Min kompis ex?
För att fatta mig kort.. För ca 7 månader sedan gjorde min kompis slut med sin dåvarande pojkvän. Hon berättar att han gjort hemska saker mot henne, men vad vill hon inte berätta. Jag accepterar och stöttar henne, men står inte på varken hennes sida eller hans. (Jag och han har varit kompisar sedan den dagen de blev ihop) -Jag är god vän med dem båda- Men helt plötsligt under nyår börjar han skicka meddelande till mig (om ishockey) och jag babla på.. Vi fortsätter att prata via FB och skype, precis som innan. Men när jag nämner snygga kändisar eller snygga personer (kan vara allt möjligt) så hör jag hur han blir nedstämd. Jag brukar även gulla med mina hundar under tiden vi pratar på skype, och säger jag något som "Åh, mammas älskling" till hanvalpen jag har säger han "Ja va är de?" (Med en kärleksfull ton) och sedan skrattar vi (eller iaf jag). När ett rykte spred sig att en annan i skolan gilla mig var min kompis och fråga mig en massa knasiga frågor, och följde efter mig hela tiden. Och var allvarlig hela tiden. Kom en kille förbi o börja kivas stod han genast emellan oss. Typ som en vakt. Sedan var han sjuk nu måndag-torsdag, och jag hör av mig på torsdagen och frågar han hur han mår. "Jag mår bättre nu" får jag till svar. På kvällen får jag ett meddelande där han skriver hur mycket han gillar mig. Tydligen väldigt mycket då han mitt i natten sedan skriver att han älska mig, att han vill ha mig, och inte för min kropp, utan för den jag är. Han skrev att storleken på mina bröst och min rumpa inte spela någon roll, utan han gilla min personlighet? (Sötaste någon någonsin skrivit till mig) Men till problemet, han är en av mina vänners EX.. Jag lärde känna honom dagen de blev tsm. Jag vill så gärna prova med honom, men är rädd för hur hon kommer ta de. Och jag kan inte bara fråga henne -"är de okej att jag blir tsm med ditt ex?".. Jag vill ha kvar henne som vän, men jag vill även ha honom. Jag vet inte vad jag ska göra.. gillat honom ftån början, men "räkna bort" honom pga henne. Hur kan jag göra? Känner mig taskig mot båda, vad jag än gör. (Vi är 15 år gamla)
Oj va långt de blev ändå?? Sorry
Strunta i honom! Jag gjorde samma misstag och alla hatade mig för det. Förlorade hela mitt umgänge och mina närmsta vänner (som visade sig inte vara så bra vänner….)
Visst jag ska erkänna att jag fortfarande är ihop med karln 3 år senare och hans ex tillika min vän sedan 4 år tillbaka är min bästa vän nu… men hon hatade mig i 2 år först. Men nej, jag hade inte gjort om det trots att det ordnade upp sig. Dom 2 är nämligen dom ENDA jag har nu, alla andra har vänt mig ryggen. Jag har lidit av depressioner och ångest senaste åren pga detta. Hela mitt liv har förändrats.
Det är ett stort svek. Det finns andra pojkar där ute! Ni är bara 15 år. 🙂
Tycker inte du ska ha något med en kompis ex. Det är respektlöst.
Jag ser det ur en annan synvinkel. Tycker inte det behövs finnas någon helig kod kring när var hur man får dejta ex… Framför allt när det har gått så lång tid. MEN du kan inte räkna med att det blir glada miner såklart, och jag tycker definitivt att du måste vara rak mot kompisen och berätta att du utvecklat känslor för denna kille. Men jag ser en annan sak i din post som oroar mig mycket mer (och med risk för att jag tolkat dig fel): Du skriver att din kompis tyckte att han gjort hemska saker mot henne och hon vill inte berätta det för dig. Det får gigantiska varningsklockor att ringa hos mig. Jo, hon kan ha hittat på - självklart. Men det kan också vara så att han faktiskt HAR gjort något riktigt hemskt mot henne. Vad hindrar honom från att göra samma sak mot dig??? Från det du beskriver honom får jag känslan av att killen är ganska dominant av sig. Svartsjuk rentav. Vissa tjejer tycker kanske det är charmigt. Men går det till överdrift så kan det vara farligt. Återigen, ta reda på vad det var som fick dem att göra slut innan du går vidare! En annan sak, jag vet inte hur du ser ut, men jag är fullt övertygad om att du är minst lika snygg på utsidan som på insidan! Det han skrev till dig är INTE en sund komplimang i mina ögon! Vad han säger (och återige förlåt om jag missförstått det du skrev) egentligen är att han inte tycker du är så snygg, men att du duger i alla fall. Någon som gillar dig för den du verkligen är tycker om dig precis som du är, oavsett storlek på yttre delar. Ja kanske tom PGA storlek på dina kroppsdelar! Jag lovar dig - du kommer att träffa killar som kommer att vara 7 000 gånger bättre än den här killen och betydligt mindre komplicerade att ha att göra med… Varför är du intresserad av honom? Är det för HANS skull eller för att han smickrar dig och säger snälla saker till dig?
