Klarar inte det
Hej, jo det är såhär att pappa har bokat en resa till lego land. Jag såg inga problem med det, fören han nämnde att vi måste flyga dit! Jag är så enormt flygrädd, jag har flyggit 2 gånger tidigare och jag höll på att svimma vid start/stopp. Övrig tid grätt jag. Jag är så otroligt rädd för att flyga. Jag klarar det inte en gång till. Alternativet är att jag bor hemma själv den veckan, lagar mat mm. Men då oroar jag mig över att det ska hända dom något… Snälla hur blir man av med rädslan!?
Varför måste ni flyga? går jätte bra att åka bil och båt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Träning och/eller terapi. Risken för att det händer något i ett flyg är mycket mindre än att det gör det i trafiken.
#1 för att när jag väl är uppe i luften kommer jag inte undan, inte heller kommer jag undan en ev krasch. Båt och jag vuxit upp med så där är jag lugn, bil är jag oxå van vid även om jag kan skrika STOPP när det går för fort för mig.
Ring och prata med flygbolaget. Många gånger när man är rädd så kan man få gå på innan och prata med piloterna, se hur de funkar och de kan svara på frågor. Ofta när man vet hur de funkar så kan de bli mer lugnande också. Eller ring en läkare och förklara läget och få hjälp där innan ni åker (eller gör både och)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Om du VILL göra något åt din fobi så brukar KBT (kognitiv beteendeterapi) funka bra. Om du bor i en stad där det finns psykologutbildning kan man gå hos studenter på de sista terminerna för en ganska rimlig kostnad. Annars kan du höra med vårdcentralen om du kan få remiss till en psykolog därifrån.
Är det inte en så svår fobi kan det räcka att göra som #4 säger, se om flygbolaget eller flygplatsen har något program för flygrädda.
Men med tanke på det du säger att du kommer att oroa dig för familjen även om du stannar hemma kanske du skulle behöva psykologhjälp med din oro?