Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1607 ggr
Lisemarie
0

Kopparspiral

Funderar på att sätta in en kopparspiral, och skulle gärna att ni som har/har haft berättar hur det har funkat för er.

tjoopa
0

Det funkade inte alls för mig :( Hade stora problem med att ens få dit den, tog 2 besök innan den kom på plats. Sedan hade jag tyvärr väldigt ont större delen av tiden, stora blödningar varje månad och fick äta ganska starkt smärtstillande (som tyvärr inte hkälpte). Det slutade med att jag tog ut den efter att ha stått ut med alla besvär i ca 6 månader. Dem kunde då konstatera att kroppen nog försökt stöta ut den ett tag. Jag rekommenderar det inte :(

Persifone
0

Jag har haft i min lite över ett år och den funkar kanon för mig. Gick fort att sätta i, kändes mest obehagligt men gick annars bra. Har något rikligare mens nu än innan, men det är det värt enligt mig. Jag känner mig mycket jämnare i humöret sedan jag slutade med p-piller. Känns bra att inte behöva ta något med hormoner :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lisemarie
0

Får hoppad att det kan funks för mig då, för p-piller funkar inte. Får så otroligt mycket biverkningar.

Vyer
1

Har haft min spiral i snart ett och ett halv år.

Något rikligare mens och lite mer mensvärk, men inte så pass att det är något problem.

TerriZue
1

Jag har haft min i drygt ett halvår och jag är hur nöjd som helst. Innan käkade jag minipiller (får inte käka p-piller) och det fungerade inte alls, jag hade mens i stort sett hela tiden (på en månad räknade jag fyra mensfria dagar när det var som värst) och hade dessutom mensvärken från helvetet under större delen av tiden. 

Sen jag satte i spiralen har jag fått en regelbunden mens som bara håller på i några få dagar, den är lite rikligare de två första dagarna men jämfört med att ha mens en månad i streck känns det inte ens besvärligt. Det gjorde lite ont att sätta in den (som kraftig mensvärk) men sen dess har jag inte känt av den över huvud taget. 

Det känns dessutom otroligt skönt att inte behöva knapra en massa piller jämt och ständigt (gillar inte att stoppa i mig en massa skräp) och jag sparar pengar på det också. :) 

Dessutom känns det som en trygghet att kroppen inte behöver någon "avgiftningsperiod" eller vad man nu ska kalla det efter man tar ur spiralen, vill man skaffa barn kan man plocka ut spiralen och så är skyddet borta på en gång. 

Tummen upp för kopparspiral! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Elena-Maria
0

Fick sån mensvärk när jag hade spiral. Mellanblödde rätt ofta också. Men när det inte var något sånt så funkade det. Förbered dej på att det gör ont att sätta in den bara. Ta värktablett innan så den hinner värka.

Fred och god växt!