Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 1783 ggr
Rajmon
0

Vad näst?

Hejsan! Jag har under hela mitt liv haft problem med oregelbunden, riklig och utebliven mensturation… Senast försvann den i mars månad 2013. Men jag fick i början av januari väldigt ont i magen, speciellt högra sidan och det känns precis som att det är i äggstocken!! Jag är helt säker!! Jag studerar i USA… Så jag valde att gå till läkaren. Nu några veckor senare har jag blivit konstaterad: -Thyroid disease -PCOS (flertalet cystor på äggstockarna) -livmoder inflammation Jag har gått på antibiotika i 1vecka men smärtan är värre… Nu har jag även fruktansvärt ont i ländryggen.. Och jag är en gammal hästtjej så jag vet vad smärta är!!!! Jag ska på återbesök nästa vecka och träffa en läkare för att få medicin för thyroid, sedan även träffa gyn igen. Efter besöket hos gyn sist så har det även börjat komma en "huggande" känsla "inneifrån"… Och när jag kände efter så upptäckte jag att det kändes som att jag har "svullnat" inne i slidan… Doktorn berättade för mig att jag var i stor riskzon förblivmoder cancer… Och cancer är en väldigt vanlig åkomma i min släkt från våda sidorna… Jag undrar vad som kommer hända här näst?? Tros det finnas en risk att livmoder och äggstockar kommer till att avlägsnas? Jag mår väldigt dåligt över allt detta och har fruktansvärda smärtor… Efter allt som jag har hört nu så har jag redan börjat acceptera att jag aldrig kommer kunna bli gravid. Jag är 22år. Och väldigt rädd…

Cahira
0

Andas, måla inte fan på väggen så att säga. Det är så lätt att skrämma upp sig själv, men försök att hålla dig lugn tills du vet vad du verkligen dealar med. 

Det kan vara allt från cystor till något annat så försök hålla dig lugn. Testa värme eller kyla och se om det blir någon skillnad. Om det är menssmärtor/krämpor så kan du testa köpa pamprin receptfritt på walgreens eller walmart. 

Kram! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rajmon
0

Det har hållit i sig i närmare 6 veckor utan uppehåll, det gör bara ondare och ondare och jag kan knappt ta mig upp från sängen om dagarna. Värme/Kyla.. Det som hjälper för stunden ibland är ett extremt varmt bad annars är det bara att försöka sova så mycket som möjligt.. Det är inte lätt att hålla lugnet nere när även läkar a oroar sig :/

Cahira
0

Jag vet. :/ Jag har en rätt vacklande hälsa jag med och mycket smärta. :/ Försök köpa hem magnesiumtabletter och se om det kan hjälpa nåt. Om det är muskler som krampar sig så kan det släppa krampen och minska smärtan litegrann iallafall. Det kommer hjälpa dig sova med.

Caf_Roy
2

Stackare, det låter läskigt!

Oavsett vad resultatet kommer att bli blir inget bättre av att du är rädd. För att försöka lugna dig själv, gå igenom alla scenarier och försök hitta positiva sidor. Du fixar det här, oavsett vad som händer.

Om de kan rädda din livmoder och äggstockar vore det underbart, du kan gå tillbaka till livet och drömmarna du hade innan.

Om de inte går att rädda eller om läkarna råder dig att ta bort dom, finns det positiva sidor även här. Jag har vänner som av annan anledning inte kunde få barn, så dom adopterade. Man blir lika mycket förälder, men slipper alla risker och smärtan det innebär att föda. Du blir förälder på samma villkor som pappan och oj vad jämställt det blev tillpåköpet!

Den största fördelen med att ta bort dom är ändå att du aldrig kommer att kunna få cancer där igen. Jag vet kvinnor som har opererat bort dom i förebyggande syfte eftersom dom har den sortens cancer i släkten. Så det betyder att dina framtida adopterade barn kommer löpa en mycket lägre risk att förlora sin älskade mamma i förtid.

Så om dom ryker är det helt ok att sörja dina biologiska barn, men glöm inte att glädjas åt att alla som älskar och kommer älska dig, framförallt dina framtida barn, kommer kunna njuta av din närvaro längre.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Cahira
0

Om du haft samlag kan det vara utomkvedhavandeskap med. 🤔

Rajmon
0

Jag är inte sexuellt aktiv :/ sedan många år tillbaka

[Russinflarn]
1

Oj, men om du har så ont tycker jag du ska fara tillbaka till sjukhuset! Snarast möjligt! Även om du är diagnostiserad med en del grejer ska du inte behöva ha så ont! Nej ring läkaren och förklara läget, så snart du kan! Usch, jag känner med dig. Hoppas det blir bättre snart!

PogoPedagog
0

Thyroid disease måste ju vara någonslags sköldkörtelproblem så det påverjar ju iaf inte livmodern o fertiliteten om du medicinerar rätt. 

Kanske bör du kolla upp om det inte är en god idé för dig att vaccinera dig mot livmoderhalscanser. Det kan ju även vuxna göra.