Me. Myself & My Sims
#4 Håller med dig!
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Förstår inte alls hur det skulle vara respektlöst! Det har gått 7 månader och det var dessutom kompisen som gjorde slut. Skulle man på något vis för evigt ha paxat alla ex? Sen det med något hemskt han gjort… Det låter ju inte bra. Tänker att det vore mest schysst att prata lite med din kompis och berätta att du börjat bli intresserad av denhär killen, dels för att hon ska kunna vänja sig lite vid tanken sela få tillfälle att berätta vad " det hemska" var om det nu är relevant.
#4 Precis mina tankar!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Eftersom vännen talat om att han behandlat henne illa är det oerhört respektlöst av en kompis att börja träffa killen. Jag skulle aldrig få för mig att för det första gå på en kompis ex och för det andra aldrig vara så respektlös att jag skulle träffa en som behandlat min kompis illa. Kvittar vem som gjorde slut.
Förstår vad ni menar :/ Men vi har varit kompisar sedan de blev tillsammans, riktigt bra vänner. Han säger att han inte gjort något, att hon ljuger för att få uppmärksamhet. Hon hade dessutom varit med 2 andra under tiden. (O de har hon själv erkänt) Men får försöka att få honom på andra banor, vi är som bästisar annars. Han är supersnäll mot mig, är precis som mig på alla sätt.. så typiskt..
Det finns ju en risk att din vän blir arg/besviken/sårad och inte längre vill ha någon kontakt med dig - skulle det vara värt det ändå?
Förstår inte vad det respektlösa består i? Varför skulle det vara respektlöst?
11 anser att jagredanförklarat det i mitt förra inlägg. t
Såhär ser jag det i ren allmänhet: man har ingen "evig" paxning på ett ex MEN man måste i enskilt fall se till vad som hänt mellan parterna när dom var i ett förhållande.
Om ett par går ifrån varandra som vänner så kanske det inte har lika stor betydelse för den ena om man blir tillsammans med den andra. MEN om paret går ifrån varandra som ovänner så är det ju ingen vidare bra idé att gå och bli tillsammans med kompisens ex oavsett om man varit bra vänner med dem båda!
Du skriver att du blev bra vän med killen när din kompis blev tillsammans med honom och nu när dom gjort slut så är du fortfarande bra vän med dem båda. Jag anser då att om din kompis inte alls vill att du ska vara tillsammans med honom så borde du respektera det då hon rent faktiskt var din kompis från början, inte han.
Sen är det lite upp till dig också. Skulle det vara värt att förlora henne som kompis genom att bli tillsammans med honom om hon sätter sig emot det förhållandet?
Tänk på det.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har dejtat min bästa väns ex och de funkade fint, visst hon hata mig men hon kom över det :)
#14 Är det att funka fint om din BÄSTA vän hatade dig?
Jag kan inte hålla med om att det skulle vara respektlöst att dejta sin kompis ex. Visst, har det bara gått en vecka och kompisen fortfarande har känslor för exet är det ju en sak men så är det ju inte här.
Ärligt talat tycker jag det skulle vara otroligt själviskt om man inte kunde unna sin kompis en eventuellt lycklig framtid med någon bara för att det är ens ex. Det kan ju vara så att dessa två personer passar hur bra som helst tillsammans men bara för att jag någon gång i mitt liv inte lyckades få det att fungera med det här exet ska inte min kompis få vara med honom? Låter helknepigt tycker jag. Så skulle jag aldrig göra mot min kompis och om någon av mina kompisar gjorde så mot mig skulle jag ärligt talat inte längre se dem som kompisar.
TS, har det gått så mycket som sju månader tycker jag att det är helt okej. Var bara ärlig och öppen mot kompisen. Berätta att du har känslor för killen och att han verkar känna likadant. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#15 hon insåg att hon inte kunde paxa honom på nått sätt och hon kom över det! Vi brukade alla 3 va i slutet av relationen typ varje dag! Så ja de funkade fint! :)
#16 OM jag hade blivit illa behandlad av ett ex skulle jag säga upp vänskapen om min bästa vän gick och blev tillsammans med honom.
För mig är det höjden av svek. En bästa vän ska stötta en och stå vid ens sida. Inte stötta och stå vi den som behandlat mig illas sida.
Verkar vara kraftigt stor skillnader i värderingar här.
Det viktiga är dock att man har vänner med samma värderingar.