hinna innan man får en läkartid ändå. Handlar det enbart om frusenhet så skulle jag tro att det har en ganska enkel förklaring snarare än en sjukdom. Men säkert är det såklart inte. Luftfuktighet kan ju bidra det med, det upplevs ju oftast kallare när det är fuktigt i luften, som det väl är i större delen av Sverige den här vintern med tanke på temperaturerna, än när det är kallt och torrt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#6 dina förslag i #2 till varför blir också uteslutet då, det är soppas viktigt att utesluta ett en liten träff med en läkare inte kan skada

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

#7 Varför blir de uteslutna, menar du? Jag säger ju inte att hon inte ska gå till en läkare om hon är orolig, men vad jag vet är det få sjukdomar som har frusenhet som enda symptom och jag är själv en ganska frusen person med dålig blodcirkulation så jag vet vilka saker som kan påverka. Stillasittande är definitivt en av dem, och det är väl inte så svårt att veta om man suttit stilla mer den här vintern är tidigare år?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

pyromanen
0

Om det är något nytt att du är frusen, och det inte beror på att du är väldigt smal/gått ner i vikt eller inte rör dig så du får igång blodomloppet så kolla med en läkare.

[dog-emmi]
0

Att jag rör mig kan jag utesluta för det har jag prövat och jag fryser fortfarande, är en rätt aktiv person och enda gångerna jag inte fryser är mitt under ett gympass tex.

Däremot kanske trötthet kan ha lite med det att göra, eller iaf att jag fryser mer av det. Jag fryser även på dagar då jag kunnat sova i 10-14 timmar dock. 

Jag har inte varit till en läkare på typ 5-6 år så har ingen aning om jag kan ha fått vitaminbrist eller något annat konstigt, känner mig rätt frisk och har alltid varit fullt frisk. Aldrig ätit mediciner eller liknande. Min far har däremot problem med blodtrycket, kan man frysa av lågt/högt blodtryck?

åkerhumla
0

Här har du en till norrlänning som i princip fryser året runt, utom de tre varmaste… Har dubbla täcken, fleecekalsonger innanför jeansen och ulltröjor, ullsockar, mössor och vantar och fryser. 

Mitt blodtryck ligger på 105/55 och är normalt säger docktorn men syster som är OP-sköterska säger lågt. (Jag är 170cm lång)

Har däremot märkt att rubbar jag min "skalman-klocka" så fryser jag mer.

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Cahira
0

Jag är lättfrusen och jag fryser när det går för lång tid mellan målen, när jag inte sovit bra, när jag är stressad en tid, när det är under 23 grader inne, före, under och efter dusch, efter jag ätit, mfl. 

Men nu när jag äter regelbundet (läs: jämt) och har 23 grader inne och minimerat stress så är det otroligt mycket bättre även om jag fortfarande sover dåligt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.